Desktop computer gaat wel aan, maar geeft geen beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alsjeblieft, stop met die onwaarheden, harde schijf is niet nodig om te booten en wat Windows er mee heeft te maken? en elke PC/notebook heeft een boot menu key en dat hoeft helemaal niet F12 te zijn en ook dat heeft niets met UEFI te maken.
Weer op de verwarrings maken toer?

Ding start niets eens op en dan heeft alle commentaar wat later kan erover geen zin.
 
Probeer de Windows installatie op een lege harde schijf en als het scherm zwart blijft en UEFI dan niet opent in BIOS modus dan is het een doodlopende weg.

Niet alle computers hebben een F12 bootmenu en zelfs als ze dat hebben dan moet dat vaak in de instellingen op ingeschakeld staan vanwege veiligheid.

UEFI resetten naar standaard waarden is niet mijn idee. De pointer naar de bootsector die het nodig heeft om het besturingssysteem te vinden verdwijnt dan.
 
Als ik het goed begrijp zit je al sinds 19-04-2020 met dit probleem? Breng het ding naar een milieustraat of huur even een 'student aan huis' in. Je gaat hier toch geen ± 3 maanden mee lopen modderen?
 
Maakt allemaal niets uit, je kunt de boel restten met de reset jumper, staat alles op default maar als je nu al niet erin komt en geen bios beeps krijgt......

Ik heb de CMOS in april al eens gereset m.b.v. die jumper. Heeft helaas niet geholpen.
Sterker nog, ik vermoedde dat het de boel juist verergerd had... Ik moest bij het samenstellen van mijn PC de BIOS upgraden om het moederbord compatibel te maken met de CPU. Als die update verwijderd zou zijn, had dat nog een extra reden kunnen zijn waarom het systeem niet werkt. Maar Alfred 2 heeft al eerder (in april) in dit topic gereageerd dat de update niet verwijderd zou moeten worden met het resetten van de CMOS.

Als ik het goed begrijp zit je al sinds 19-04-2020 met dit probleem? Breng het ding naar een milieustraat of huur even een 'student aan huis' in. Je gaat hier toch geen ± 3 maanden mee lopen modderen?

Ik heb de PC niet heel hard nodig, vandaar dat ik geen haast heb hiermee. Ik heb een oude reserve laptop die ik kan gebruiken indien nodig. Voor de rest vermaak ik me ook zonder PC prima.
De hoop was dat ik met jullie hulp de oorzaak wat meer kon pinpointen, maar dat blijkt toch niet mee te vallen. Als de conclusie echt wordt dat we er hier met zijn allen niet uit komen, ga ik maar gewoon een nieuw moederbord/RAM/CPU kopen en hopen dat het daarmee opgelost is.
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog, ik vermoedde dat het de boel juist verergerd had
Onmogelijk, wordt alleen gereset naar de default settings en al zou er een CPU in zitten die niet wordt ondersteund boot het mobo toch maar dan met een foutmelding.
Probleem zit voor de bios, kaal opstarten en geen bios beeps en ook geen info van een diagnostic card, enige wat ik kan bedenken dat de northbridge het heeft begeven.
 
Meest waarschijnlijke oorzaak is dan dus toch een defect moederbord. Allemaal bedankt voor jullie hulp met diagnostiseren :)

Ik kom dan toch uit bij het vervangen van mobo/CPU/RAM, heb het volgende op het oog:

CPU: deze.
RAM: Twijfel tussen deze of deze of eventueel 2x 4 GB of 2x 8 GB.
Moederbord: deze of deze.

V.w.b. de processor: een alternatief zou de Ryzen 5 3600 zijn, daar lees ik hele goede verhalen over. Maar ik denk dat die wat overdreven is voor mijn wensen. Zo te zien is de Ryzen 3 3200G qua snelheid prima vergelijkbaar met mijn huidige processor. De grafische chip die erin zit zou wel overbodig zijn, heeft dat verder nog nadelen (behalve dat je betaalt voor iets wat je niet gebruikt)?

V.w.b. het moederbord: Het tweede moederbord lijkt toekomstbestendiger i.v.m. het M.2-slot. Qua kosten scheelt het niet veel, dus daar hoef ik het niet voor te laten. Zitten er nog nadelen aan dit tweede moederbord t.o.v. de eerste die ik over het hoofd zie?

V.w.b. het geheugen: Het merk Gskill is mij onbekend, maar zie het wel genoemd worden in de BBG van Tweakers. Iemand ervaringen hiermee? is het een beetje betrouwbaar spul? Daarnaast: ik heb weinig verstand van RAM-geheugen. Hoe veel invloed heeft de kloksnelheid en hoe veel beter is dual-channel tegenover single-channel? Ik heb tot nu toe altijd dual-channel 1600 mHz DDR3 gehad. Zouden jullie aanraden wat extra uit te geven voor dual-channel of een hogere kloksnelheid? Of is 2400 mHz single-channel DDR4 al prima vergelijkbaar met (of beter dan) mijn huidige set-up?
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk een Ryzen 3 3100 CPU, G.skill 3000 mHz 2x8 GB RAM en MSI B450M-A Pro Max moederbord gekocht en geïnstalleerd.
Alles werkt nu weer :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan