• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

secundaire as plaatsen in grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

christianhelp

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2017
Berichten
32
Het lukt mij maar niet om een secundaire as te plaatsen voor de categorie "gewicht" waarbij de rest van de categorieën ook overzichtelijk blijven. De categorie "gewicht" wil ik in absolute getallen houden (dus in kg), de longfunctiewaarde in procenten uitgezet tegen de primaire as. Van beide wil ik het verloop in de tijd grafisch weergeven. Wie kan helpen?
 

Bijlagen

  • Grafisch overzicht.JPG
    Grafisch overzicht.JPG
    54,9 KB · Weergaven: 57
  • Spirometrie_ingevuld_grafiek_17-04-2020xlsx.xlsx
    266,5 KB · Weergaven: 29
Ik zou een lijn grafiek gebruiken, zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Spirometrie_ingevuld_grafiek_17-04-2020xlsx.xlsx
    243,6 KB · Weergaven: 29
en in D8 en E8 zou ik =nb() (engels=na()) toevoegen zodat die lijnen niet naar beneden gaan bij geen waarden
 
bijna helemaal tevreden

bedankt JK Pieterse en cow18, fijn dat de secundaire as nu lukt en idd mooier als de lijnen niet naar onder lopen. Maar voor de overzichtelijkheid verkies ik toch de staafdiagrammen en het liefst alleen op de datum dat er getest is, is dat icm de secundaire as ook mogelijk?

groet
 
Dat kan waarschijnlijk wel, maar ik vond de voorbeeldjes die je plaatste nou niet direct overzichtelijk, noch inzichtelijk. Je ziet namelijk op die manier geen "voortgang" zoals je dat met een lijngrafiek nou juist zo goed kunt zien.
 
Hoi Jan Karel, ik begrijp wat je bedoelt, en het zal ook een kwestie zijn wat iemand gewend is. Ik blijf proberen, heb in ieder geval wel al een goede secundaire as, thanks daarvoor!
 
zie zo
 

Bijlagen

  • Spirometrie_ingevuld_grafiek_17-04-2020xlsx (1).xlsx
    250,1 KB · Weergaven: 28
Ben het met Jan Karel eens, persoonlijk geef ik er dan wel de voorkeur aan om stippellijnen te gebruiken, zodat het meteen duidelijk is dat het geen continue metingen suggereert, niet zo waarschijnlijk in dit geval, maar het is imho wel gebruikelijker.
Je zou een combi van staafdiagrammen/lijnen kunnen gebruiken, maar dan wel in meerdere kleine grafiekjes.

Maar ik vind de lijnen qua trend veel overzichtelijker, zoals Jan Karel al beschreef.

De secundaire as in Excel is altijd een bij product geweest... in LibreOffice (LO) vind je hem zo....
Heb nu op dit systeem geen LO erop anders had ik het wel even gecheckt of er meer mogelijk was.
 

Bijlagen

  • Spirometrie_ingevuld_grafiek_17-04-2020-R99.xlsx
    250,6 KB · Weergaven: 26
Heb even een ander systeem met LibreOffice (LO) opgestart, eea kan daar wel super makkelijk met de staafdiagrammen op 2e y-as.
Data (gewicht) er in zetten en bij de staven de secundaire as toewijzen.
Maar ik vond de lijnen van Jan Karel wel duidelijker...
Om duidelijk te maken wel staaf bij de 2e as hoort heb ik ze beiden dezelfde (rode) kleur gegeven.
Succes er mee.
PS: ik heb niet alles afgemaakt...

Edit: Terug op het MS Office systeem zie ik dat het niet goed weergegeven wordt.
Ik zal het morgen even op een andere extensie opslaan, xlx ipv xlsx of dat wat uitmaakt.
 

Bijlagen

  • Libre-Office_Spirometrie_ingevuld_grafiek_17-04-2020-R99.xlsx
    89 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
al bijna helemaal tevreden :)

Ben erg blij met de uitkomst van COW18, echter nog één "maar"....
Voor de duidelijkheid zou ik willen dat de gegevens per meting bij elkaar worden gezet (dus de IVC bij elkaar, EVC bij elkaar etc.ten opzichte van het tijd (zie bijlage).Ik denk dat het dan wel (ondanks geen lijn gebruik) wel overzichtelijker wordt.
@Route 99, erg mooi, maar dit neemt teveel ruimte in het testverslag, daarom wil ik het graag in één grafiek kunnen plaatsen.
Thanks voor jullie hulp!!!
 

Bijlagen

  • Grafisch overzicht.JPG
    Grafisch overzicht.JPG
    54,9 KB · Weergaven: 39
  • x as indeling.JPG
    x as indeling.JPG
    12,7 KB · Weergaven: 31
Excel verandert het OL bestand teveel, iig op mijn pc/manier. (getest als xls, xlsx en ods vanuit LO)
De staven van de 2e as worden in het midden gezet waardoor er teveel overlap is met wat er al staat.
Een compromis die ik werkend kreeg in excel vanuit LO via ods-format, is door het gewicht als lijn te plaatsen en de rest als staafdiagram.
Het weekend schilderen in huis... niet veel tijd verder om er naar te kijken.
Succes er mee.
 

Bijlagen

  • Libre-Office-naar-Excel_Spirometrie_ingevuld_grafiek_17-04-2020-R99.xlsx
    109,3 KB · Weergaven: 24
Route99

Bedankt Route 99, zie berichtje hierboven. Succes met schilderen en bedankt voor het meedenken!!
 
Graag gedaan, fijn dat er een oplossing is waar je mee verder kunt, das och altijd het belangrijkste.:cool:
Ga weer verder met schilderen, tnx..:thumb:
 
De secundaire as kun je ook als kolom weer geven maar vind ik persoonlijk onduidelijke dan een lijn.
 

Bijlagen

  • Libre-Office-naar-Excel_Spirometrie_ingevuld_grafiek-2xlsx.xlsx
    110,8 KB · Weergaven: 27
een beetje filosoferen en er een panelchart van maken naar het idee van https://www.wallstreetmojo.com/panel-chart-in-excel/
Daarna kan er nog gestoeid worden om de onderlinge punten weer een eigen kleur tegen via vba etc etc
In het voorbeeld, 2 grafieken, de ene als staaf, de andere als lijn.
Als schot voor de boeg
 

Bijlagen

  • Spirometrie_ingevuld_grafiek_17-04-2020xlsx (3).xlsb
    269 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
en nu nog de datum..

bijna perfect, mijn inziens, maar nu nog de datum van de test uitvoering (met correspondeerde kleur van de staafdiagram en mijn probleem is opgelost:) ). Tof van het meedenken van een ieder (maar "blij" te merken dat het toch minder eenvoudig is dan dat het lijkt...)
 

Bijlagen

  • Spirometrie_ingevuld_grafiek_17-04-2020xlsx.xlsx
    266,5 KB · Weergaven: 21
  • en nu nog de data.JPG
    en nu nog de data.JPG
    62,8 KB · Weergaven: 47
  • x as indeling.JPG
    x as indeling.JPG
    12,7 KB · Weergaven: 33
de ganse opzet is eigenlijk slechts 2 series, procenten en punten, waarbij je dan per punt in intervallen van 8 een ander kleurtje gaat gebruiken.
Dus pure manipulatie van de cijfertjes zodat excel het zou begrijpen.
Ik zou nog een keer heel diep moeten nadenken om daaronder nog een legende te bedenken met het gepaste kleurtje per datum.

Ik zou eigenlijk nog 7 dummy-seriën moeten toevoegen zonder data en die dummies het juiste kleurtje moeten geven.
 

Bijlagen

  • Spirometrie_ingevuld_grafiek_17-04-2020xlsx (3) (1).xlsb
    240,6 KB · Weergaven: 24
  • Aantekening 2020-04-19 131212.png
    Aantekening 2020-04-19 131212.png
    10,8 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Ik ben je in ieder geval super dankbaar dat je er zo mee bezig bent (geweest), voor de mate van de progressie van de aandoening is het wel van belang wanneer de vorige meting is geweest (is het drie maanden geleden of bv 6 maanden), daarom wil ik zo graag ook de data van afname in beeld in combinatie met de meting gegroepeerd (dus zoals het nu staat). In ieder geval bedankt!!
 
't Is een beetje dansen op een slappe koord.
Bij een 3-D grafiek verlies ik de 2e as en bij toevoegen van reeksen worden de balken veel te smal.
Dus zet ik de kleurtjes buiten de grafiek
 

Bijlagen

  • Spirometrie_ingevuld_grafiek_17-04-2020xlsx (3) (1).xlsb
    241,3 KB · Weergaven: 31
  • Aantekening 2020-04-20 050239.png
    Aantekening 2020-04-20 050239.png
    14 KB · Weergaven: 34
Top

Ik ben een stuk (heel veel stukken) minder slim met Excel dan jij, super bedankt!! Maar als ik het goed begrijp moet ik de datums, buiten de grafiek om, laten retourneren en vervolgens moet ik wel de kleurtjes handmatig opvullen (corresponderend met de staafdiagram behorende bij die datum), dat gaat dus niet geautomatiseerd. Dit is niet veel werk en vind het wel erg mooi geworden zo. Nogmaals (allemaal) super bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan