Netwerk met meerdere routers

Status
Niet open voor verdere reacties.

phal

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2001
Berichten
227
Beste Helpmij vrienden,

Wij hebben een internetabonnement bij Telenet dat onbeperkt internet mogelijk zou maken. Door de jaren heen is het aantal toestellen en toegangspunten zo gegroeid dat het wat moeilijk geworden is om alles goed te beheren. De laatste tijd merken wij heel vaak problemen met de draadloze internetverbinding. Ik vraag mij af of de schuld niet ligt bij het gebruik van meerdere routers.
Ik schets even de situatie:
-In de garage staat de Telenet router die uiteraard zelf een wifi-signaal uitzendt maar omdat wij een vrij groot huis hebben, is dat signaal te zwak om in de verschillende kamers te gebruiken.
-In de woonkamer staat een Linksys router die met Telenet verbonden is via FTP-kabel. Deze Linksys router zendt een wifi-signaal uit dat we Netwerk Beneden genoemd hebben.
-In de studeerkamer boven staat nog een Linksys router die eveneens met Telenet verbonden is via FTP-kabel. Deze router hebben we Netwerk Boven genoemd.

Naargelang de noodzaak en de plaats waar we ons bevinden, maken onze laptops verbinding met één van deze wifi-netwerken. Maar die verbindingen zijn vaak weinig stabiel, zeker niet de verbinding met de beide Linksys-routers vallen regelmatig weg. Ik heb daar geen verklaring voor en zou dat graag willen verhelpen.

De firmware van beide routers is up-to-date. De oudste Linksys is al verschillende jaren in gebruik, het is een WRT54G (een model dat heel veel verkocht werd in die tijd). De andere Linksys is van recentere datum, het is een E1200.

Is het mogelijk dat die toestellen elkaar hinderen en dat we daardoor vaak problemen ondervinden? Moet er in de software van die toestellen iets aangepast worden? Of gooien we die beter gewoon buiten en vervangen we ze door een wifi-repeater?

Wie kan mij wat goeie tips geven om een stabiel wifi-signaal te genereren?
 
Hmm
de WRT54G :uit 2003.. (op de markt gekomen...) https://tweakers.net/pricewatch/51297/linksys-wrt54g-wireless-g-broadband-router.html
de E1200 uit 2011 iets jonger.... https://tweakers.net/pricewatch/289019/linksys-e1200.html

Die hebben hun tijd gehad, in een bepaalde ruimte daar wel te gebruiken als ze via een UTP kabel gevoed worden EN als access point ingesteld worden.
Maar verwacht niet de grotere afstanden met (betonnen) muren ertussen daar mee te overbruggen qua snelheid (de E1200 deed max 300Mbps)

Mesh systemen kunnen maar zijn vaak duur... en als je niet continu wandelt tussen ruimte kun je gewoon goede routers kopen die WEL via de UTP kabel voedt EN als access point ingesteld worden.
Neem geen WiFi repeater.... je bent oa sterk afhankelijk van het binnenkomende signaal... is dat lager... dan is de output dito..... en de goedkopere types delen de bandbreedte dus je verliest de helft ervan...

Lees eens wat reviews bij de link boven en kijk wat je bevalt en kom met aanvullende vragen terug.

https://tweakers.net/categorie/560/...DKt0ajJmzpabwtbxCowkKq__kXDMRfoa9DUu3kRdGSukC
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.

Als ik het goed begrijp, zou het beste zijn om een nieuwe router te kopen, al was het maar omdat deze een veel hogere snelheid aankunnen. Ik merk wel dat de prijzen een stuk hoger liggen dan de toestellen die ik indertijd gekocht heb.

Hoe kan je de router als acces point instellen?
 
Als je op beide Linksys routers de DHCP servers uitzet en alleen die op de Telenet router gebruikt krijg je ook geen IP-conflicten.
Verder zou ik alle SSID's op alle routers dezelfde naam geven zodat er niet telkens van netwerk gewisseld hoeft te worden maar van de Linksys'sen wel de kanalen wijzigen.
Zorg ervoor dat je op alle 3 de routers kanalen kiest die redelijk vrij zijn en elkaar niet in de weg zitten of overlappen.
Op die manier zou je een redelijke stabiliteit moeten kunnen realiseren...
Of betreffende Linksys'sen vervangen door accespoints, ook een optie aangezien er toch een UTP-kabel ligt heb je de router-functie helemaal niet nodig en voorkom je NAT achter NAT situaties.
 
Ik merk wel dat de prijzen een stuk hoger liggen dan de toestellen die ik indertijd gekocht heb.
De access point met een behoorlijke snelheid zijn ook niet echt goedkoop.
https://tweakers.net/categorie/314/...EgWpZztWtFUatPG71Kfk8vIBTnqZZVzXcqfib-VkiEEN4

Wat je ook koopt... koop het online... dan kun je het zonder vragen binnen een paar weken terugsturen.
Lees iig ook hier de reviews goed. De folders zijn lang niet altijd betrouwbaar.. niemand zet er in dat zijn product minder is dan die van de concurrent....

Kijk ook op Tweakers.net vraag & aanbod
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=acces+point

Dus ff vergelijken wat de specs zijn, iets voor 2e Paasdag als het gaat regenen...

Je kunt ook nog hier op het forum zoeken naar ervaringen van anderen over access points of routers die zo ingesteld staan.

Soms kun je op Marktplaats geluk hebben, maar de verkopers op Tweakers V&A kun je beter bekijken tav hun beoordeling.
https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=routers
 
Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor de tips. Ik probeer morgen eens om de instellingen van de Linksys routers aan te passen en dezelfde netwerknaam in te voeren.

Indien ik toch een access point zou kopen zal het inderdaad online moeten gebeuren gezien alle winkels op dit moment dicht zijn. Op het eerste zicht zijn access points toch wel wat voordeliger dan routers.
 
Ga niet alleen op de prijs af... vergelijk de reviews en de opgegeven waarden.
Je kunt in de pricewatch heel mooi met een vinkje de keuzes vergelijken, door er dus meerdere te kiezen.
Goedkoop kan duurkoop zijn...

Ook een een niet-corona tijd had ik je dit advies gegeven... weinig fysieke winkels die je dit teruggeef beleid geeft... en lang niet alle winkels zitten dicht..
https://www.mediamarkt.nl/nl/shop/coronavirus.html OPEN
https://www.bcc.nl/klantenservice/coronavirus/zijn-de-winkels-van-bcc-nog-steeds-open OPEN

Dus als je wel naar zo een winkel gegaan was...
 
In Vlaanderen is de Mediamarkt wel echt dicht hoor. En BCC hebben we hier niet.
Maar uiteraard heb ik er geen probleem mee om online te bestellen.

Ik heb alleen niet zo'n goed zicht op de kwaliteitsverschillen tussen al die merken. Ik koos vroeger voor Linksys omdat die op mijn werk ook gebruikt werden.
 
De 1e 3 accespoints in dit overzicht ( allemaal van Ubiquiti ) zijn goed.
Ze zijn duurder als doorsnee maar zijn erg goed te configureren en hebben een uitstekend bereik, dat weet ik uit ervaring.
Lees ook de reviews, daar heb je veel aan bij het maken van een keuze.
 
Fijn zo een ervaring erbij! Tnx, nog een medestander om idd de reviews verder lezen.
@phal : Had je woonplaats nog niet opgemerkt, duidelijk. Maar onafhankelijk daarvan normaliter blijft het handig om dit soort gevallen een online bestelling te doen, dat was toch echt het punt waar het om ging.
 
en ik zou het eenvoudiger maken.
het telenet router behouden.
2 acces point van unifi
de kabels liggen er al dan is dit een makkelijke oplossing.
Mooiste is als je de router nog zou vervangen voor een unifi router
gebruik thuis ook en werkt zeer goed.
 
Thanks! Die access points van Ubiquiti zien er nog cool uit ook!
 
Is alleen de vraag of je alle routers, die nu accespoint geworden zijn, of de nieuwe accespoints, de zelfde ssid en wachtwoord geeft of juist andere.
 
Nieuw access point gekocht maar nu...

OK, het heeft even geduurd omdat de onlineshops overbelast zijn op dit moment. Maar nu heb ik een nieuwe Netgear WAC104 802.11ac.
Ik sluit het ding aan op de netwerkaansluiting in de woonkamer (FTP-kabel komt recht van de Telenet Router).
Alle draadloze toestellen vinden de nieuwe Netgear WAC, verbinding ziet er sterk uit.

Maar dan komt het: op de documentatie staat beschreven hoe je het toestel kan configureren. Ik wil op zijn minst zelf een wachtwoord kunnen instellen. Volgens de handleiding kan je dit via www.aplogin.net Maar dat lukt dus helemaal niet. Ik zie dat het eventueel ook zou kunnen met 192.168.0.100 maar ook dat lukt niet.

Wat doe ik verkeerd?
Ik heb de handleiding van de Netgear als bijlage toegevoegd.
 

Bijlagen

  • Handleiding WAC104_IG_DF.pdf
    647,7 KB · Weergaven: 63
... Ik sluit het ding aan op de netwerkaansluiting in de woonkamer (FTP-kabel komt recht van de Telenet Router)....

Lees nog eens de EERSTE ZIN van die installatie-handleiding na BELANGRIJK : en je weet wat je fout doet !
 
Dat ip adres uit de handleiding geldt alleen als je hem loskoppelt van het netwerk en dan op je pc of laptop aansluit.
Dan zou hij dit ip adres moeten krijgen: 192.168.0.100
Maar.... regelt hij dan ook het ip adres vd laptop/pc? Want die mogen dan ook niet aan het de rest v/h netwerk zitten... alleen met de Netgear verbonden vis de LAN poort...
Hoe los je dat op: Geef de laptop/pc handmatig een ip adres (dus de vast netwerkaart, niet de wifi, want daar weet ik het niet zeker van)) in hetzelfde subnet dus bij 192.168.0.50 en gateway 192.168.0.100.
Nu zou je wel moeten in kunnen loggen.

Of je volgt de methode van de uitgebreide handleiding, page 16... maar dan moet je wel het ip adres vd de Netgear weten die de router hem gegeven heeft.
Ik gebruik in probleem gevallen daar een netwerk tool, bij Look@LAN voor. Die scant het subnet af wat er allemaal is met ip adres erbij....
https://www.downloads.netgear.com/files/GDC/WAC104/WAC104_UM_EN.pdf

Edit: @DigiCafee .. ben niet zo'n snelle typer... moest nog eea checken... maar ik denk dus dat je hetzelfde bedoelt...waar het "direct" verkeerd gaat ....
 
Laatst bewerkt:
Die Telenet router an sich heeft een interface denk ik... vroeger was dat wel via het web en niet op de router zelf, maar de gegevens die je te zien krijgt zijn wel korrekt.
Je kan dus makkelijk te weten komen daar welk IP-adres de Netgear van je DHCP heeft gekregen ...
 
@phal ... hoop dat je het goed krijgt want best vette access point hoor !
 
Anders zijn er dus nog andere methodes. Lijkt sterk dat 1 v/d 3 niet zou lukken, toch standaard procedures. De Telenet router (uit B) ken ik zelf niet.
 
OK, we zijn al een stapje verder. Op basis van de opmerking van DigiCafee heb ik de Netgear WAC104 aan de bestaande router Linksys E1200 gekoppeld, dus niet meer rechtstreeks op het aansluitpunt van de Telenet modem.
Dat lukt, de toestellen vinden de Netgear en kunnen er verbinding mee maken in de meeste kamers.

Maar het toestel configureren lukt nog niet. Met het IP-adres 192.168.0.100 geraak ik niet in het configuratiescherm.

Dan maar rechtstreeks verbonden met mijn laptop: Netgear losgekoppeld van de router, UTP-kabel van de Netgear in mijn laptop en vol verwachting 192.168.0.100 ingetikt maar... weer niets!

Zou Norton Internet Security hier voor iets tussen zitten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan