Wijn kelder beheer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Perlut

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2015
Berichten
33
Hallo,

Hoe kan ik een query/formulier maken dat:
wanneer er een fles uit de kelder komt
en de persoon deze ingeeft als "uitgedronken" deze word afgetrokken van de hoeveelheid
die nu in "de kelder" zit?

Access zou opstarten met formulier "start" die alle knoppen zou krijgen waar alles
kan opgehaald worden. Dit moet gebruikvriendelijk zijn voor deze persoon.

Ik heb access geleerd via allerlei boeken.Jaren geleden. Dus van tabellen en relaties heb ik geen kaas gegeten!

In bijlage het accesprogramma.

Moest iemand mij kunnen helpen. Hartelijk bedankt

Per Lut
 

Bijlagen

  • Wijnkelder3.zip
    108,1 KB · Weergaven: 40
Heb er een blik op geworpen, en daar zit nogal wat werk aan :). Om te beginnen: je hebt geen relaties gelegd, wat nogal vervelend is, want nu zijn er twee tabellen (Wijngaard_Wijn en Land_Wijn) die je wél hebt ingevuld in de tabel [1Ingave nieuwe wijn], maar die dus niet bestaan in de genoemde tabellen. Dat mag nooit in een database. Daarnaast heb je in de [1Ingave nieuwe wijn] bijna overal opzoeklijsten gebruikt. Moet je nooit doen; in die tabel wil je altijd kunnen zien wat er aan echte waarden zijn opgeslagen. Met keuzelijsten gaat dat nooit lukken. Dan wil je bijvoorbeeld in een query filteren op het land "Duitsland", maar dan werkt je query niet. omdat je niet op de tekst filtert, maar op de ID. Dus altijd de waarden laten zien. Keuzelijsten bewaar je voor formulieren.

Dat is het voorlopig wel even; morgen kijk ik verder :).
 
Overigens zitten er m.i. ook tabellen bij die niet nodig zijn. Een tabel Kleur? Rood, Wit, Rosé; daar heb je geen tabel voor nodig. Dat doe je met een keuzelijst gebaseerd op Lijst met Waarden. Hou je db simpel, zou ik zeggen.

Als de structuur in orde is, ga je pas formulieren maken. Niet andersom. En zorg dat de sleutelvelden in je tabel en herkenbare naam hebben; het liefst namen die overeenkomen met de koppelvelden. Dat koppelt een stuk makkelijker. Sleutelvelden die allemaal ID heten, zijn erg onhandig.
 
Gewoon app nemen ! Alles wat je wenst voor je klaar gezet incl. foto's, veel info etc... door gewoon etiket in te scannen met je smartphone.
App Store : VIVINO
 
@digicafee: dit is een Access forum; als iemand een database wil maken, dan helpen wij daarbij. Wij gaan dan geen andere programma’s aanbevelen. Of wil je HelpMij opdoeken? Je bent nog maar net lid ;).
 
@digicafee: dit is een Access forum; als iemand een database wil maken, dan helpen wij daarbij. Wij gaan dan geen andere programma’s aanbevelen. Of wil je HelpMij opdoeken? Je bent nog maar net lid ;).

Dat vind ik een rare gedachtensprong, maar ik noteer je mening...
 
Soms zijn andere oplossingen gewoon beter. Ik zou het heel raar vinden dat je mensen niet mag helpen door daar op te wijzen. Het gaat tenslotte om het elkaar helpen zou ik denken.
 
Hallo,
Hartelijk bedankt voor de feedback.
Ik zal proberen met een sjabloon.
Ik heb inderdaad niet gewerkt met relaties en verschillende tabellen omdat ik jaren geleden nog met access heb gewerkt.
En eigenlijk nooit relaties en tabellen nodig heb gehad.

Indien ik nog in de "knoop" zit laat ik iets weten.

Allen alvast bedankt voor de gegeven weg die ik moet inslaan.

Per lut
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan