Marge op eerste pagina anders op de rest van de pagina

Status
Niet open voor verdere reacties.

M@rcel

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2004
Berichten
177
Beste Helpmij-ers,

Ik zit met een uitdaging waar ik een tijdje mee aan het pielen ben. Ik dacht de oplossing gevonden te hebben. Het gaat om de volgende situatie:

Mijn werkgever heeft briefpapier, waar aan de onderkant verschillende bedrijfsgegevens vermeld staan. Dit briefpapier wordt gebruikt voor verschillende correspondentie, waaronder ook offertes. Een offerte heeft vaak meerdere pagina's. Iedere volgende pagina ( pagina 2 en verder ) wordt afgedrukt op vervolgpapier. Dit is een pagina met een logo aan de bovenkant van het papier.

Nu wil ik het volgende voor elkaar krijgen: Op ongeveer 4,75 cm van de onderkant moet er een nieuwe pagina komen. Zodat de tekst niet door het vlak met bedrijfsgegevens loopt. En op iedere volgende pagina ( Pagina 2 en verder ) moet de tekst overgaan naar een nieuwe pagina op het moment dat de tekst op 2,54 van onderkant is ( standaard instelling van Word ).

Het meest simpele is dat er op pagina 1 op 4,75 cm van de onderkant een sectie einde ingevoergd wordt en dan de marge aanpassen. Alleen hier zit de uitdaging. De tekst die daar staat is varierend van het soort opdracht en afspraken met opdrachtgever. Het is een bulletlist. Hierdoor is er geen standaard te ontwikkelen. Doordat deze teksten zo veranderlijk zijn kan je er ook geen verschillende sjablonen van maken.

Degene die hiermee moet werken heeft de basisvaardigheden van Word, maar op het moment dat wij het gaan hebben over VBA, sectie einden etc. dan haakt hij af. Dus ik heb geprobeerd het op te lossen door een klein macrootje op te nemen met de volgende stappen:
- Ga naar de regel waar mijn scheiding tussen pagina 1 en 2 moet komen.
- Voeg een sectie einde voor een nieuwe pagina
- Klik ergen in het document op pagina 1
- Via Indeling --> Pagina instellingen --> Eindmarkering --> Pagina einde invoegen
- Vervolgens de knop Marges --> Aangepaste marges de marges van pagina 1 aanpassen naar 4,75 van onder.

Alleen gaat dit niet goed. Word plaats op willekeurige plaatsen op pagina 1 een sectie einde. Dit bij verschillende testen van de Macro.

Ik heb geprobeerd om het andersom op te lossen, door de standaardmarge in te stellen op 4,75 cm van de onderkant en vervolgens op pagina 2 een sectie einde in te voegen en vervolgens de marge aan te passen naar 2,54 cm van onder. Ook hier wordt de Macro op verschillende plekken gezet op pagina 2.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen? Of dat er een VBA-code is die zegt aan het einde van de regel op 22 cm moet een nieuwe pagina komen en iedere volgende pagina heeft gewoon de standaard marge.

Ik werk met office 365 oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Het meest simpele is dat er op pagina 1 op 4,75 cm van de onderkant een sectie einde ingevoerd wordt en dan de marge aanpassen.
Ik vind dat een hele rare oplossing. Als je in de Koptekst aangeeft dat de eerste pagina afwijkend moet zijn voor de sectie, kun je de pagina-marges precies zo instellen voor de eerste pagina als nodig is voor de bedrijfsgegevens, en voor de vervolgpagina's doe je dat ook. Daar heb je dus helemaal geen code of macro voor nodig. En jouw manier van een Pagina-einde maken is zo'n beetje de meest omslachtige manier die ik ken :). (iedereen doet dat met <Ctrl>+<Enter>). Overigens ga je daarmee dus automatisch naar de tweede pagina (als je op de eerste staat uiteraard) en krijg je dus de pagina-opmaak van de vervolgpagina's.
 
Dank je voor je reactie. Even ter verduidelijking: De bedrijfsgegevens zijn voorgedrukt op papier en staan niet in de voet- of koptekst van het document. Hierdoor kan ik niet met voetteksten spelen. Ik heb het net nog wel even geprobeerd dan lukt het gedeeltelijk. Op het moment dat ik een ander bulletlijst kopieert en plak in het document ter vervanging van de tekst die er staat. Dan ben ik mijn sectie indeling weer kwijt.
 
Nogmaals: je hóeft geen sectie handmatig toe te voegen als je het document op de correcte manier gebruikt. Oók (juist :)) met voorbedrukt papier moet je met de juiste kop-en voettekst instellingen gaan werken. Wat je daar mee doet, is namelijk de grootte van je bladspiegel vastleggen. Niemand zal je dwingen om in een voettekst zélf iets te zetten. Je kunt de instelling uiteraard prima gebruiken om je voorbedrukte papier af te kaderen.
Maar ga dus niet handmatig secties toevoegen, dat is nergens voor nodig.
 
Dank je voor je reactie.

Heb je ergens iets wat ik kan gebruiken als naslagwerk/hulplijn ( websites ). Ik heb in de afgelopen dagen al zo veel website gezien en soortgelijke vragen voorbij zien, waarin staat wat ik wil niet mogelijk is. Ik ben ook niet de eerste met deze uitdaging en wat ik vraag is, in mijn ogen, ook niet heel erg bijzonder.
 
Klopt, jouw vraag is redelijk normaal in mijn ogen. Kijk eens in de Handleidingen sectie; daar staat een (door mij, dat dan weer wel ;)) geschreven cursus Word. Ik behandel ook dit soort zaken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan