• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datumweergave in excel online Teams

Status
Niet open voor verdere reacties.

LBe

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2019
Berichten
20
Hallo,

deze vraag gaat over excel online. Ik gebruik dat via Office Teams.
Ik ondervindt problemen met de datumweergave. Ik wil de datum in de nederlandse format weergegeven hebben maar ook dat ik het op dezelfde manier in kan voeren.
Ik heb nu de instelling bij getalnotaties "korte datumnotatie"en landinstelling nederlands.
De weergave in de cel is nu volgens de bovenstaande instelling maar ik moet de datum invoeren volgens de engelse/amerikaans (denk ik) manier.
dus op mijn scherm staat nu in het ingevoerde cel 7-4-20, maar in de formulebalk staat 4/7/20.
Ik kan nergens vinden hoe dat anders in te stellen is. Ik moet, om bepaalde formules goed te laten werken, de datum ook echt intypen als 4/7/20. Dat is het meest vervelende eraan. En aangezien ik niet als enige in dat bestand werk zou het prettiger zijn als het op de normale manier ingetypt kan worden.

Het vreemde is dat als ik het via Excel desktop open, de datum wel goed werkt.

Instelling computer heb ik ook al nagekeken;
tijdzone; amsterdam
indeling; alles volgens de nederlandse indeling
regio en taal; alles nederlands

standaard wordt excel online geopend in de browser Edge. ik heb al geprobeerd om hem te openen in Google Chrome, zonder gewenst resultaat.

Wie heeft er nog een andere oplossing?
 
Ik gebruik óók Excel 365 in Edge, maar dit probleem ben ik nog niet tegengekomen. Sowieso herkent Excel zo'n beetje alles wat je als datum intypt, of dat nu 4-7 is, 4/7 of 04-07-2020. Je krijgt hooguit een andere opmaak te zien van je datum. En voor het verder rekenen maakt de opmaak uiteraard niet uit. Ik moet daarbij gelijk zeggen dat ik dus geen Excel gebruik via Teams. Ik kan mij voorstellen dat je dan, omdat er een extra server tussen zit, met Amerikaanse datumnotatie te maken krijgt. En dan kun je daar zelf vermoed ik weinig aan doen, omdat de Teams server jouw datum verbouwt. Dus jouw instellingen staan daar los van. Ik zou dat echter nog even moeten testen.
 
Server based

De meest voor de hand liggende reden dat de datumnotatie niet in de client van Teams, maar op de server wordt geregeld.
Wie is owner/beheerder van het Team waarin je zit ? Als je dat zelf bent aan die kant eens door de instellingen bladeren van het aangemaakte Team of anders die persoon contacteren.
 
De meest voor de hand liggende reden dat de datumnotatie niet in de client van Teams, maar op de server wordt geregeld.
Wie is owner/beheerder van het Team waarin je zit ? Als je dat zelf bent aan die kant eens door de instellingen bladeren van het aangemaakte Team of anders die persoon contacteren.

Ik heb zelf het team aangemaakt. De enige instelling die ik kan vinden die met taal o.i.d. te maken heeft staat ingesteld op nederlands. Toetsenbord op engels.
De ICT afdeling van ons bedrijf had ik ook gevraagd of zij een oplossing weten maar die tasten ook in het duister.
 
Ik gebruik óók Excel 365 in Edge, maar dit probleem ben ik nog niet tegengekomen. Sowieso herkent Excel zo'n beetje alles wat je als datum intypt, of dat nu 4-7 is, 4/7 of 04-07-2020. Je krijgt hooguit een andere opmaak te zien van je datum. En voor het verder rekenen maakt de opmaak uiteraard niet uit. Ik moet daarbij gelijk zeggen dat ik dus geen Excel gebruik via Teams. Ik kan mij voorstellen dat je dan, omdat er een extra server tussen zit, met Amerikaanse datumnotatie te maken krijgt. En dan kun je daar zelf vermoed ik weinig aan doen, omdat de Teams server jouw datum verbouwt. Dus jouw instellingen staan daar los van. Ik zou dat echter nog even moeten testen.

Het rekenen met datums geeft die fout, dat als je gewoon 7-4-20 intypt, hij er niet mee kan rekenen als in de andere cel wel 4/7/20 staat. Hij herkent het niet als datum dan.

Verder; Het vreemde is, dat als je het bestand in Teams zelf opent, dat hij het dan wél goed doet. Weergave in cel is 7-4-20 en in formulebalk ook 7-4-20.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan