Desktop computer gaat wel aan, maar geeft geen beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo

"k heb toch ergens een POST-kaartje kunnen vinden met een kortere levertijd! Heb deze besteld, hopelijk binnen twee weken binnen. En dan nog maar hopen dat de POST-kaart werkt, want vanwege de afwezigheid van piepsignalen vraag ik me af of mijn PC überhaupt zo ver komt om de POST-test uit te voeren. Het lijkt er haast op alsof hij daarvoor al vastloopt...?

Is toch een p.o.s.t. kaartje voor laptop , en niet voor een desktop systeem , waar we het hier toch over hebben ...???

Voltmeter action is voor uw / deze toepassingen meer dan goed genoeg.

Heb een zelfde exemplaar ook altijd bij als reserve toestel.

Qua nauwkeurigheid/calibratie is mijn exemplaar gelijk aan mijn veel duurdere fluke ...

Hou wel in het achterhoofd , dat mocht uiteindelijk blijken , dat er een motherboard defekt is ....

Mosfets , condensatoren ,etc ....

Jij die niet kunt vervangen , en dat je dan toch nog een ander motherboard zult moeten kopen ...

Deze motherboards worden steeds zeldzamer , en .... duurder .

Als je het foutzoeken bekijkt als ... we leren bij ... is het natuurlijk iets anders.

Youtube is een goed bron van info

hoe testen voeding , doormeten transistor / mosfet , etc ...


Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de multimeter in kwestie aangeschaft en heb de volgende waarden gemeten:

ATX-connector (zonder load gemeten):

Pin 1: 3,34 V
Pin 2: 3,34 V
Pin 4: 4,94 V
Pin 6: 4,94 V
Pin 8: 4,94 V
Pin 9: 5,10 V
Pin 10: 12,23 V
Pin 11: 12,23 V
Pin 12: 3,34 V
Pin 13: 3,34 V
Pin 14: -10,84 V
Pin 21: 4,94 V
Pin 22: 4,94 V
Pin 23: 4,94 V

Molex-connector (met load gemeten):
Rood: 5,01 V
Geel: 12,05 V

SATA-connector (met load gemeten):
Rood: 5,01 V
Geel: 12,05 V
Oranje: 3,34 V

Bovenstaande ziet er niet gek uit toch? Alleen Pin 14 van de ATX-connector wat aan de lage (hoge?) kant, zou -12 verwachten en is -10,84. Maar volgens wat Googlen valt dat nog net binnen de tolerantie...

Van de rest van de connectors wist ik niet goed hoe ik het moest meten... De 8-pins stroomtoevoer van moederbord en de 6-pins stroomtoevoer van de GPU mis ik nog. Moet ik die onder load meten en zo ja, hoe dan? Van beiden heb ik namelijk maar één connector en die zit aangesloten aan het moederbord/GPU, dus daar kan ik onder load niet bij... Of moet ik de probes er van bovenaf in steken? :confused:

Hallo



Is toch een p.o.s.t. kaartje voor laptop , en niet voor een desktop systeem , waar we het hier toch over hebben ...???

Voltmeter action is voor uw / deze toepassingen meer dan goed genoeg.

Heb een zelfde exemplaar ook altijd bij als reserve toestel.

Qua nauwkeurigheid/calibratie is mijn exemplaar gelijk aan mijn veel duurdere fluke ...

Hou wel in het achterhoofd , dat mocht uiteindelijk blijken , dat er een motherboard defekt is ....

Mosfets , condensatoren ,etc ....

Jij die niet kunt vervangen , en dat je dan toch nog een ander motherboard zult moeten kopen ...

Deze motherboards worden steeds zeldzamer , en .... duurder .

Als je het foutzoeken bekijkt als ... we leren bij ... is het natuurlijk iets anders.

Youtube is een goed bron van info

hoe testen voeding , doormeten transistor / mosfet , etc ...


Peter

Oh, kak... Je hebt gelijk! Ik dacht dat ze Mini-PCI of PCI-E bedoelden, maar bij nader inzien denk ik inderdaad toch dat het Mini-PCI of Mini-PCIE is... Dat wordt terugsturen :(
Ik begrijp dat ik de boel misschien niet kan repareren, maar ik wil gewoon graag zeker weten precies welk onderdeel kapot is voordat ik dingen ga vervangen. Als ik op deze manier de voeding (en misschien wel meer dingen?) definitief kan uitsluiten, ben ik daar al zeer tevreden mee. En daarnaast is het inderdaad ook leerzaam :)

V.w.b. het doormeten van het moederbord zelf: ik ben wat angstig dat ik bij het doormeten van de mosfets/condensatoren andere hardware beschadig door b.v. kortsluiting te maken op het moederbord... Is dit een reëel risico? Heb geen zin om straks nog verder van huis te zijn; dan vervang ik liever nu gewoon het moederbord :p

Die POST-kaart wil ik wel alsnog proberen. Zelfs in het geval dat die ook geen duidelijke conclusie geeft, komt zo'n ding in de toekomst wellicht ooit nog van pas. Altijd handig om in huis te hebben. Zou deze wel in mijn pc passen?
 
Laatst bewerkt:
Hallo

" Ik dacht dat ze Mini-PCI of PCI-E bedoelden, maar bij nader inzien denk ik inderdaad toch dat het Mini-PCI of Mini-PCIE is... Dat wordt terugsturen "

Kun je wel gebruiken in b.v.b. een laptop i.p.v. het wifikaartje.


De uitgangsspanningen van een geschakelde voeding controleer je best als die belast is ...

-12V zou dan ook ietsje hoger moeten zijn ... meestal wordt die wel nog maar gebruikt voor rs232.

Op de bovenzijde van de connectoren kun je toch de probes voorzichtig kontakt laten maken ???

Let uiteraard op om geen kortsluitingen te maken.

Chassis p.c. is gnd (ook de afstandsbusjes)

Indien je niet deftig / veilig kunt meten --> motherboard demonteren.

Meet hier en daar een paar spanningen als referentie ....

Als motherboard dan niet start ---> deze controleren t.o.v. uw eerder gemeten ref. spanningen.

Post kaart werkt uiteraard wel vlotter .... zie je meteen waar het een en ander blijft hangen.


Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Op de bovenzijde van de connectoren kun je toch de probes voorzichtig kontakt laten maken ???

Let uiteraard op om geen kortsluitingen te maken.

Chassis p.c. is gnd (ook de afstandsbusjes)

Indien je niet deftig / veilig kunt meten --> motherboard demonteren.

Dit vind ik toch een te groot risico. Ben bang dat ik daarmee meer onderdelen kapot ga maken dan me lief is...
Dan wacht ik liever op het POST-kaartje. Hij is onderweg, maar zal nog wel een paar weken duren (@Scrapheap: bedankt voor de waarschuwing :)). Hopelijk kunnen we daarmee een goede diagnose stellen. Zo niet, dan wordt het neem ik aan toch 'op goed geluk' onderdelen vervangen (te beginnen met motherboard/CPU/ram)?

Zodra de POST-card binnen is en ik ermee heb kunnen testen, laat ik het weten.
 
Laatst bewerkt:
Het kaartje is inmiddels binnen en ik heb ermee getest, maar het enige resultaat is:

Foutcode: 0000. Deze staat niet in het mee geleverde boekje. Er staat wel een code "00", hier staat bij "Code copying to specific areas is done. Passing control to INT 19h boot loader next." Geen idee wat hiermee bedoeld wordt...

Daarnaast branden twee van de vier leds op het kaartje:

- RST/Reset: Brandt niet. ("Lights only for half-second when you slide the power switch or the reset switch.")
- FRAME/Frame periods: Brandt wel. ("Lights all the time. Turn on and off only when there is a circular frame message.")
- IRDY/Manager is ready: Brandt niet. ("LED that turn on and off when there is a message."
- CLK/Bus clock: Brandt wel. ("Lights when the power is applied to the empty board (even without CPU), or else there is no message.")

Iemand enig idee wat dit geheel betekent?
 
Er is dan dus geen foutcode en de lampjes branden naar verwachting al dan niet.
 
Maar wat betekent dat dan voor de staat van de hardware? De pc start namelijk nog altijd niet op...

Zou het kunnen dat er geen foutcode is omdat de BIOS nooit bereikt wordt?
 
Daar heb ik geen ervaring mee maar het BIOS zijn instellingen van de computer. Een UEFI BIOS ofwel firmware wordt via Windows geregeld zodra Windows geïnstalleerd is. Ik denk dat je bij het opstarten alleen in de BIOS kunt komen wanneer er een lege schijf in de computer gedaan wordt, dat is dan de compatibiliteit modus van de BIOS. Daarna niet meer. Je bereikt de Windows herstelomgeving door de computer drie keer opnieuw op te starten met de aan/uit knop. Niet de BIOS maar kijk gerust welke opties er in de herstelomgeving beschikbaar zijn.
 
Herhaaldelijk meteen al op F12 drukken geeft meestal het bootmenu, waarin je bij UEFI nog gemakkelijk kan kiezen voor van welk apparaat moet worden opgestart. Het is altijd verstandig om de eerste keuze de Windows schijf te laten zijn. Stel dit is de DVD speler maar die doet het niet meer. Misschien lukt het jou met F12 dan om er te komen.
 
Een UEFI is GEEN bios ondanks dat mobo bakkers zelf foutief door elkaar husselen.
Een UEFI kan wel een bios emuleren.
Ook hoeft er helemaal geen harde schijf in te zitten om een pc te laten booten.

En zo'n kaartje heeft alleen zin als er wel kan worden geboot tot minimaal de initialisering van de bios/uefi.
 
De computer doet een Power On Self Test en leest dan instellingen. Tijdens de P.O.S.T zend de computer de bevindingen in een één bits code naar Input/Output poort 80H. De laatst gedane test die niet gelukt is wordt door de kaart ondervangen en onthouden.
 
Port 80h POST codes

During the Power-On Self Test (POST), the BIOS sends progress codes (POST codes) to I/O port 80h. If the POST fails, the last POST code generated is left at port 80h. Use this code to find out why the error occurred.

Kaartje dient ook in het eerst beschikbare slot te zitten gezien van bovenaf, mis alleen het merk en type?
 
Excuus, ik bedoelde: zou het kunnen dat de POST nooit bereikt wordt?

Ik heb het kaartje in alle (3) slots geprobeerd, maar steeds hetzelfde resultaat helaas.

Dit is hoe het eruit ziet: https://imgur.com/7PNJiVi

Ik druk op de power-knop, de CPU fan draait eventjes hard bij het opstarten (dat deed hij altijd al), daarna blijven alle fans op normale snelheid draaien en blijft het kaartje '0000' aangeven. Ik krijg geen beeld. Dit kan ik uren zo aan laten staan, maar er verandert niets meer.
Bootmenu/UEFI/BIOS openen lukt dus ook niet, ik krijg simpelweg geen beeld.

SSD en/of RAM losmaken maakt ook geen verschil.

Het betreft het testkaartje van Grandado zoals een aantal posts hierboven gelinkt.
 
Je dient ook zo kaal mogelijk op te starten, geen geheugen, videokaart erin en verder niets eraan.
Je kreeg ooit bios beeps, nu nog steeds?
 
Alleen de CPU, voeding en fans zijn inmiddels nog aangesloten. Helaas nog altijd geen foutcode.

De BIOS beeps heb ik inderdaad een paar keer gehad, maar krijg ik al geruime tijd met geen mogelijkheid meer terug...
 
BIOS al eens ingesteld op "Failsafe / Optimized Defaults" en een herstart geprobeerd..?
Nog steeds geen beeps...?
 
Moet ik daarvoor niet eerst in de UEFI zien te komen? Of is er een manier om deze instelling aan te passen zonder beeld?
 
Maakt allemaal niets uit, je kunt de boel restten met de reset jumper, staat alles op default maar als je nu al niet erin komt en geen bios beeps krijgt......
 
Ja, dat is in Windows bij systeemherstel de optie Opnieuw opstarten voor instellingen selecteren en dan moet de computer ook opnieuw opstarten. Het snelkies bootmenu van F12 heeft niet iedere computer maar dat is niet de UEFI. Zou je opstarten met een lege harde schijf, dan is de UEFI wél met de BIOS-toets op te roepen en dan ziet het er uit als traditioneel BIOS.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan