NAT op Experiabox

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Gisteren heb ik Experiabox V10a (KPN) een harde reset gegeven.
Ik ben echter kwijt wat ik moet doen om NAT goed ingesteld te krijgen.
Ik heb een (oude) computer aan de Experiabox gekoppeld en deze moet nu vanaf buiten bereikbaar gemaakt worden nadat ik er een webserver van heb gemaakt.
In het linkermenu kies ik Network en vervolgens in het bovenste menu NAT en dan Port Mapping
In het venster daaronder vul ik in het laatste vakje het laatste blokje van cijfers van het IP-adres van mijn server in. Het protocol staat op TCP
Bij Private Port staat 7547-7547
en bij Public Port: 9001-9001.
Wat moet ik veranderen?
Alle hulp is welkom!

Vriendelijke groet,
Guido
 
zoals je het nu omschrijft is je computer via poort 9001 te benaderen van buiten.
dus externe ip adres met :9001
 
zoals je het nu omschrijft is je computer via poort 9001 te benaderen van buiten.
dus externe ip adres met :9001

Dankjewel Puppie.
Bij mijn hostingprovider heb ik in het domeinbeheersysteem (DirectAdmin) aangegeven dat mijn externe IP-adres bij mijn domeinnaam uit komt. Dat heeft tot vorige week gewerkt, maar dan moet de NAT-instelling wel goed zijn.
Als ik nu de domeinnaam intype, krijg ik geen verbinding.
 
en als je intypt mijn domeinnaam:9001
waar kom je dan uit?
 
Probeer dit eens als een v/d resultaten uit Google..

https://forum.kpn.com/internet-9/port-forwarding-experiabox-v10a-477860
Door een vervelende bug in de firmware van de V10a wordt het IP adres van de eerste paar port-forwardings overschreven waardoor deze niet meer correct werken.
Maak eerst twee/drie dummy port-forwardings aan en daarna pas de port-forwarding voor jouw minecraft server.
Dat laatste wordt dan uiteraard jouw webserver...

Lukt dat niet vraag op het KPN forum ook nog eens rond voor tips... graag een linkje hier...kunnen we meelezen...
 
Een dergelijk bericht had ik ook gelezen op een ander forum, maar omdat het daar om een oud bericht ging, vermoedde ik dat door vernieuwde firmware zou zijn opgelost. Toch heb ik het maar een geprobeerd, maar helaas nog zonder resultaat.
 

Bijlagen

  • hm_20200427.JPG
    hm_20200427.JPG
    21,5 KB · Weergaven: 77
Laatst bewerkt:
Probeer ook eens een totaal anders protocol erbij bijv met lage poorten, ftp of zo.
Forum tip: nu staat mijn tip er 2x ... das overkill... kun je die bij jou weghalen.. het staat boven elkaar...:thumb:
Houdt het forum beter leesbaar imho.

Je kunt ook de "Snel reageren" onderaan gebruiken de volgende keer, dan heb je dat probleem niet in vergelijkbare gevallen....
 
Laatst bewerkt:
en tijdens het testen zit je niet in je eigen netwerk?
probeer het eens met een mobieltje die geen gebruik maakt van je wifi netwerk.
 
Mooi, heb het gelezen.
Vraag: je hebt via het standaard ifconfig het ip-adres gecheckt vd server, prima. Mijn vorige 2 modem/routers waren overigens Experias, altijd met vast ip adres... heeft nog nooit een probleem opgeleverd.
Heb je een firewall op de server draaien.. Zoja, weet je zeker dat die nog OK is net als in die tijd dat alles het deed...

Heb je ook vanaf de server een verbindingstest naar buiten gedaan?
Heb je er een kale server staan of eentje met een kleine desktop?
De laatste: Test dan via GRC.com de poorten eens. Al ook wel cmd line gaan, heb het ff niet bij de hand.
 
Ik ben nogmaals opnieuw begonnen en heb de Experiabox nogmaals een harde reset gegeven.
In de Experiabox heb ik bij Netwerk - NAT - Port mapping de aanwezige port mapping verwijderd en vervolgens 2 dummy mappings toegevoegd en daarna de mapping van het juiste interne IP-adres (192.168.2.88) ingevoerd.
Ook de server heb ik een kale Ubuntu-installatie (20.04 LTS) gegeven en heb ik de eerste instellingen uitgevoerd om een basis-website op te zetten.
Als ik vervolgens in de browser naar het IP-adres ga, zie ik daar netjes de default HTML-pagina van nginx.

Daarna ga ik verder met vele instellingen om Nextcloud te installeren (in het verleden al vele malen uitgevoerd op basis van een bewerking van deze tutorial (inmiddels bijgewerkt t.b.v. Ubuntu 20.04.
Echter, zodra ik zou moeten inloggen om het admin-account aan te maken, kan ik de domeinnaam niet bereiken. Tot vorige week werkte dat nog wel.

Ik hoop dat iemand nog een idee heeft om dit op te lossen.

Vriendelijke groet,
Guido
 
Een lokale Nextcloud inlog probleem is een ander probleem dan de PF in de NAT.

Wat Nextcloud bertref: Kijk eens naar de rechten linke en rechts en loop ook de SSL certificaten goed na.
En bij weddav is het zo dat de user ook bij de groep www-data toegevoegd zijn, hoe dat bij Nextcloud zit lukt me nu niet, moet weg.
Maar vaak zit het vast op dat soort zaken.
 
Om het admin-account aan te maken in Nextcloud log ik in via de inmiddels aangemaakte website.

Mijn "script" (het is niet meer dan een hele lijst met commando's) heb ik al vaker met succes gebruikt, waarna ik succesvol Nextcloud kon openen om o.a. het admin-account aan te maken.
 
Prima... maar als rechten van bestanden, mappen NOK zijn of als er iets mis is met een certificaat.... dan kun je wel een script hebben... maar die problemen blijven.
Kun je de stappen v/h script handmatig 1 voor 1 in de terminal doen? Dan zie je de mogelijk foutmeldingen of... kijk de logs na...
 
Het probleem zat hem in de juiste poorten. Het was natuurlijk poort 443.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Vriendelijke groet,
Guido
 
Voor de lezers/helpers: Hoe kwam je erachter?
Kan een leermoment zijn voor een aanpak,
Fijn gelukt! :thumb:
 
Nadenken en nog eens nadenken.
Hoe kwam ik bij die poortnummer 7547 en 9001?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan