Hoe Excel importeren in Access en verwerken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

BartSr

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2008
Wie kan me hiermee helpen?
Ik kom niet verder dan
DoCmd.TransferSpreadsheet acImport, , GvarDummy
Vervolgens wil ik regel voor regel in een tabel zetten
wat ik nodig heb is
het einde van de spreadsheet voor for t = 1 to einde
De benaming van een veld in de spreadsheet voor tabelveld = sheetveld
En tot slot: moet ik aan het einde de spreadsheet ook sluiten of deleten?
Ik weet het, het is klunzig. Maar daar is dit forum toch voor?:D

Vervolgens wil ik regel voor regel in een tabel zetten
Ik weet niet of het forum bedoeld is om klunzige oplossingen uit te persen. Ik doe dat in ieder geval (hoop ik) niet. Sterker nog: ik zie het als een roeping om mensen daar vanaf te helpen :). Dus: waarom zou je dat in hemelsnaam zo willen doen? What’s the point of it? Ik zie ‘m niet. In mijn ogen is er geen enkel voordeel t.o.v. de gewone importmethode die je nu ook gebruikt.

Zelf doe ik dat dus altijd op de aangegeven manier, waarbij ik de tabel altijd in een tijdelijke tabel zet, en die vervolgens importeer in de doeltabel. Op die manier hou ik alle controle over de te importeren gegevens, en kan ik ze dus nog opschonen mocht dat nodig zijn. Meer heb ik ook echt niet nodig :).

Leg eens uit waarom jij het anders wilt doen. Dan kan ik mij een beter beeld vormen van de daarvooor noodzakelijke technieken.

De te verwerken spreadsheet is gedownload van een bank. Daarvan moet ik bijvoorbeeld het bedrag in mijn boekingstabelveld bedrag zetten.
Maar elke bank heeft een andere gegevensvolgorde, Bij de ene bank staat het bedrag in veld E , bij een andere in veld B
Idem de boekingsdatum, met daarbij ook nog soms een conversie van bijvoorbeeld DD-MM-JJJJ of JJJ-MM-DD naar DD-MM-JJ
Voorts moet de boekingsomschrijving uit twee velden worden samengevoegd in 1 veld.
Ook de beginregel verschilt, In het ene geval gebruikt men 1 en in het andere geval 2 regels
Om dit te ondervangen heb ik voor elke bank een hulptabel, waarin al die gegevens staan.
Oorspronkelijk las ik de spreadsheet uit middels lineinput (voor de 1 of 2 kopregels) en daarna input voor de velden,maar dat lukte niet voor alle bestandstypes (Knab), vandaar een andere aanpak

Banken leveren doorgaans een csv bestand. Ik snap dus de tussenstap van een spreadsheet niet.

Is prima, dan kunnen wat beter inschatten. De reden dat ik dat zei, is dat je een csv (tekst)bestand makkelijk regel voor regel kan inlezen en een excel bestand niet. Ik zou dus altijd van de csv’ s uitgaan.

Ik zal er vanavond naar kijken.

Voor alle duidelikheid: het door mij gemaakte script zit hier in Boeket80
https://app.box.com/s/nwtg0a4he3z6zd7evzyv5g8pi3rcbldj
in de module basPrintmail in Importeren, en die methode werkt niet.
Wil je het aansturen, doe dan als volgt
Start Boeket
Klik op Dagboekverwerking of Journaalposten boeken
Klik op Bankboekingen importeren

Laatst bewerkt:
Ik laat het toch maar zo. Het werkt ook met knab-bestanden. Maar deze moeten, voor ze te kunnen verwerken, eerst als volgt worden aangepast:
Klik er met de rechtermuisknop op en kies voor openen met Kladblok
Toets Crtl +H en vervang ";" door ","
Dank voor de moeite

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan