Hardware onderdelen voor renderen & streamen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pinki3

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2008
Berichten
245
Dag allemaal,

Vraag over Hardware die ik graag zou willen kopen.
Dit is voor Youtube video’s via Premiere Pro. Ik wil een upgrade doen met mijn processor, want de huidige gaat in de werkprocess helemaal tot 100% waardoor het “ playback” lastig te editen valt in Premiere pro. Ook is dit bedoeld voor streamen. Ook wil ik een Hard drive van 4GB storage. Wat ik vermoed dat er ook een andere moederbord moet komen, maar dat weet ik niet zeker.

Speccy:

Windows 10 Home 64-bit

CPU: Intel Core i5 6500 @ 3.20GHz

Voeding: BQ L8-700W

RAM: 16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1066MHz

Motherboard: Gigabyte Technology Co. Ltd. H110M-S2H-CF (U3E1)

Graphics: 4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti (MSI)

Storage: - 223GB Western Digital WDC WDS240G2G0A-00JH30 (SSD)
-931GB Western Digital WDC WD10EZEX-22BN5A0 (SATA)

Optical Drives: TSSTcorp CDDVDW SH-224FB

Hardware wat ik ben tegen gekomen en mij interessant lijkt:

https://azerty.nl/product/intel/3643885/core-i7-9700k-processor-3-6-ghz
en
https://www.alternate.nl/html/produ...gPH1XOY3aGfCiO5Z0YBQTaNTeG9wVIZQaAoYmEALw_wcB

Ik heb een beter gevoel voor de AMD Ryzen 9 3900. Het is iets slechter voor gamen, maar 25% sneller met renderen. Zijn er mensen die veel renderen die dit kunnen bevestigen? Wat raden jullie aan, intel of AMD? Wat vinden jullie van deze AMD of zouden jullie een andere kiezen vanwege de prijs?
Want als je deze AMD zou vergelijken met de Intel i9 9900 is de AMD toch stukken goedkoper maar super veel verschil in peformence is er ook weer niet. Vind het toch wel lastig.

- Core i7-8700K: Deze is wel duur, maar is wel de top en wordt natuurlijk aangeraden door Adobe zelf.


Informatie en vragen:

- Core i7-8700K – Bij sommige lees ik dat er geen koeler bij geleverd is. Natuurlijk zit er een ventilator in mijn pc, ik neem aan dat het gewoon prima is?
- 4GB storage Hard drive (HDD). Maakt het uit welke ik koop? Zit er een snelheid in? Ik heb er over gelezen, ik kom er alleen niet uit om zeker van te zijn.
- Ik ga niet overklokken of ik moet even iemand vinden die dat doet. Maar veel erover weet ik niet.
- De voeding ( BQ L8-700W ) wist ik niet, dus ik heb gekeken in de kast daarvoor. Maar ik zag dat er een datum en pincode erop is geplakt. De datum is voor 3 maanden geleden en ik vermoed dat het een hulplijn is wanneer je het moet vervangen.. Klopt dit? Want dan moet ik ook maar meteen een nieuwe voeding kopen. Zo niet; waarom hebben ze daar een datum opgeplakt met pin?
- Bij deze, als ik een processer zo uit kies, zou ik graag nog willen nabespreken of de processor nog in combinatie van de rest van de hardware in mijn pc past. Voorbeeld: Support de moederbord het allemaal. Want volgens mij kan mijn moederbord niet de 8ste en 9de generatie van de CPU cores aan.
- Ik vermoed dat ik nog een nieuwe moederbord moet kopen, maar ik wacht eerst af wat de processor wordt en dan vraag ik het wel over de moederbord wat voor moederbord het zou moeten worden, want dat verschilt ook nog wel eens zoals ik het lees.

Als mensen nog ideeën of suggesties hebben etc. ik hoor het graag.
 
Processor i7 8700K / 9700K worden niet door het moederbord ondersteunt => bron.
Bij reken intensieve taken of gamen is de standaard koeler van Intel, indien meegeleverd, geen goede keus.
Kies voor een goede aftermarket koeler, kost een keer rond de € 50 extra maar daar heb je alleen maar profijt van.,
Hoe dat bij de Ryzen cpu's zit weet ik niet.

Aangezien je de HDD als opslag gebruikt zou ik gewoon voor een 5400 - 5900 Rpm type kiezen.
Deze gebruiken minder energie, worden dus minder warm en produceren minder geluid.

Overklokken zou ik zo wie zo niet overwegen, ook elektronica slijt dus het is van invloed op de levensduur en vereist een veel betere koeling.
De gegevens op de voeding zullen waarschijnlijk te maken hebben met productie maand / jaar of verloop van de garantie-termijn.
Vervangen doe je alleen als het ding ermee op houdt, eerder niet.

Welke van de 2 processors je kiest maakt niet uit, je hebt voor beide een nieuw moederbord en nieuw, met name sneller, DDR4 geheugen nodig.
 
Laatst bewerkt:
Je zou kunnen denken aan een upgrade, nieuw moederbord, processor met koeler en geheugen.
Je grafische kaart voldoet volgens de specs voor Premiere Pro
en je voeding kun je ook weer gebruiken
Ik zou er dan ook een SSD (min, 240 GB) bij adviseren (voor het opstarten/programma's/updates)
En dan je 4TB HDD ..

snel een lijstje gemaakt :
Moederbord : ASRock B450 Pro4, socket AM4
Processor : AMD Ryzen 9 3900X socket AM4
Werkgeheugen (RAM) G.Skill 16 GB DDR4-3200 Kit
SSD :Samsung 970 EVO Plus, 250 GB
HDD : Seagate BarraCuda, 4 TB

Dit kost op dit moment bij Alternate een kleine 800 euro totaal ..
Ik heb bewust gekozen voor 16 GB RAM, het is aanbevolen voor Premiere Pro2020
 
Bedankt voor het reageren Scrapheap en Whittey,

@Scrapheap, bedankt voor de informatie over de snelheid van de HDD. De HDD die Whittey aangaf komt daaraan en zal ik dus nemen.
Ik zal dan niet gaan overklokken, het klinkt dan inderdaad niet interessant genoeg voor mij.

Jij gaf aan een snellere DDR4 geheugen. Mijn ervaring zegt dat dit de RAM is en die heb ik paar maanden geleden naar 16 GB gedaan. Een computer winkel heeft er 2x8 Ram erin gezet. Echter deed 1 het niet, dus hij heeft het bij een andere computer eraf gehaald en die erin gezet. Dit geeft denk ik aan waarom het bij speccy de naam 'unknown' aangeeft. Hoewel Speccy dit wel vaker aangeeft lees ik op Google. ( Hij zij het kan zijn dat het goedkoper of duurder is, maar maakt niet zoveel uit ). Als leek geloof je dit, maar schijnbaar maakt het dus wel uit met de capaciteiten. Of heb je de 1066MHz gelezen van de RAM wat aangeeft dat het niet goed genoeg is?

@Whittey,

Bedankt voor je lijstje! Dit helpt mij. Ik heb wel bijzonderheden/vraagjes.
- je had het over een SSD, ik heb al een SSD voor het opstarten/programma's.
- Je hebt er een 16 GB Ram erbij gezet, maar ik heb al 16gb. Zoals hierboven heeft ook Scrapheap gereageerd over de RAM, dus ben nu wel benieuwd. De geheugen wat ik heb nu is vrij nieuw, ik zal erachter aan hoe ik kan zien wat echt de waardes zijn. Omdat er ook 2 verschillende inzitten door de verhaal hierboven. Anders koop ik inderdaad de aangeraden geheugen wat jij in de lijstje hebt gezet.
-De HDD ziet er prima uit, die zet ik op de lijst.
- Moederboard heb ik door jouw lijst verder opgezocht op internet en wordt aangegeven door een recentie dat hij geen 5.1 geluid heeft, omdat het er niet op staat. Dit heeft niet mijn voorkeur. Dus ik probeerde op zoek te gaan naar een andere, maar dit is zo niet mijn specialiteit. Kan iemand bevestigen dat de 5.1 er wel of niet op werkt? Bron recentie: https://www.alternate.nl/ASRock/B450-Pro4-socket-AM4-moederbord/html/productRatings/1470657
máár hier https://www.asrock.com/mb/AMD/B450M Pro4/ staat dat er 7.1 is. Dus dan zou het gewoon moeten werken.

Bedankt zover voor de hulp.

Ik hoor graag van jullie
 
Enige opmerkingen:
Moederbord : op de meeste (zo niet alle) nieuwe borden is 5.1 een standaard, dit bord bezit zelfs 7.1 geluid !
Door (bijgeleverde) software kan dit veranderd worden, van 7.1 naar 5.1 naar 2.1 en normaal stereo.

Ik heb niet(!) gekeken of het door mij gekozen RAM ook in de QVL voorkomt (moederbordfabrikant geeft aan welke RAMlatjes feilloos werkenop dit bord)

Het geheugen wat in je oude pc zit, heeft een snelheid van 1066 Mhz, helaas zitten er twee modules is welke niet exact gelijk zijn, daarom draait ie niet in Dual Channel-mode.
AMD processoren 'houden' van vlot geheugen, die je nu hebt zijn niet echt geschikt voor .. (vandaar mijn keuze voor 16 GB RAM-3200Mhz, setje van twee uit dezelfe serie/batch)
Ik heb eroverheen gelezen dat je al een SSD bezat, sorry, scheelt dan weer een kleine 75 euro:thumb:

Om te zien weke RAMmodules je hebt, zul je de kap eraf moeten halen.
Vervolgens zul je de geheugenreepjes moeten opzoeken en kijken naar wat er op de stickers staat.
 
Wat @whittey reeds opmerkt:
als je kiest voor een AMD processor, in jouw geval de Ryzen 9 3900, dan heb je echt baat bij zo snel mogelijk geheugen.
Daarmee haal je dan de max. prestaties uit zowel je processor als ook uit je videokaart.
Je moet dan geheugen nemen van min. 3200 MT/s maar 3600 MT/s is nog beter.
Bijv. deze Corsair ( 16 Gb / 3600 MT/s ) of deze Crucial ( 32 Gb / 3600 MT/s ).

Ook hier geldt: Controleer zelf de QVL lijst van het moederbord of deze RAM ondersteunt wordt !

Als je dan toch voor een AMD processor kiest zou ik het huidige moederbord met alles erop en eraan gewoon als reserve of 2e pc achter de hand houden...
Buiten hetgeen jij er mee doet werkt het toch probleemloos..?
Druk er een instap videokaartje in of gebruik de IGP van de processor.

Ik zou zelf overigens niet voor de R9 3900x maar voor de R7 3700x kiezen.
Prijsverschil tussen beide is bijna € 150 in het voordeel van de R7 en dat zul jij in het verschil met prestatie nooit terugzien.

Overigens is het nut van meer dan 8 cpu-cores in Premiere Pro vrijwel minimaal dus in dat opzicht heeft die R9 ook niet echt toegevoegde waarde.
 
Zou met een goede videokaart gaan renderen met Cuda of OpenCL, gaat vele malen sneller dan met de CPU, indien ook voor gamen zou je eentje uit de RTX serie of RX vega/XT kunnen overwegen.

Wat is eigenlijk je max. budget?
 
Dag allemaal,

De QVL

Ik ben begonnen met het zoeken of de Ram in de moederbord past d.m.v de QVL lijst. Dit hoor ik nu voor het eerst en probeer het te begrijpen, maar ik kom er niet helemaal uit, daarom de bevestigingen.
( Ryzen 9 3900X ): https://www.asrock.com/support/SupportList.asp?cat=Memory Tevens denk ik dat dit de lijst is. Maar ik weet het niet zeker. De 3900X zit er niet tussen.
Uit eindelijk heb ik nog heel wat gezocht, maar kwam niet uit op een lijst maar gewoon via alternate: https://www.alternate.nl/AMD/Ryzen-9-3900X-socket-AM4-processor/html/product/1553398
Hier staat bij Geheugencontroller: Ondersteunende geheugenstanden: DDR4-3200 als hoogste. Ik neem aan dat dit de bevestiging is dat de G.Skill 16GB DDR4-3200 Kit erin past? Ik wou door de tip van @scrapheap de 3600 MT/s doen, maar die is wat te hoog ervoor lees ik.
Ik heb een gevoel dat ik er nu volledig naast zit, maar ik hoor het wel haha.

Overig

Ik zal inderdaad deze houden als reserve, misschien een PC in elkaar te knutselen met oude hardware. Meer PC kennis opbouwen is nooit verkeerd in deze tijd. Ik wou dat ik vroeger wat meer interesse erin had haha.
Ik heb internet opgezocht met mensen met dilemma die niet kunnen kiezen tussen 3700 en 3900. Ik ben bewust van de prijs, maar ik ga toch kiezen voor 3900. Men spreekt dat het toch iets “future proof” is en wel beter is met editing/transcoding/encoding. Tevens is het toch gebouwd voor flinke multitasking. Ook omdat de technologie vrij vlot gaat.

@Lange Pier Max Budget: Ik heb geen Max. budget. Maar hoop om 800-900 toch wel klaar te zijn. Ik koop wat goed voelt voor een prijs. Een I7-8700 is wel duur, maar kan mijzelf wel overtuigen om het te nemen. Maar als ik de prestatie en prijs vergelijk met de ryzen 3900 vind ik de ryzen meer waard.
Ik render met Cuda, maar door de huidige processor gaat het editen etc moeilijker. Je hebt wat series opgenoemd. Ben daar niet echt los op, dus dat neem ik nog wel door. Maar ik blijf denk ik wel bij de huidige situatie. Ik lees daar namelijk het meest positieve erover.

Wat ik probeer te weten

- De QVL begrijpen dat de RAM erin past.
- De Ryzen 9 3900X wordt geleverd met een Wraith Prism met RGB led koeler. Is dit genoeg? ( ik lees soms verhalen over warm worden van de moederbord. ) Dus deze man is spichtig over elk klein dingetje.

Mijn lijst tot nu toe

-Moederbord : ASRock B450 Pro4, socket AM4
-Processor : AMD Ryzen 9 3900X socket AM4
-Werkgeheugen (RAM) G.Skill 16 GB DDR4-3200 Kit < Moet ik nog controleren.
-HDD : Seagate BarraCuda, 4 TB
 
De juiste QVL lijst voor de B450 Pro4 is deze.
De hoogste die ik tegen kom is een set van GSkill van 3466 MT/s maar ik zou voor zeker gaan en 3200 MT/s nemen, dan heb je ook meer keus en waarschijnlijk betere prijzen.

Wat de koeler van de R9 betreft kan ik je niet verder helpen, heb er domweg geen ervaring mee.
 
Bedankt voor de lijst. Ik zie inderdaad de hoogste van 3466 van G.Skill. Alleen echter zit de 3200 niet in de lijst van G.Skill( andere "vendors" hebben die wel beschikbaar ). Ik neem aan dat dan de 3200 kit dan niet betrouwbaar is met de mhz of er niet op past?
De vendors; team, klevv en ANACOMDA hebben 3200 en zitten wél in deze lijst. Welke zou de beste keuze zijn voor de moederbord? Is er een reden waarom het nu eerst over de G.Skill ging?

Ik denk er ook veel te moeilijk over na vermoed ik. Ik ben nu vast heel lastig, sorry daarvoor. Maar dit soort dingen ben ik vrij voorzichtig voordat ik het koop. Dit moederbord is vrij gevoelig voor ram keuze.

Edit: Iemand die verstand heeft van koelers en die advies kan geven omtrent deze situatie?
 
Laatst bewerkt:
Die GSkill's waren degene met de hoogste snelheid en daar profiteert de Ryzen van, vandaar.
Je kunt gewoon een 3200 MT/s set van een ander merk uit de lijst kiezen, deze zijn op dat bord getest dus zouden niet voor problemen moeten zorgen.

Hou wel rekening met de hoogte van de modules, die hoogte zou een probleem op kunnen leveren met het plaatsen van de processor-koeler, met name de after-market modellen.
 
Bedankt voor de link, ik heb daar veel aan gehad. Ik heb de keuze gemaakt en het besteld. Ik dank jullie allemaal voor de hulp!
 
Fijn dat je ermee geholpen bent.
Hoor graag hoe het nieuwe systeem draait en presteert.
Veel plezier met bouwen en hoop dat je er veel en lang plezier aan beleeft :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan