• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulpmiddel lopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansFD

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 apr 2020
Berichten
3
Hey iedereen,

Ik ben voor mezelf een klein bestandje aan het opmaken waarbij ik mijn hartslag zie en zo in de passerende maanden mijn verbetering qua snelheid bij dezelfde hartslag kan monitoren.
Nu heb ik wel wat moeite met de code erin te krijgen. Eigenlijk komt het neer op het volgende.

Tabblad A is een overzicht (horizontaal de maanden per kolom)
Verticaal de hartslagen (van in dit geval voorlopig 130-190)

Tabblad B bevat de data van mijn loops in die maand (momenteel nog een voorbeeld)
Alle maanden zijn verticaal genoteerd en bevatten 3 kolommen
Hartslag Snel/u Tijd/km

Graag had ik dus in Tabblad A bij iedere hartslag de code geplaatst die mij het gemiddelde geeft uit de database bij die bepaalde hartslag

Bijvoorbeeld 130 kan zijn dat deze nooit voorvalt dan geeft hij mij gewoon een / of 0
Bijvoorbeeld 145 komt er 6 keer in voor met verschillende tijd/km dan wil ik graag de gemiddelde tijd/km van deze 6keer zien.
Bijvoorbeeld 140 komt er 1 keer in voor dan wil ik gewoon die tijd/km zien

Dus eigenlijk

Als Tabblad Data in kolom A3:A51 het getal in Tabblad Overview A17 bevat dan wil ik uit Kolom C3:C51 het gemiddelde van de rijen die gelijk zijn aan A17

Kan iemand me helpen?
 

Bijlagen

  • Loopschema.xls
    36 KB · Weergaven: 18
Ik denk dat je je datatgegevens anders moet ordenen. Sowieso zou ik werken met een tabel, en dus je brongegevens verticaal invoeren en niet horizontaal. Als je dat doet (met een extra kolom voor de datum van de runs bijvoorbeeld, maar maanden mag ook natuurlijk) dan kun je op basis daarvan met een simpele draaitabel je gegevensoverzicht maken. Nu is het een baggerklus :).
 
Ik denk dat je je datatgegevens anders moet ordenen. Sowieso zou ik werken met een tabel, en dus je brongegevens verticaal invoeren en niet horizontaal. Als je dat doet (met een extra kolom voor de datum van de runs bijvoorbeeld, maar maanden mag ook natuurlijk) dan kun je op basis daarvan met een simpele draaitabel je gegevensoverzicht maken. Nu is het een baggerklus :).

Oei, hier heb ik totaal geen idee of ervaring hoe ik dat moet doen..
Zou je hier een klein voorbeeld van hebben of link met meer uitleg?
 
Ik ben het grotendeels eens met de visie van OctaFish, maar mocht je toch aan je methode willen vasthouden, dan valt de 'baggerklus' nog behoorlijk mee.
Eén formule volstaat namelijk die je naar onder en naar rechts kan doortrekken. Zet eens in B2
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(VERSCHUIVING(Data!$A:$A;;(KOLOM()-2)*3);$A2)>0;GEMIDDELDE.ALS(VERSCHUIVING(Data!$A:$A;;(KOLOM()-2)*3);$A2;VERSCHUIVING(Data!$C:$C;;(KOLOM()-2)*3));"/")
 
Ik ben het grotendeels eens met de visie van OctaFish, maar mocht je toch aan je methode willen vasthouden, dan valt de 'baggerklus' nog behoorlijk mee.
Eén formule volstaat namelijk die je naar onder en naar rechts kan doortrekken. Zet eens in B2
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(VERSCHUIVING(Data!$A:$A;;(KOLOM()-2)*3);$A2)>0;GEMIDDELDE.ALS(VERSCHUIVING(Data!$A:$A;;(KOLOM()-2)*3);$A2;VERSCHUIVING(Data!$C:$C;;(KOLOM()-2)*3));"/")

Dat is wat ik zocht!
Super bedankt!!
 
Je zou ook kunnen overwegen om de data verder puur grafisch te verwerken, dan zie je vrij goed hoe de helling van de grafiek wordt en of er een knik in komt (bij de anaerobe drempel).
Vooral het verlagen van je lage HF bij dezelfde snelheid geeft je een groter dynamisch loopbereik.
Bij veel progressie loop je de RDL's dan 1-2 km/u harder dan eerst.
Heb je een goede mix voor intervallen en duurlopen dan gaat je snelheid bij de hogere HF ook omhoog, wat tezamen de lijn door de grafiek doet kantel ten gunste van de snelheid versus hartslag.

Zie het voorbeeld erbij, alleen moet je nog de 0 waarden (komt van de \) eruit filteren anders kun je geen zinvolle lijn aanmaken in excel.

Als je het omrekent in km/u gaat het nog meer leven dan alleen de km-tijden die je gewend bent.
De grafiek die er eerst stond kwam van deze bron. Die persoon gaat wel heel hard. .....

Toen ik als Master in de wedstrijdgroep zat kreeg ik dit soort resultaten bij regelmatige Zoladz-testen. Obv deze waarden paste ik mijn training aan om zo op het juiste tempo te lopen, zekere voor alles "onder de drempel", boven de drempel heb je aan het lopen op hartslag niks... de afstanden daarvoor zijn bij interval trainingen te kort.

Stuur jij nu wat er uit jouw training komt? Dat is exact andersom dan dit. ALS dat zo is hoe bepaal je dan dat je niet te hard traint?
Mijn schema wordt opgesteld obv gelopen 10 km wedstrijden, een vrij gebruikelijke methode.
Daar kun je uit halen hoe hard je een duurloop kunt doen (=raad om te doen)... .en dan kijk ik in de grafiek.... OK... daar hoort ongeveer deze hartslag bij.

Ben benieuwd hoe jij er mee omgaat.
Tis voor jouw vraag off-topic, maar toch... tnx.
In de grafiek 2005 toen was ik 49 jaren jong... de winter van 2006 viel weg door pech...zoladzR99.JPG
 

Bijlagen

  • R99_Loopschema.xls
    174 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan