Desktop computer gaat wel aan, maar geeft geen beeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bommelding

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2010
Berichten
68
Sinds gisteren start mijn PC helemaal niet meer op. Hij gaat wel aan, de ventilatoren draaien en ik hoor de DVD-lezer opstarten, maar ik krijg geen beeld. Ik heb d.m.v. een andere PC bevestigd dat de monitor wel gewoon werkt.

In de afgelopen twee maanden vertoonde mijn computer al wat problemen met opstarten. Af en toe gebeurde er niets als ik op de aan-/uit-knop drukte. Op andere momenten ging hij wel aan wanneer ik op die knop drukte, maar viel hij binnen enkele seconden weer uit en begon dan (soms) opnieuw met opstarten. Weer andere keren ging hij gewoon aan en bleef hij ook aan, maar kreeg ik geen beeld. Soms viel hij dan na +-30 seconden alsnog uit. Al deze problemen begonnen twee maanden geleden en zijn in die twee maanden steeds frequenter gaan voorkomen. Uiteindelijk moest ik de afgelopen week soms tot wel 10 pogingen doen voordat mijn computer volledig succesvol opstartte. Als hij eenmaal opgestart was, waren er verder totaal geen problemen en functioneerde de computer naar behoren. Tot nu toe waren deze problemen vooral vervelend, maar aangezien hij nu helemaal niet meer opstart is het toch wel een stapje erger geworden... De PC blijft nu willekeurig de problemen vertonen zoals hierboven omschreven, maar zelfs na tientallen keren opnieuw opstarten blijven de problemen aanhouden.

Misschien nuttig om nog te vermelden: ongeveer een week geleden hoorde ik wat zachte krassende/schrapende geluiden uit mijn PC komen. Deze herhaalden zich maar enkele keren per uur, waardoor het lastig was te achterhalen waar ze precies vandaan kwamen.

Daarnaast heb ik ook gemerkt dat niet alle ventilatoren werken wanneer mijn computer vastloopt tijdens het opstarten. Eerst werkten alleen de CPU ventilator en de ventilator vóór in de kast. Nu heb ik de ventilator achterin de kast aangesloten op aansluiting CASE_FAN_2 i.p.v. CASE_FAN_3, sindsdien werkt deze ook wanneer de PC vastloopt. De ventilatoren van mijn grafische kaart vertonen ook vreemd gedrag.

Ik heb mijn PC (OS: Windows 10 64-bits) een jaar of 5 geleden zelf gebouwd uit de volgende onderdelen:

- Crucial Ballistix Tactical 2x4 GB RAM
- Cooler Master G500 Voeding
- ASRock Fatal1ty B85 Killer moederbord
- Intel Core i5 4460 3.2 GHz processor
- EVGA GeForce GTX 960 grafische kaart
- Samsung SSD 850 EVO 250 GB (Eerst HDD, deze na de eerste 2 jaar vervangen door deze SSD)


Ik heb in de afgelopen twee maanden al heel wat dingen geprobeerd:

- RAM getest m.b.v. Windows Memory Test. Constateerde geen problemen.
- Windows systeemherstel terug naar een punt voordat de problemen begonnen
- Alle aansluitingen in de PC gecontroleerd en los- en vastgeklikt. Beide RAM modules los- en vastgeklikt.
- Alle oude drivers geüpdate (alleen die van grafische kaart was verouderd).
- Mijn SSD getest m.b.v. Samsung Magician. Deze geeft aan dat mijn schijf 'gezond' is.
- Malwarebytes Anti-Malware en Avast Antivirus laten scannen. Beide vonden niets.
- Grafische kaart fysiek verwijderd en de PC proberen te starten met de interne GPU van het moederbord.
- De voeding vervangen door een identiek exemplaar. Het nieuwe exemplaar werkt zeker weten, bevestigd in andere PC.
- Crystaldiskinfo en Speccy gedraaid. Helaas kan ik de resultaten niet laten zien omdat de PC ondertussen helemaal niet meer start... Er was volgens mij niets vreemds te zien in de resultaten wat tot deze problemen zou kunnen leiden.
- RAM modules omgewisseld en andere poorten geprobeerd (in verschillende combinaties).
- Knoopcelbatterij op moederbord vervangen en Windows 10 opnieuw geïnstalleerd.

Hierna gaf mijn PC een week lang beduidend minder (= bijna geen) problemen. Daarna namen de problemen echter alsmaar weer toe, dus heb ik nog:

- SATA kabel van de SSD vervangen en aan een andere SATA-poort gekoppeld.
- Alle condensatoren op moederbord visueel gecontroleerd op afwijkingen.

Dit hielp beide niet en de problemen werden na verloop van tijd nog erger, tot ik gisteren helemaal niet meer kon opstarten. Toen heb ik nog geprobeerd:

- Alle onnodige hardware losgekoppeld. Geprobeerd te starten met alleen voeding, moederbord, processor (+ ventilator), RAM, scherm, toetsenbord en muis.
- Controle van aan-/uit-knop door deze los te koppelen en zelf de pinnetjes op het moederbord te verbinden met een schroevendraaier.
- CMOS gewist door de knoopcelbatterij 5 minuten te verwijderen èn via de jumper-methode (pinnetjes op het moederbord).

Helaas allemaal zonder resultaat.
Als iemand hier suggesties heeft over wat ik nog zou kunnen proberen, hoor ik dat heel graag!
 
Laatst bewerkt:
Zou de knoopcel eens vernieuwen...
Als dat niet helpt rest er maar 1 conclusie: moederbord defect.
 
Batterij is al geprobeerd las ik en resetten van de bios ook. Misschien kan er nog een bios update voor zijn. Sorry om te moeten zeggen maar het lijkt mij een niet algemeen en niet al te goed moederbord van hoe oud ook alweer? Lees de reviews eens:

https://www.newegg.com/asrock-fatal1ty-gaming-fatal1ty-b85-killer/p/N82E16813157476

Andere harddisk controller gebruiken? Andere harde schijf? Als een fan niet draait start de computer waarschijnlijk niet op en ik las in reviews dat er afwijkende controllers voor de ventilatoren werden gebruikt. Weet je zeker dat de ventilator boven de processor goed rond gaat en ook als je de schoepen ietwat optilt? Kan er kortsluiting zijn, aan de onderkant van het moederbord misschien en is alles geaard? Verder wacht ik dan ook maar af.
 
Ik mis echter alleen de opgaven van je temperaturen.
Voeding was het eerste waar ik aan dacht, maar die heb je al verwisseld(helaas niet met een sterkere).
Knoopcel heb je al vervangen.
Nu blijft bij mij 2 dingen hangen en dat is een (ooit)gekookte processor (koelpasta al eens vernieuwd) of idd zoals ScrapHeap al meld, mankement aan je moederbord.

Verder nog 1 tip: Plaats hier nooit een link met wetransfer, die blijft beperkt geldig. Na die periode is je link niet meer bruikbaar en geen hulpstuk meer bij je vraag.
 
Volledig kaal opstarten, dus alleen met CPU, voeding uiteraard en systeemspeaker, bios beeps bij opstarten?
 
En sluit alle kabel die nodig zijn nog eens opnieuw aan, zodat je zeker weet dat alles goed contact maakt....
 
Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Batterij is al geprobeerd las ik en resetten van de bios ook. Misschien kan er nog een bios update voor zijn. Sorry om te moeten zeggen maar het lijkt mij een niet algemeen en niet al te goed moederbord van hoe oud ook alweer? Lees de reviews eens:

https://www.newegg.com/asrock-fatal1ty-gaming-fatal1ty-b85-killer/p/N82E16813157476

Andere harddisk controller gebruiken? Andere harde schijf? Als een fan niet draait start de computer waarschijnlijk niet op en ik las in reviews dat er afwijkende controllers voor de ventilatoren werden gebruikt. Weet je zeker dat de ventilator boven de processor goed rond gaat en ook als je de schoepen ietwat optilt? Kan er kortsluiting zijn, aan de onderkant van het moederbord misschien en is alles geaard? Verder wacht ik dan ook maar af.

Het moederbord is 4,5 à 5 jaar oud, werd destijds wel door verschillende mensen aan mij aangeraden. Maar de reviews zijn zo te zien niet bepaald goed inderdaad... Ik zie ook vergelijkbare problemen genoemd worden.
Is het mogelijk om een BIOS update te installeren als ik niet eens in de BIOS kan komen?
De ventilator boven de processor draait continu op redelijke snelheid zonder al te veel geluid, dus hier lijkt niets mis mee te zijn. Ook bij optillen van de schoepen geen extra wrijving o.i.d.

Als het goed is heb ik nog ergens een andere harde schijf liggen, dat zal ik nog proberen. De onderkant van het moederbord bekijken wordt dan de volgende stap, maar als het even kan stel ik die nog even uit, omdat daarvoor natuurlijk de hele boel uit elkaar moet...


jackall zei:
Ik mis echter alleen de opgaven van je temperaturen.
Voeding was het eerste waar ik aan dacht, maar die heb je al verwisseld(helaas niet met een sterkere).
Knoopcel heb je al vervangen.
Nu blijft bij mij 2 dingen hangen en dat is een (ooit)gekookte processor (koelpasta al eens vernieuwd) of idd zoals ScrapHeap al meld, mankement aan je moederbord.

Verder nog 1 tip: Plaats hier nooit een link met wetransfer, die blijft beperkt geldig. Na die periode is je link niet meer bruikbaar en geen hulpstuk meer bij je vraag.

Temperaturen stonden in de Speccy resultaten, maar daar kan ik nu helaas niet meer bij. Zat niks geks tussen, alles tussen de 30-50 graden Celsius.
Koelpasta is nog nooit vernieuwd, maar aangezien de temperaturen goed waren neem ik aan dat dat het probleem niet kan zijn? Ik begin op basis van jullie reacties toch ook een falend moederbord te vermoeden...
De WeTransfer link is vervangen :)


Lange Pier zei:
Volledig kaal opstarten, dus alleen met CPU, voeding uiteraard en systeemspeaker, bios beeps bij opstarten?

Ook geprobeerd, geen beeps helaas. Begin bijna te vermoeden dat de speaker niet werkt of dat ik hem een keer per ongeluk omgekeerd heb aangesloten... Zal hem nog eens omdraaien en kijken of er dan wel beeps zijn.

EDIT: Zojuist de speaker andersom aangesloten en ik kreeg zowaar wel beeps! Dat is alvast één probleempje opgelost :thumb:
Ik krijg continu 3 lange beeps achter elkaar. Dit blijft zich herhalen tot ik de computer uitzet d.m.v. ingedrukt houden aan-/uit-knop.


route 99 zei:
En sluit alle kabel die nodig zijn nog eens opnieuw aan, zodat je zeker weet dat alles goed contact maakt....

Dit heb ik zojuist nog een keer gedaan. De ATX12V connector leek niet helemaal goed vast te zitten, dus ik had nog even goede hoop dat dat het was. Maar helaas, geen verbetering.



Stel dat het er op uit draait dat een nieuw moederbord noodzakelijk is, wat zou dan wijsheid zijn? Ik zie dat er momenteel geen/amper nog moederborden op de markt zijn met een 1150 socket, alles is 1151 of AM4. Als ik zo'n moederbord zou kopen zou dat betekenen dat ik ook een nieuwe processor moet kopen (terwijl die nog prima werkt en een nieuwe vrij prijzig is), dus ik neig ernaar dan toch ergens een wat oudere met 1150 socket op te scharrelen. Maar aan de andere kant loop ik er dan wellicht over een aantal jaar tegenaan dat mijn processor het een keer begeeft en ik dan ook een nieuw moederbord moet kopen omdat er geen processoren meer zijn voor de 1150 socket... Wat is jullie mening hierin?
 
Laatst bewerkt:
Wat dat moederbord betreft, ligt er maar net aan waar je reviews leest...
Hier staat vrijwel niks negatiefs bij...
Nog een paar:
https://tweak.dk/bundkort/ASRock_Fatal1ty_B85_Killer
http://www.pureoverclock.com/Review-detail/asrock-fatal1ty-b85-killer-board-review/17/
https://www.chiploco.com/asrock-fatal1ty-b85-killer-review-31946/10/

Newegg is Amerikaans en een verzamelplaats van azijnpissers, maar dat is mijn mening.
Het gaat erom op basis van welke behoeften je een moederbord kiest en daarnaast de prijs / kwaliteit verhouding.
Het overgrote deel van de high-end moederborden hebben opties en extra's die de gemiddelde gebruiker nooit gebruikt of nodig heeft.
 
Maakt niet uit hoor hoe die zit, geen bios beeps, mobo voor kliko, helaas.

https://tweakers.net/categorie/47/m...12y8wpSS0qVrKqVjI2NwBRZYk5SlbRSmYWFkZKsbW1tQA

Zojuist mijn vorige post ge-edit na het omdraaien van de speaker: ik krijg nu wel beeps. 3 Lange beeps die zich telkens herhalen welteverstaan.
Als het inderdaad niet uitmaakt hoe die zit, heb ik geen idee waarom hij het eerst niet deed en nu wel... Maar dat doet er niet toe: is dit een teken dat er misschien nog iets te redden valt?
 
Defecte PC-onderdelen horen niet in de kliko/bij het restafval.:evil:
 
Zojuist mijn vorige post ge-edit na het omdraaien van de speaker: ik krijg nu wel beeps. 3 Lange beeps die zich telkens herhalen welteverstaan.
Als het inderdaad niet uitmaakt hoe die zit, heb ik geen idee waarom hij het eerst niet deed en nu wel... Maar dat doet er niet toe: is dit een teken dat er misschien nog iets te redden valt?

Dat is een goed teken, zet de videokaart erin en dan eerst 1 reepje geheugen erin, zelfde? ander reepje ook? of andere bios beeps?
 

Bedankt voor de link. Als ik het zo zie dan is 3 lange beeps geen bestaande combinatie; dan zullen het wel 3 korte geweest zijn...

Defecte PC-onderdelen horen niet in de kliko/bij het restafval.:evil:

Haha, bedankt voor je nuttige bijdrage. Laten we hopen dat het niet nodig is, maar ik zal het onthouden :confused:

Dat is een goed teken, zet de videokaart erin en dan eerst 1 reepje geheugen erin, zelfde? ander reepje ook? of andere bios beeps?

Ik heb de videokaart erin gezet, daarna 4x op de aan-/uit-knop moeten drukken voordat er überhaupt wat gebeurde. Resultaat: geen beeps.
Daarna om te testen de videokaart er weer uit gehaald: alsnog geen beeps :confused:
Ik vrees dat dit een teken is dat het toch mijn moederbord is?
 
Zat er 1 reepje geheugen in en die ook eventueel omgedraaid?

En zonder videokaart? maar met 1 reepje geheugen?

Tis een kwestie van deduceren.
 
Hallo

Mits dit ...

"Ik heb de videokaart erin gezet, daarna 4x op de aan-/uit-knop moeten drukken voordat er überhaupt wat gebeurde. Resultaat: geen beeps.
Daarna om te testen de videokaart er weer uit gehaald: alsnog geen beeps"


Heb ik toch mijn twijfels over de voeding , en zou ik niet nalaten om toch eens de uitgangspanningen te controleren d.m.v. multimeter.

Pinout atx :

http://domoticx.com/pinout-atatx-power-connectors/


Peter
 
Bij de BIOS updates zie ik niet veel veranderingen en daarom nu niet de moeite. Zie hier onder.

https://www.asrock.com/mb/Intel/Fatal1ty B85 Killer/index.asp#BIOS

Ik lees inderdaad over AMI BIOS ook bij drie korte pieptonen, dat het basisgeheugen, de eerste 64K, niet goed is. Dat is specifieker. Dan accepteert de computer het waarschijnlijk helemaal niet. Volgens mij kan je het best eerst kijken in de handleiding naar of het gebruikte geheugen op alle punten wel geschikt is. Op die pagina's van de handleiding staat ook hoe dat dan geplaatst moet worden.

https://www.computerhope.com/beep.htm

https://www.asrock.com/mb/Intel/Fatal1ty B85 Killer/index.asp#Manual

De processor ventilator is misschien wel goed maar niet aangesloten op de juiste aansluiting daarvoor maar op een andere en ook een stekker met een verkeerd aantal pennetjes zou voor deze mogelijkheid van beveiliging kunnen uitmaken. Zoek dat eveneens in de handleiding. Ik begrijp dat dit minder een mogelijkheid geworden is maar anders gewoon ter lering en vermaak.

U weet dat er testkaartjes verkocht worden waarvan de LED's met een bepaalde code op het mogelijke gebrek wijzen? "Computer Motherboard LED 4 Digit Analysis Diagnostic Test POST Card PCI Board"

https://www.ebay.com/itm/Computer-M...214591?hash=item23c367cabf:g:6cIAAOSwIPZdUirw
 
Vanavond was ik nog wat van jullie suggesties aan het testen, maar na een tijdje werden de problemen steeds erger (zie video, dit soms wel tot 5-10x toe). Daarna is mijn PC overleden. Hij gaat nu helemaal niet meer aan, dus ik begin aardig met de handen in het haar te zitten :(

De paar keren voordat hij helemaal niet meer aan ging, hoorde ik met opstarten (de eerste paar seconden waarin CPU fan op hoge snelheid draait) wel af en toe een onregelmatige zachte hoge piep ergens uit de buurt van de processor komen. Ik heb geprobeerd het geluid op te nemen, maar het was op de opname niet hoorbaar boven de herrie van de CPU fan... Kan dit wellicht nog een hint in de goede richting zijn?

Toen de PC eenmaal de geest gegeven had, heb ik alle onderdelen maar los gehaald en uit de kast gehaald. Alleen CPU + fan zitten nog op het moederbord, ben wat angstig om deze los te halen i.v.m. gevoeligheid CPU en heb ook geen koelpasta in huis. Met het losmaken van het moederbord heb ik deze ook eens goed aan de onderkant kunnen bekijken, ook daar zaten geen zichtbare schades/brandplekken/kortsluitingen o.i.d.

Zat er 1 reepje geheugen in en die ook eventueel omgedraaid?

En zonder videokaart? maar met 1 reepje geheugen?

Tis een kwestie van deduceren.

Voordat hij vanavond de pijp uit ging, heb ik nog wel de kans gehad om allerlei verschillende combinaties te proberen. De beeps zijn helaas nooit meer teruggekomen...

Hallo

Mits dit ...

"Ik heb de videokaart erin gezet, daarna 4x op de aan-/uit-knop moeten drukken voordat er überhaupt wat gebeurde. Resultaat: geen beeps.
Daarna om te testen de videokaart er weer uit gehaald: alsnog geen beeps"


Heb ik toch mijn twijfels over de voeding , en zou ik niet nalaten om toch eens de uitgangspanningen te controleren d.m.v. multimeter.

Pinout atx :

http://domoticx.com/pinout-atatx-power-connectors/


Peter

Een bekende van mij heeft exact dezelfde voeding, dus enige tijd geleden (toen de problemen net begonnen) heb ik onze voedingen al eens verwisseld. Dat resulteerde erin dat mijn eigen PC nog steeds kuren had en die van hem het nog steeds goed deed. Lijkt me dus sterk dat het aan de voeding ligt. Ik heb daarna mijn eigen voeding weer terug in mijn eigen PC gedaan uiteraard. Als ik nou een multimeter in huis had, zou ik dit nog wel kunnen testen. Maar om nu een multimeter te kopen voor een diagnose die eigenlijk al uitgesloten is, vind ik ook wat zonde...

Bij de BIOS updates zie ik niet veel veranderingen en daarom nu niet de moeite. Zie hier onder.

https://www.asrock.com/mb/Intel/Fatal1ty B85 Killer/index.asp#BIOS

Ik lees inderdaad over AMI BIOS ook bij drie korte pieptonen, dat het basisgeheugen, de eerste 64K, niet goed is. Dat is specifieker. Dan accepteert de computer het waarschijnlijk helemaal niet. Volgens mij kan je het best eerst kijken in de handleiding naar of het gebruikte geheugen op alle punten wel geschikt is. Op die pagina's van de handleiding staat ook hoe dat dan geplaatst moet worden.

https://www.computerhope.com/beep.htm

https://www.asrock.com/mb/Intel/Fatal1ty B85 Killer/index.asp#Manual

De processor ventilator is misschien wel goed maar niet aangesloten op de juiste aansluiting daarvoor maar op een andere en ook een stekker met een verkeerd aantal pennetjes zou voor deze mogelijkheid van beveiliging kunnen uitmaken. Zoek dat eveneens in de handleiding. Ik begrijp dat dit minder een mogelijkheid geworden is maar anders gewoon ter lering en vermaak.

U weet dat er testkaartjes verkocht worden waarvan de LED's met een bepaalde code op het mogelijke gebrek wijzen? "Computer Motherboard LED 4 Digit Analysis Diagnostic Test POST Card PCI Board"

https://www.ebay.com/itm/Computer-M...214591?hash=item23c367cabf:g:6cIAAOSwIPZdUirw

Het is een PC die al een aantal jaar naar behoren gewerkt heeft, dus het gebruikte geheugen lijkt me gewoon geschikt. De reden dat ik drie beeps kreeg is omdat ik toen de 'kale' versie opstartte, er zat dus helemaal geen geheugen in.

De processor ventilator heb ik bekeken. Er is één aansluiting met 3 puntjes en één met 4 puntjes. Aangezien mijn ventilator een stekkertje met 4 gaatjes heeft, kan hij niet aan de verkeerde aansluiting zitten.

Zo'n testkaartje kopen was één van de volgende stappen geweest wellicht. Maar ik denk dat dat nu niet meer gaat helpen, nu er helemaal geen teken van leven meer in mijn PC zit?
 
Voordat hij vanavond de pijp uit ging, heb ik nog wel de kans gehad om allerlei verschillende combinaties te proberen. De beeps zijn helaas nooit meer teruggekomen.
Das wel erg jammer.
En als je hem nu nog 1x in elkaar zet... zou ie dan weer gaan piepen zonder RAM?
Vervolgens: Je kunt niet even een reepje geheugen ergens regelen, van iemand die er niks mee doet?

Anders: Helaas.

Vervangend moederbord een 1150 socket: ca 50 euro bij Bol.com (Plaza)
https://tweakers.net/categorie/47/m...PdMnNKUouKlayqlYzNDUBUWWKOklW0kpmFhZFSbG1tLQA
Wil je dat nog (wel of niet...)?
 
De paar keren voordat hij helemaal niet meer aan ging, hoorde ik met opstarten (de eerste paar seconden waarin CPU fan op hoge snelheid draait) wel af en toe een onregelmatige zachte hoge piep ergens uit de buurt van de processor komen. Ik heb geprobeerd het geluid op te nemen, maar het was op de opname niet hoorbaar boven de herrie van de CPU fan... Kan dit wellicht nog een hint in de goede richting zijn?

De eerdere schrapende geluiden in aanmerking genomen lijkt mij dat wel verdacht en ik zou dan zeker een andere ventilator met vier polige stekker hebben geprobeerd. Ik weet eigenlijk niet wat de computer zou vertellen dat de fan niet goed draait maar dat is dan wel met gewoon een mechanische oorzaak.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan