Moederbord/CPU vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bommelding

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2010
Berichten
68
Hallo allen,

Mijn moederbord en/of processor lijken kapot te zijn.

Ik zou graag eerst alleen een nieuw moederbord kopen, zodat ik kan proberen of het aan het moederbord of de CPU ligt. Maar aangezien mijn huidige processor socket 1150 gebruikt, wordt het lastig daar een nieuw moederbord bij te vinden. En zelfs al zou dat wel lukken: als het dan uiteindelijk toch aan de CPU blijkt te liggen, zit ik met een nieuw moederbord met een verouderde socket en moet ik ook een verouderde CPU kopen.

Conclusie: ik ga ze voor de zekerheid meteen maar allebei vervangen.

Mijn huidige systeem:

4,5 jaar oud:
- Crucial Ballistix Tactical LP 2x4 GB DDR3 RAM
- Cooler Master G500 Voeding
- ASRock Fatal1ty B85 Killer moederbord - mogelijk kapot
- Intel Core i5 4460 3.2 GHz processor - mogelijk kapot
- EVGA GeForce GTX 960 grafische kaart
- Cooler Master N300 midtower kast
- DVD lezer/schrijver
- Multi-card reader

2,5 jaar oud:
- Samsung SSD 850 EVO 250 GB (Eerst HDD, deze na de eerste 2 jaar vervangen door deze SSD)


Ik vond mijn huidige systeem altijd prima werken, dus qua snelheid is een upgrade zeker niet nodig. Onderdelen met een vergelijkbare snelheid zijn helemaal prima. Budget voor CPU en moederbord samen ligt rond de €200.

Als ik in de best buy guide van Tweakers kijk zie ik dat dit moederbord en deze CPU worden aangeraden. Deze lijken me toch zeker net zo goed (of zelfs beter) dan mijn huidige processor/moederbord en vallen toch mooi binnen het budget. Ik denk alleen niet dat mijn RAM geheugen daarin past, aangezien er alleen DDR4-aansluitingen op zitten. Klopt dat? Dat zou namelijk betekenen dat ik vanwege één kapot onderdeel 3 nieuwe onderdelen moet gaan kopen (ook RAM). Dat wordt me toch wat gortig... En ik red het dan ook niet met mijn huidige budget.

Zijn er nog nieuwe moederborden te koop die wel aan de bovenstaande eisen voldoen èn compatibel zijn met DDR3-geheugen? Als ik hier op Azerty specifiek naar zoek, vind ik alleen moederborden met verouderde sockets. Dan moet ik ook weer een verouderde CPU kopen, en die zijn ook weer relatief duur voor wat je ervoor terugkrijgt...

Advies is zeer welkom! Dank jullie wel :)
 
Klopt, als je voor dat AMD systeem gaat moet je ook nieuw DDR4 geheugen kopen, DDR3 past niet op dat bord.
Maarja, socket 1150 moederborden zijn bij NL webshops vrijwel niet meer te krijgen of je moet de hoofdprijs willen betalen..

Of je gaat voor iets als dit....redelijk vertrouwd en niet te duur..
De kans dat jouw processor kapot is schat ik vrijwel 0...
Mocht dat toch het geval blijken dan kun je hiermee uit de voeten...
Heb je toch een upgrade èn binnen budget :thumb:
 
Laatst bewerkt:
moet het perse nieuw spul zijn? Heb mijn huidige (Frankenstein PC) met allerlei onderdelen zelf samengesteld en ben zeker geen bolleboos op dit gebied. Wel eens op Marktplaats of ebay.nl in jouw postcodegebied gezocht?
 
Klopt, als je voor dat AMD systeem gaat moet je ook nieuw DDR4 geheugen kopen, DDR3 past niet op dat bord.
Maarja, socket 1150 moederborden zijn bij NL webshops vrijwel niet meer te krijgen of je moet de hoofdprijs willen betalen..

Of je gaat voor iets als dit....redelijk vertrouwd en niet te duur..
De kans dat jouw processor kapot is schat ik vrijwel 0...
Mocht dat toch het geval blijken dan kun je hiermee uit de voeten...
Heb je toch een upgrade èn binnen budget :thumb:

Hè, dat van dat geheugen is wel balen... Dat voor nieuwe 1150 borden de hoofdprijs wordt gevraagd had ik al ondervonden inderdaad :confused:
Ben je een hyperlink vergeten bij 'dit'? Neem aan dat daar een vervangend moederbord o.i.d. zou moeten staan?

moet het perse nieuw spul zijn? Heb mijn huidige (Frankenstein PC) met allerlei onderdelen zelf samengesteld en ben zeker geen bolleboos op dit gebied. Wel eens op Marktplaats of ebay.nl in jouw postcodegebied gezocht?

Nieuw heeft toch wel echt sterke voorkeur boven tweedehands. Ik snap best dat mensen nog wat aan hun overbodige PC onderdelen willen verdienen (zou ik zelf ook doen), maar ik heb slechte ervaringen met 2e hands hardware. Het is (zeker bij hardware) toch zo makkelijk voor een verkoper om de situatie (leeftijd/conditie) beter voor te spiegelen dan het is. Heb eerder tweedehands hardware gekocht en dat was na een halfjaar al overleden, en dan heb je natuurlijk geen garantie. Om dat soort gedoe te vermijden, koop ik liever iets waarvan ik enigszins 'zeker' weet wat ik ervoor krijg.

Als ik dan toch voor tweedehands zou gaan, zou ik denk ik ook niet zo'n I7 kopen zoals jij linkt, maar eerder een semi-budget onderdeel (goedkope I5?). Hoogstens iets wat vergelijkbaar is met mijn huidige processor. Als die dan na een halfjaar kapot blijkt te gaan, was de aanschafprijs in elk geval gering. Die optie zal ik nog in overweging houden, eerst voor een goed vergelijk maar eens uitzoeken wat het zou gaan kosten als ik alles nieuw aanschaf :) Bedankt voor de suggestie alvast in elk geval!


Wauw, dat is wel een goeie prijs als je het vergelijkt met de prijs van de losse onderdelen inderdaad! Alleen zijn deze onderdelen wel een heel stuk beter dan degenen die ik tot op heden gebruikte, en dat is vanuit snelheidsperspectief wat mij betreft niet persee nodig. Als ik het (met mijn beperkte kennis van zaken) goed beoordeel zijn deze, deze en deze wat meer in lijn met wat ik momenteel gebruik, en blijf ik daarbij natuurlijkerwijs ook een stuk dichter bij mijn budget. Als deze onderdelen compatibel zouden zijn met elkaar en met mijn huidige hardware, denk ik dat dit wat meer de richting is waarin ik zoek.

Een iets meer low-mid-end upgrade kit hebben ze natuurlijk niet, helaas... Maar toch een goede suggestie, dankjewel. Wellicht dat een kleine snelheidsupgrade toch niet eens zo'n slechte optie is, zeker met het oog op het mogelijk upgraden van mijn overige hardware zodra die aan het eind van hun latijn komen (2-3 jaar max?). Dan heb ik alvast een solide start.
 
Laatst bewerkt:
.......... En ik red het dan ook niet met mijn huidige budget.

Zijn er nog nieuwe moederborden te koop die wel aan de bovenstaande eisen voldoen èn compatibel zijn met DDR3-geheugen? Als ik hier op Azerty specifiek naar zoek, vind ik alleen moederborden met verouderde sockets. Dan moet ik ook weer een verouderde CPU kopen, en die zijn ook weer relatief duur voor wat je ervoor terugkrijgt...

Advies is zeer welkom! Dank jullie wel :)
Durf je dit 1150 type bord aan voor bijna 49 euro via Bol?
https://www.bol.com/nl/p/asrock-h81...h=s4xgwvOduw***461kclPDg.1_27.28.ProductTitle
Tis wel de optie zonder CPU dan...maar tis ook dan 25% van het max budget...

Productbeschrijving
Asrock H81M-VG4 R2.0. Ondersteunde geheugen types: DDR3-SDRAM,DDR3L-SDRAM, Geheugen slots type: DIMM, Supported memory clock speeds: 1066,1333,1600 MHz. Processorfabrikant: Intel, Compatibele processors: Intel® Celeron®, Intel® Pentium®, Processor socket: LGA 1150 (Socket H3). Ondersteunde opslagstationinterfaces: Serial ATA II,Serial ATA III. Ethernet interface type: Gigabit Ethernet, LAN controller: Realtek RTL8111GR. Component voor: PC, Moederbord chipset familie: Intel, Chipset moederbord: Intel® H81

Is de CPU stuk dan heb je deze suggestie nog.... totaal dan nog steeds pas 150 euro max...
De kans dat jouw processor kapot is schat ik vrijwel 0...
Mocht dat toch het geval blijken dan kun je hiermee uit de voeten...
Heb je toch een upgrade èn binnen budget :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Nieuw heeft toch wel echt sterke voorkeur boven tweedehands. Ik snap best dat mensen nog wat aan hun overbodige PC onderdelen willen verdienen (zou ik zelf ook doen), maar ik heb slechte ervaringen met 2e hands hardware. Het is (zeker bij hardware) toch zo makkelijk voor een verkoper om de situatie (leeftijd/conditie) beter voor te spiegelen dan het is. Heb eerder tweedehands hardware gekocht en dat was na een halfjaar al overleden, en dan heb je natuurlijk geen garantie. Om dat soort gedoe te vermijden, koop ik liever iets waarvan ik enigszins 'zeker' weet wat ik ervoor krijg.


Daarom zei ik al in de buurt. Zelf heb ik best goede ervaringen met tweedehands spul. Maar ik ben dan ook geen "early adapter". Wellicht biedt een van de suggesties soelaas. Succes!
 
Dan blijft de twijfel over tussen de keuze van route 99 vs. het kopen van volledig nieuw moederbord/cpu/geheugen (low-mid end) om toekomstigbestendiger te zijn. De eerste is qua kosten natuurlijk heel aantrekkelijk, maar loop dan wel het risico dat ik weer terug bij af ben zodra de volgende onderdelen het gaan begeven. Er gaat toch binnen een aantal jaar een moment komen dat ik een moderner stuk hardware moet gaan kopen omdat er geen 'ouderwetse' meer verkocht worden... Toch nog maar even een nachtje over slapen :)

Moet ik bij een upgrade van alleen het moederbord trouwens een nieuwe installatie van Windows doen? Er staan namelijk nog wat dingen op mijn SSD waar ik geen hele recente backup van heb... Nu zijn ze niet heel essentieel (anders had ik wel een recente backup gehad :p), maar zou toch fijn zijn als ik ze kan behouden. En hoe zit dit bij upgrade van combinatie moederbord/cpu/geheugen?

@route99: zie nu dat het moederbord uit jouw link 'niet leverbaar' is bij Bol. Was dat ook al toen je de link postte? :confused:
Zie daarnaast dat het moederbord een andere chipset heeft dan mijn huidige. Geeft dit nog problemen/veranderingen?
Hij lijkt daarnaast ook geen PCI-e 3.0 x16-slot te hebben, wellicht omdat het een micro-ATX is i.p.v. normaal ATX. Is er dan wel plaats voor mijn grafische kaart?
 
Het ASRock H81M-VG4 R2.0 bord beschikt over 1 PCIe 2.0 x16 en 1 PCIe 2.0 x1, dat het geen PCIe 3 slot is heeft gewoon met leeftijd te maken.
Jouw videokaart werkt gewoon in dat bord.

Dat het bord een andere chipset heeft, tja, dat zou bij oudere Windows-versie een probleem zijn geweest ( schone installatie ) maar Win 10 heeft erg veel drivers aan boord en is daarbij vrij "vergevingsgezind" zeg maar.
Het is zeer aannemelijk dat het systeem gewoon opstart met de huidige installatie op je SSD.
Mogelijk moet je na opstarten een paar drivers installeren of updaten maar meer verwacht ik niet.
 
@Bommelding : Gelukkig ben je nu van deze twijfel af...
@route99: zie nu dat het moederbord uit jouw link 'niet leverbaar' is bij Bol. Was dat ook al toen je de link postte?
Kijk nog eens op die site... waar staat die bijn 49 euro die ik opgaf, nu kun je zelf wel het antwoord geven op deze vraag.

Ben het met Scrapheap eens:
Win 10 heeft erg veel drivers aan boord en is daarbij vrij "vergevingsgezind" zeg maar.
Das ook mijn ervaring... Heb recent nog een SSD uit een laptop in een desktop gezet. Na een aantal updates/herstarts was ie helemaal up to date.

Je hebt nu een kans op een goedkoop moederbord imho laten liggen, ik zou nu gaan voor een complete upgrade, 100-150 euro voor een oud (nieuw) moederbord uitgeven... niet doen.... das echt veel geld tov alles nieuw upgraden.
 
Laatst bewerkt:
@Bommelding : Gelukkig ben je nu van deze twijfel af...

Kijk nog eens op die site... waar staat die bijn 49 euro die ik opgaf, nu kun je zelf wel het antwoord geven op deze vraag.

Ben het met Scrapheap eens:

Das ook mijn ervaring... Heb recent nog een SSD uit een laptop in een desktop gezet. Na een aantal updates/herstarts was ie helemaal up to date.

Je hebt nu een kans op een goedkoop moederbord imho laten liggen, ik zou nu gaan voor een complete upgrade, 100-150 euro voor een oud (nieuw) moederbord uitgeven... niet doen.... das echt veel geld tov alles nieuw upgraden.

Sorry, eerlijk gezegd begrijp ik nog steeds niet waarom hij niet meer leverbaar is :confused: Zal er wellicht mee te maken hebben dat ik de mobiele site gebruik (i.v.m. niet werkende PC natuurlijk)... Stond hij in een soort koopjeshoek of tweedehands o.i.d.? Ik had in elk geval niet in de gaten dat ik snel moest beslissen.

In ieder geval mooi dat een schone Windows installatie waarschijnlijk niet nodig zal zijn. Ik ga er tenminste vanuit dat dit ook het geval is als ik voor een volledig nieuw moederbord/cpu/geheugen (AM4 en DDR4) zou kiezen..?
 
Laatst bewerkt:
Er is in elke winkel toch een laatste artikel als er geen andere voorraad ter plekke is,toch? En als die verkocht wordt dan gaat de website toch naar zo een melding?
Zoek er verder niks achter, je had pech iemand anders kocht die laatste.
Heb het een enkele keer ook wel gehad, jammer pech dus, soms kwam het me niet uit of er was wat anders.
Ik heb omgekeerd ook meegemaakt dat na de aankoop het de laatste bleek...
Sometimes you win...sometimes you loose...

En dat wordt de nieuwe strategie?
 
Er is in elke winkel toch een laatste artikel als er geen andere voorraad ter plekke is,toch? En als die verkocht wordt dan gaat de website toch naar zo een melding?
Zoek er verder niks achter, je had pech iemand anders kocht die laatste.
Heb het een enkele keer ook wel gehad, jammer pech dus, soms kwam het me niet uit of er was wat anders.
Ik heb omgekeerd ook meegemaakt dat na de aankoop het de laatste bleek...
Sometimes you win...sometimes you loose...

En dat wordt de nieuwe strategie?

Aha, ik dacht op basis van jouw vorige bericht dat ik van tevoren had kunnen weten dat de voorraad bijna op was. Vandaar de verwarring :)

Heb er nog eens over nagedacht en als ik voor maximaal +- €75,- een passend vervangend moederbord kan vinden, gaat de voorkeur toch daarnaar uit. Als ik daarmee de vervanging van de complete combinatie CPU/moederbord/RAM nog 1 à 2 jaar kan uitstellen, vind ik dat het wel waard.

Zou deze compatibel zijn met mijn huidige hardware? Ik ben niet zo thuis in de chipsets; hoe verhoudt H81 zich t.o.v. mijn huidige B85?

Als dat geen geschikte is, geef ik de zoektocht naar een socket 1150 op. Zijn inderdaad erg weinig webshops die nog zulke 'ouderwetse' moederbord verkopen binnen dit budget. En als het meer dan die €75 moet gaan kosten, gaat de voorkeur toch uit naar een AM4 socket moederbord + bijbehorende CPU en 8 GB DDR4 RAM.
 
Met uitlopende mag je er je wel een beetje... rekening mee houden dat ze er geen stapel van hebben..... bij zeer courante types die nu gangbaar zijn zullen de grotere shop er zeker meerdere hebben of ze heel snel via hun leverancier kunnen krijgen.
Dit is geen rocket science, vrij gangbare dagelijkse gang van zaken.
En als je het had gedacht.... dat... had ze dan even gebeld ... of een mail gestuurd... hoeveel hebben jullie van dat type nog staan....jij wilt toch graag zo'n mobo hebben..... Toch?

Kun je zelf een beetje de pricewatch bij houden:
https://tweakers.net/moederborden/v...ZW2ZOSWpRsZJVtZKxuQGIKkvMUbKKVjKzsDBSiq2trQUA
Verdiep je zelf erin of de Biostar < 60 euro wat voor je is. iig 1150 socket....

De andere vergelijker geeft een vergelijkend beeld:
https://nl.hardware.info/moederbord...WRE8cUpIxTkZyl5GaGWfJTRpgnIUf6x4xt-5Nf13bS4ws
 
Laatst bewerkt:
Die Biostar gaat het worden.

Heb alleen nog één vraag over dat moederbord: hoe weet ik of de BIOS versie die erop zit compatibel is met mijn processor? Want ik heb natuurlijk geen oudere socket 1150 processor liggen om een BIOS update mee te doen.

Volgens Tweakers is de release date van de processor ergens in 2014 en de release date van dit moederbord augustus 2015. Op basis daarvan zou ik denken dat dit moederbord de processor standaard zou moeten supporten. Maar als ik op de website van Biostar mijn processor intik, staat er dat deze ondersteund wordt door "H81MLV3 Ver. 7.x", wat er weer op lijkt te wijzen dat er wel een minimale BIOS versie nodig is...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan