• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

een minimum en maximum getal van totale waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

FIGHT4LIV3

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 apr 2020
Berichten
3
Hallo allemaal,

Ik wil namelijk de formule ASELECTTUSSEN gebruiken om willekeurige vraag in een kolom te zetten tussen 500 en 1500. Echter moet ik een stap verder, want ik wil namelijk dat deze waardes in de kolom bij elkaar gelijk is aan de totale vraag van 25000.

Iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Vraag.png
 
Laatst bewerkt:
M.b.t. "iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?": voortaan graag een Excelbestand plaatsen, het is zo lastig formules invoeren of testen in een plaatje.

M.b.t. de vraag. In bijlage een optie. Bekijk maar eens. Door afronding kan er een negatieve waarde voorkomen, de kolom wordt dan rood. Oplossing is dan herberekenen (=F9 drukken). Niet zo elegant, maar het werkt wel verder.

Edit: bij nader inzien voldoet dit niet helemaal, de waarden worden niet gekozen tussen 500 en 1500....
 

Bijlagen

  • vb_FIGHT4LIV3 (AC).xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
M.b.t. "iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?": voortaan graag een Excelbestand plaatsen, het is zo lastig formules invoeren of testen in een plaatje.

M.b.t. de vraag. In bijlage een optie. Bekijk maar eens. Door afronding kan er een negatieve waarde voorkomen, de kolom wordt dan rood. Oplossing is dan herberekenen (=F9 drukken). Niet zo elegant, maar het werkt wel verder.

Gaaf bedankt! Ik zal uiteraard voortaan een excelbestand in de bijlage zetten.
 
En gelijk maar één les: de QUOTE knop is geen antwoord knop. Kijk even op je scherm naar de alternatieven :).
 
aselect tussen 500 en 1500, som 25.000 en 30 getallen, dat was toch de vraag ?
Alleen het integer deel van de getallen in de E-kolom gebruiken
 

Bijlagen

  • vb_FIGHT4LIV3 (AC) (2).xlsm
    31 KB · Weergaven: 25
Beste forum,

Ik heb de verkeerde gegevens gegeven zie ik. De werkelijke gegevens zijn net anders (zie bijlage, tabblad "voorraad analyse")

Kan je in dit excel bestand de gegevens van kolom C (vraag) in de tabel voor sneakers voor heren willekeurige gegevens aan de hand van de gegevens eronder weergeven?

De minimum vraag, maximum vraag, aantal = 52 weken en totale afzet is al weergegeven. Het wijzigen van deze gegevens moet uiteraard ook een wijziging in de vraag doorvoeren. Ik heb trouwens geprobeerd om een macro toe te voegen aan een knop, maar zag dat ik dat niet helemaal juist heb gedaan. Ik ben namelijk niet bekend met macro's, kan iemand ook mijn knop vervangen door een goed werkende knop die de gegevens wel juist kan aanpassen? Op dit moment zorgt mijn macro alleen op F9 (refresh).

Graag hoop ik expertise te krijgen van jullie.

M.v.g.
FIGHT4LIV3
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    67,3 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
ik heb niet echt je knop gevonden.
In bijlage het bestandje met een algemene macro, die op 3 manieren wordt aangeroepen, dus voor Heren, Dames en Kinderen
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (42).xlsb
    90,9 KB · Weergaven: 11
tja, 1.5 m en met plastiek handschoenen !
't Is nie gemakkelijk.

Nog even terugkomend op bovenstaand vraagstuk, eigenlijk mocht dat nooit een probleem zijn, het is het gevolg van een denkfout.
Als je een weekgemiddelde hebt en je gebruikt 52 getallen varieren tussen 50% en 200%, dan kom je gemiddeld uit op 125% (50%+200% gedeeld door 2)
Als je 50% als ondergrens aanneemt, dan moet je bovengrens maw. 150% zijn, is die 30% dan is de bovengrens 170%.
Werk je op die manier, dan zal de som over je 52 weken al heel wat dichter in de buurt liggen en zal je maar beperkt moeten corrigeren.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan