Werken met PDF-software

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ropie58

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2006
Berichten
112
Hallo jongens,

Even een vraagje; wellicht heel "dom", maar ik ben het even kwijt...

Hoe kan het, dat ik het ene PDF-document wel gewoon kan bewerken terwijl ik in het andere PDF-document helemaal niets kan doen? Om even een voorbeeld te geven:Vanuit PDF-documenten die mij door instanties worden toegezonden, kan ik wel gewoon kopieëren en plakken en zelfs de tekst aanpassen. Maar indien ik ervoor kies om een e-mail als PDF-document op te slaan met de "PDF-printer", dan lukt het mij daarna niet om daar ook maar iets mee te doen. Dus vanuit het nieuw opgeslagen PDF-document valt niets te selecteren, te kopieëren of überhaupt te bewerken. Wat mis ik hier nou? In mijn beleving is een PDF-document toch gewoon een PDF-document?

Ik hoor graag van jullie.

B.v.d.

Groeten,

Robert.
 
Een PDF kan met tekst zijn gemaakt of het kan een plaatje zijn.
In een PDF dat als plaatje is gemaakt kan je geen tekst bewerken.
 
Hallo Ed,

Dank weer voor jouw reactie. Maar hoe zit het dan met het gegeven van een e-mail die ik uitprint met de PDF-printer? Dat is toch gewoon puur tekst?
 
Als die PDF printer er een plaatje van maakt is het logisch.
Dat is dus afhankelijk van wat de betreffende PDF printer doet.
Er een plaatje van maken is een stuk simpeler dan er OCR op los te laten.
 
Er zijn verschillende redenen waarom u een PDF-document niet kunt bewerken.

1. U hebt een gescand document - in dit geval moet u OCR uitvoeren om het naar een bewerkbaar formaat te converteren.
2. Het document is beveiligd met een wachtwoord - u hebt een wachtwoord nodig om het te bewerken.
3. Je pdf-app ondersteunt het bewerken niet. Je kunt bijvoorbeeld niet met elke pdf-lezer een tekst in een pdf-bestand wijzigen. Als je op een Mac werkt, kun je PDF Expert proberen om tekst, afbeeldingen en links in je bestand te bewerken.
 
Oh natuurlijk... Nu je het woordje "OCR" laat vallen, valt bij mij het muntje. Had ik nooit meer bij stilgestaan, terwijl ik zelf notabene over OCR-software (Abbey FineReader) beschik. Ik zei het al; ik ben het even kwijt...

Dank je wel weer.

Cheers!!

Robert.
 
Er zijn verschillende redenen waarom u een PDF-document niet kunt bewerken.

1. U hebt een gescand document - in dit geval moet u OCR uitvoeren om het naar een bewerkbaar formaat te converteren.
2. Het document is beveiligd met een wachtwoord - u hebt een wachtwoord nodig om het te bewerken.
3. Je pdf-app ondersteunt het bewerken niet. Je kunt bijvoorbeeld niet met elke pdf-lezer een tekst in een pdf-bestand wijzigen. Als je op een Mac werkt, kun je PDF Expert proberen om tekst, afbeeldingen en links in je bestand te bewerken.

Ook jij bedankt voor jouw uitleg Senso. Zoals ik Edmoor net al aangaf: toen hij het woordje "OCR" liet vallen, viel bij mij ook ineens weer het muntje.

Cheers!!
 
Een pdf is niet een simpel document. Er kan vanalles in een pdf document zitten. O.a. kun je uitgebreid rechten instellen wat iemand met je pdf mag doen. Zo zijn er instellingen voor het openen (wachtwoord), printen, kopieren/plakken, wijzigen, etc... Oftewel kijk eens naar de instellingen van je pdf printer, of deze niet toevallig een aantal van deze vinkjes aan heeft staan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan