• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Graag hulp bij vraagstuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

hoss312

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2014
Berichten
69
Zou iemand mij kunnen helpen met mijn vraagstuk? Alvast bedankt voor de moeite!

Ik heb 4 blokken per dag met een bepaalde factor:

07:00-19:00 Factor 2
19:00-21:00 Factor 1
21:00-23:00 Factor 0,5
23:00-07:00 Factor 0,25

Verder heb ik een reserveerblokken. Bijvoorbeeld cel A1 12-01-2020 cel B1 17:15 tot cel C1 13-01-2020 cel D1 23:30.

Nu zoek ik een uitkomst in E1 waarin wordt berekent hoeveel eenheden deze blok verbruikt. Dus van 17:15 tot 18:00 (=0:45 X2); 18:00-21:00 (3 X 1); 21:00-23:00 (2X0,5);23:00 - 0700 op 13-01-2020(8X0,25); 07:00 - 18:00 (11X2); 18:00-21:00 (3X1); 21:00-23:00 (2X0,5) en 13:00-23:30 (0,5X0,25) is dus 33,625

Ik hoop dat het nog begrijpelijk is.:)

MVG Hoss312
 
Graag een voorbeeldbestandje
 
Hierbij een voorbeeld bestand
 

Bijlagen

  • oplossing Probleem.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 38
Heel simpel met een vert.zoeken (vlookup) functie.
Code:
=VLOOKUP(B1;$A$8:$C$11;3;1)
 
Beste popipipo,

Bedankt voor je antwoord. Kun je de formule in mijn voorbeeld worksheet zetten? Lookup is toch alleen een opzoek formule? Het antwoord op mijn voorbeeld vraag zou dus 13,65 eenheden moeten zijn

MVG Hoss312
 
is het 33.65 of 13.65 ??? ik dacht 35.65 tenzij ik het verkeerd heb
 

Bijlagen

  • oplossing Probleem (1).xlsb
    24 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Beste Cow18,

Ik had een foutje in de factoren, excuses. Moet zijn 07:00 to 18:00 (factor 2) en 18:00-21:00 (factor 1). De rest is correct.

Ik heb een tweede voorbeeld gemaakt aan de onderkant. je hebt planned begintijd en actual begintijd. Uitgangspunt voor de berekening van de eenheden is altijd de vroegste (eerdere) begintijd. Daarnaast heb je planned eindtijd en actual eindtijd. Voor de berekening gebruik je altijd de laatste (latere) eindtijd. En dan moet in de vijfde kolom het aantal eenheden automatisch berekend worden.

Ik hoop dat je me kan helpen. Alvast bedankt voor de moeite.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 2.xlsb
    18 KB · Weergaven: 24
opletten, je tijdstippen waren tekst, dus die eerst omgezet naar "echte" datums (vermenigvuldigen met 1)
zie bijlage
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 2.xlsb
    23,9 KB · Weergaven: 31
Perfect! Hartelijk dank!

Nu heb ik nog een issue en die is ook veel te moeilijk voor mij. In het weekend (zaterdag en zondag) wijzigt de factor van 07:00 tot 18:00 van 2 naar 1. De rest blijft gelijk.

Heb je een oplossing waarbij de tabel hier automatisch voor corrigeert?

Nogmaals bedankt voor je tijd!

Groet Hoss312:d
 
een apart kolommetje voor de weekends
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 2.xlsb
    25,5 KB · Weergaven: 32
beste Cow18,

Excuses voor mijn onbegrip en gebrek aan kennis maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik werk nooit met tabellen of code dus ik probeer te begrijpen hoe je het gemaakt hebt. Ik krijg niet eens de datum in jou format (bij mij komt er geen dag voor de datum). Ik werk op een mac en weet dat excel daarop anders werkt. Is dat misschien de reden dat ik het niet verder kan gebruiken?

Ik heb een aantal voorbeelden erbij geplakt in je tabel maar het geen idee hoe excel nu weet dat hij de weekend factoren moet gebruiken op zaterdag en zondag (of feestdagen). Ik krijg ook geen resultaat. Zou je me uit kunnen leggen wat ik moet doen om meerdere rijen in de tabel te krijgen waaruit het goede resultaat komt?

Nogmaals bedankt voor je tijd.

MVG Hoss312
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 2-4.xlsb
    21,4 KB · Weergaven: 21
Kom toevallig nu wat verder door voor mijn datum een = te zetten (dan krijg je foutmelding formule) en de = weer weg te halen. Ik heb dan de dag erbij in de cel (niet bij de inhoudsbalk?) en dan komt er ook een waarde aan credits.

Waarom werkt de celopmaak (ddd dd-mm-jj uu:mm) niet? Weet jij een makkelijkere manier om mijn data in het juiste format te krijgen?

MVG Hoss312
 
belangrijkste opmerking vooraf, een datum (+ tijdstip) is eigenlijk een getal, waarbij 0 ergens de 1e januari 1900 is en het tijdstip het deel achter de komma is.
Typisch voor excel is dat een getal rechts gealinieerd is in een cel, een tekst links. Wat meteen opviel in je bijlage was dat al je datums links stonden.
Open anders eens je gepostte voorbeeld en verbreedt (verdubbel) de kolombreedte. Een goede datum moet rechts staan.
Een datum in tekstvorm, daar kan je geen juiste celopmaak aan geven, die reageert daar niet op.

Omdat je niet om kan met tabellen, heb ik er terug een gewoon bereik van gemaakt, dan is dat probleem al opgelost.
Kijk ik dan naar de formule in de 5e kolom, dan verwees die naar ergens cellen in een andere werkmap op je drive, dus heb ik die nu naar de 4 cellen ernaast laten verwijzen.

Verder heb ik ook niet (geen) ervaring met VBA op een Mac.

In bijlage de verbeterde versie.

Je kan de E-kolom alvast doortrekken tot de 100e rij (of verder) en ondertussen nieuwe tijdstippen toevoegen in de 1e 4 kolommen
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 2-4.xlsb
    24,6 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Geweldig! Bedankt!

Het probleem zit dus inderdaad in die datum notaties. Ik krijg ze zo via een export uit mijn programma. Celeigenschappen wijzigen lukt dus niet. Hoe maak ik dan van deze notatie de goede datum notatie? Zie mijn bijlage.

MVG Hoss312
 

Bijlagen

  • Datums.xls
    34 KB · Weergaven: 21
* tik in een willekeurige cel het getal 1
* selecteer het bereik A2:D50
* ga naar plakken en kies voor plakken speciaal en nog eens verder in het schermpje kies je voor "vermenigvuldigen" + OK
* nu staan daar al je datum als een getal , ergens in de buurt van 43.800-43.900 met een aantal cijfers achter de komma.
* selecteer de kolommen A:D, rechtermuisknop en ga naar celeigenschappen >getal>aangepast en in type tik je ddd dd/mm/jj uu:mm
* nu zouden je datums daar moeten staan met de weekdag, de datum en het uur

problemen met emoticons, dus voeg ik even extra spaties toe:
de 1e zou moeten zijn A 2 : D 5 0
en de 2e A : D
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan