• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens uit zelfde kolommen weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

themover

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2013
Berichten
52
Ik heb een kasboekje waarin automatisch mijn pinbetalingen worden weergegeven en waarin ik zelf mijn contante betalingen noteer.
Mijn contante betalingen noteer ik van onder naar boven, om zo de nieuwste bovenaan te hebben.
Mijn pinbetalingen worden vanaf boven weergegeven.

Met welke formule kan ik de gegevens van onderaan boven weergeven?

Ik heb geprobeerd met index, indirect en max in combinatie met vert.zoeken en rij maar niets laat alle kolommen zien (4x).
Draaitabellen ken ik niet, maar als ik dat probeer geeft hij foutmelding doordat het in dezelfde kolom is.

Ik denk dat de oplossing zo vreselijk simpel is, maar ik kom er gewoon niet op... :eek:
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    43,1 KB · Weergaven: 22
Zou je eens (handmatig) aan willen geven wat je als uitkomst verwacht (en waarom) voor kolom E t/m H in je voorbeeldbestand

Ik zie nu formules die niet correct zijn.
 
Hoi AlexCEL,

Dit is wat ik wil (ik zie dat ik mijn voorbeeldbestand voor de duidelijkheid beter had kunnen inkorten).
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    12 KB · Weergaven: 14
Het spijt me, dit maakt het niet echt duidelijker voor mij.

Je wilt de gegevens uit het einde van de kolom herhaald zien aan het begin? Dat lijkt me nogal dubbel en nodeloos ingewikkeld.

Je kan m.i. beter een "gewone lijst" maken met inkomsten en uitgaven. Hiermee kun je alle presentaties maken die je wilt. Als de basis maar goed is.
 
bedoel je dit?

Overigens ben ik het eens met AlexCel voor wat betreft de opzet van dit bestand
 

Bijlagen

  • Map1 themover (hs).xlsx
    42,5 KB · Weergaven: 12
AlexCEL, klopt inderdaad, maar voor mij persoonlijk verduidelijkt dit wel, ondanks dat het inderdaad dubbel is.
Anders zou ik iedere keer 4 kolommen moeten invoegen of steeds opnieuw sorteren bij nieuwe invoer...
Ik wil geen macro ervoor gebruiken, omdat mijn tablet hier niet mee om kan gaan.

Haije, dat is deels wat ik bedoel, al wil ik de waarden uit de volgende rijen ook kunnen zien.
Ik snap wel mijn fout, ik zocht naar de kolom horende bij de maximale waarde, maar liet hem niet zoeken in de 1e kolom.
Ik zie dat jij dit hebt gecorrigeerd met kolom()-4
 
Ik ga denk ik verder borduren met indirect om zo de waarde uit de cel laten weergeven.

Code:
=INDIRECT("E"&VERGELIJKEN($E3;$E$700:$E$999;0)+700)

Ik moet alleen nog even vogelen hoe ik die verschuiving kan verwerken.
De code verschuiving lukte nog niet helemaal.

Dank je wel Haije voor de oplossing en AlexCEL voor het meedernken!
 
Ik heb precies wat ik wil met onderstaande code:

Code:
=INDIRECT("E"&VERGELIJKEN($E$3;$E$700:$E$999;0)+696+RIJ())

Nogmaals dank, ik zet hem op opgelost.

Ben benieuwd, hoe zou ik het blad anders kunnen opbouwen zonder macro's of iedere keer nieuwe cellen invoegen met hetzelfde resultaat?
Dit is een opzetje en het is dat ik mijn hersenen aan het pijnigen was over hoe simpel de oplossing moest zijn dat ik de vraag hier stelde...
 
Samen komen we er meestal wel uit uiteindelijk. ;)

Je vraag: "hoe zou ik het blad anders kunnen opbouwen" ben ik nog eventjes mee bezig geweest. Zie bijlage.
1. Het allergemakkelijkste is "gewoon" een lijst bijhouden van in-/uitgaven. In het voorbeeld is dit in de vorm van een Exceltabel. Je kan een nieuwe transactie zo toevoegen door onderaan de lijst te typen, het komt automatisch in de tabel.
2. Uitgaven invoeren als negatieve waarde. Ze worden dan rood via Voorwaardelijke Opmaak (kan ook via de celopmaak).
3. De tabel analyseer je dan met een draaitabel. Zie bijlage.
4. In de draaitabel staat per datum een overzicht van de transacties. Kan ook per maand, kwartaal, wat je wilt. Ook eind-/tussentotalen zijn naar wens aan te passen.

Deze methode moet je misschien even mee leren werken, maar dan werkt het supergemakkelijk! Bekijk maar eens.
 

Bijlagen

  • Map1 themover (AC).xlsx
    16 KB · Weergaven: 16
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan