• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijden en tarieven binnen 24 uur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blackbearded10

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 apr 2020
Berichten
4
Hoi allen,

Ik zit met het volgende. Ik heb 2 cellen naast elkaar met begin en eindtijd. Cel 3 probeer ik te berekenen hoeveel tijd er tussen zit. Daarnaast cel 4 de twee verschillende tarieven die gehanteerd worden vanwege de toeslagen.

Ik zit allereerst vast met cel 3, tijd berekenen en converteren naar getal. Bijv gewerkt van 17:00 tot 03:30. Heb een beetje van alles geprobeerd maar kom er niet uit. Ik wil dus dat het aantal gewerkte uren wordt weergegeven in getal en niet in tijd. In dit geval:

17:00 tot 03:30 is 10,5 (en niet 10:30).

Hieruit wil ik dat het automatisch de tarief pakt die vóór of na een bepaalde tijdstip bij hoort. Voorbeeld:

Van 06:00 tot 18:00 dagtarief 13 euro
Van 18:00 tot 06:00 nacht tarief 16 euro

Is dit allemaal mogelijk, zoja kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt.
 
Welkom op het forum! Bij het plaatsten van een vraag is het altijd het best om een voorbeeld bestand te plaatsen.

M.v.g.
JV
 
Om je alvast op weg te helpen: tijden kun je prima van elkaar aftrekken of optellen, maar als je het resultaat als een getal wil zien, moet je de uitkomst met 24 vermenigvuldigen. Een dag bestaat namelijk uit 24 uur, dus één uur is 1/24. En 12 uur dus 12//24. Inderdaad: 0,5 :).
 
Welkom op het forum! Bij het plaatsten van een vraag is het altijd het best om een voorbeeld bestand te plaatsen.

M.v.g.
JV

Dank je wel.

Ik weet nog niet precies hoe het werkt hier. Ik zal morgen een voorbeeld proberen te plaatsen.

Om je alvast op weg te helpen: tijden kun je prima van elkaar aftrekken of optellen, maar als je het resultaat als een getal wil zien, moet je de uitkomst met 24 vermenigvuldigen. Een dag bestaat namelijk uit 24 uur, dus één uur is 1/24. En 12 uur dus 12//24. Inderdaad: 0,5 :).

Ik heb dus geprobeerd om bijv 17:00 tot 01:00 en ik kreeg een heel andere waarde dan het aantal uren.
 
hier een beginsel:

Dit ziet er goed en veelbelovend uit. Deze formule wil ik importeren naar de opgemaakte urenstaat die ik tot beschikking heb. Ik heb het vakgebied met uren dag/tarief en verdeling gewerkte uren geknipt en in tabblad 2 geplakt en het werkt.

Weet jij toevallig ook hoe ik een cel een tarief automatisch kan toewijzen? Als het bijv na 18:00 is dan wijst hij automatisch 16 euro in de cel (in het kolom van tarieven). Ik ben denk ik toch van plan om om 2 dagdelen aan te maken.
 
hallo zwarte baard, van 6:00 tot 18:00 veroorzaakt 3 dag delen:
0:00 tot 6:00
6:00 tot 18:00
18:00 tot 24:00

toekennen van waarde aan tijd: (een van de vele mogelijkheden is)
=als(en(tijd>=6/24 ;tijd <=18/24);13;16)

ps 6/24 geeft 6:00 uur
 
Laatst bewerkt:
hallo zwarte baard, van 6:00 tot 18:00 veroorzaakt 3 dag delen:
0:00 tot 6:00
6:00 tot 18:00
18:00 tot 24:00

toekennen van waarde aan tijd: (een van de vele mogelijkheden is)
=als(en(tijd>=6/24 ;tijd <=18/24);13;16)

ps 6/24 geeft 6:00 uur

Hoi,

Waarschijnlijk doe ik iets verkeerds. Ik heb het bestand bijgevoegd.

Ik wijk nu af van mijn openingspost. Ben nu van plan om de dagdelen te verdelen naar tarieven, dus 2 dagdelen. Tussen 18:00 en 06:00 het avondtarief en tussen 06:00 en 18:00 het dagtarief. De formule heb ik ingevoerd maar ik doe iets verkeerd.

Dank je wel voor je tijd.
 

Bijlagen

  • Urenstaat1.xlsx
    18,4 KB · Weergaven: 42
Waarom mensen 'tien en een half' uur als 10.5 noteren en niet, zoals je tijd hoort te noteren, 10:30 is mij nog altijd onduidelijk.

Je maakt het jezelf en excel alleen maar moeilijk, iedereen begrijpt de notatie 10:30 toch?

Als ik zeg dat je 3,07 uur gewerkt hebt weet jij dan meteen hoelang dat precies is?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan