Runtime Error?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Update: Motorola was niet de oorzaak, die had ik het eerst verwijderd. Het heeft even geduurd maar gisteren weer hetzelfde euvel. Nu gaat de Movavi Converter er af. En dan maar weer afwachten...

Nieuwe update: het was vanmorgen weer zover dat ik geen internetpagina's kon openen en dat Thunderbird problemen gaf, onverwacht tijdens het werken. Alleen de NOS website leek nog even goed te blijven werken maar dat was dan waarschijnlijk op het cache vermogen omdat ik die eerder vandaag had zitten bekijken... De router werkt prima, een laptop blijft gewoon zonder problemen draaien, het ligt dus 100% aan mijn pc. Ik had intussen afgelopen weken alle programma's die met Mo... beginnen (zie mijn oorspronkelijke foutmelding) één voor één verwijderd na iedere storing. Inclusief de Movavi Video Editor waarvoor ik vorige week een compleet nieuwe versie gekocht en geïnstalleerd heb omdat de eerste sowieso ver verouderd was. (de oude is compleet en grondig gedeïnstalleerd met Revo voordat ik de nieuwe installeerde, de nieuwe draait al een week probleemloos).

Vanmorgen moest in de pc 2x herstarten voordat het euvel weer verholpen was. Wat me opvalt de laatste keren: de oorspronkelijke Errormelding krijg ik helemaal niet meer te zien, en in het Windows- applicatie-logboek is nog steeds geen enkele foutmelding of waarschuwing aan het euvel te relateren qua tijdstip.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil voorstellen het complete logboek op te schonen en nog eens te kijken of er later wel foutmeldingen worden weggeschreven...

Open Kladblok door
windowstoetsr.png
→ typ: notepad.
Kopieer onderstaande code:
@echo off
FOR /F "tokens=1,2*" %%V IN ('bcdedit') DO SET adminTest=%%V
IF (%adminTest%)==(Access) goto noAdmin
for /F "tokens=*" %%G in ('wevtutil.exe el') DO (call :do_clear "%%G")
echo.
echo goto theEnd
:do_clear
echo clearing %1
wevtutil.exe cl %1
goto :eof
:noAdmin
exit

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:cleaner.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik cleaner.bat → Als administrator uitvoeren[/b]
 
Update: Intussen alweer enkele keren hetzelfde gebeurd. Nu vanmorgen kon ik eindelijk het tijdstip eindelijk vrij nauwkeurig met een marge van hooguit 5 minuten bepalen adhv mijn werkzaamheden aan de pc. Rond dat tijdstip GEEN ENKELE MELDING IN HET APPLICATIE-LOGBOEK. Het is ook op geen enkele manier te relateren aan een programma dat ik op dat moment in gebruik heb. Dat is nl heel wisselend. Op dat moment stond de pc wel een aantal minuten behoorlijk te pruttelen (swappen?), iets wat sowieso regelmatig gebeurt en waar ik nauwelijks nog acht op sla (maar wat wel af en toe het werk aan de pc vertraagt en dus kennelijk een aanslag doet op het geheugen). Nu viel het me wél op.
Een keertje opnieuw opstarten was nu voldoende, soms moet dat 2 keer. De oorspronkelijke error-melding heb ik nooit meer gezien na de eerste paar keer een paar maanden geleden intussen.

Algemeen: opstarten en vooral afsluiten duurt altijd behoorlijk lang vind ik, gaat eveneens met veel en langdurig gepruttel gepaard. Computer opschonen en de automatisch opstartende programma's minimaliseren via de Windows app leveren geen verschil op. Vandaar ook mijn opmerking in het begin: heeft het te maken met een versleten pc en is het code rood? Alle W10-updates worden trouw binnengehaald en zo te zien zonder problemen geïnstalleerd, dat maakt allemaal óók geen verschil.
 
Vandaar ook mijn opmerking in het begin: heeft het te maken met een versleten pc en is het code rood?
Hoe oud is je systeem?

Download
whysoslow32.jpg
WhysoSlow en installeer het programma.
Open het programma en klik onderin op Analyze en nogmaals op Analyze bovenin in het scherm dat verschijnt.
Selecteer alles d.m.v. [Ctrl & A] toetscombinatie en plak dit in je volgende reactie.
 
Laatst bewerkt:
Hoe oud is je systeem?

7 of 8 jaar oud intussen.

Whysoslow constateert een zwakke kernel- en application resposiviness, maar concludeert "no problems were found" ;)

--------------------------------------------------------------------------------
WhySoSlow v1.51 Analysis Report
--------------------------------------------------------------------------------






--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------





--------------------------------------------------------------------------------
System Information
--------------------------------------------------------------------------------


Computer name: LUC-PC
OS version: Windows 10 , 10.0, version 1903, build: 18362 (x64)
Hardware: ixtreme M5741, Packard Bell, H57M01
CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i3 CPU 530 @ 2.93GHz
Logical processors: 4
Processor groups: 1
RAM: 3959 MB total




--------------------------------------------------------------------------------

CPU Speed

--------------------------------------------------------------------------------

Your CPU speed ranged between 1197 Mhz and 2926 MHz. The advertised clock speed of your processor is 2926 MHz.

Your main processor was running at its advertised clock speed only. Your CPUs do not appear to be throttled down. More info..




--------------------------------------------------------------------------------

CPU Temperature

--------------------------------------------------------------------------------

Your CPU temperature ranged between 36 °C and 39 °C (equal to 96 °F - 102 °F) during the tests.
Your processors are running cool. More info..




--------------------------------------------------------------------------------

CPU Load

--------------------------------------------------------------------------------

While the test was idle, your CPU usage ranged from 7,3% to 36,3%. Your processor's resources do not appear to be used heavily. More info..




--------------------------------------------------------------------------------

Memory Load

--------------------------------------------------------------------------------

The amount of RAM used by your system while the test was running ranged from 58,8% to 59,0%. More info..




--------------------------------------------------------------------------------

Paging Information

--------------------------------------------------------------------------------

During the test hard pagefaults ranged from 0,0 to 44,0 pagefaults per second. The values reported are considered excellent. More info..




--------------------------------------------------------------------------------

Application responsiveness

--------------------------------------------------------------------------------

The highest application responsiveness on your system was measured at 1,368 ms. This value is considered poor, your system does not appear very responsive. Your kernel responsiveness is also considered poor which is likely to be the cause of the problem. More info..




--------------------------------------------------------------------------------

Kernel latencies and real-time capabilities

--------------------------------------------------------------------------------

The highest kernel responsiveness on your system was measured at 1,365 ms. This value is considered poor, your system is likely to have difficult processing tasks in real-time. Note that this value says does not say anything about your overall system performance. More info..




--------------------------------------------------------------------------------

BIOS and chipset behavior

--------------------------------------------------------------------------------

The highest measured SM BIOS interrupt or other stall was 15 microseconds. This value is considered good, no problems have been detected during the tests. More info..




--------------------------------------------------------------------------------
Conclusion
--------------------------------------------------------------------------------

Your system has been analyzed. Your system appears to be running fine.
No problems were found.



Report generated on 7-7-2020 15:02:45
 
7 of 8 jaar oud intussen.

Whysoslow constateert een zwakke kernel- en application resposiviness, maar concludeert "no problems were found" ;)


--------------------------------------------------------------------------------

Application responsiveness

--------------------------------------------------------------------------------

The highest application responsiveness on your system was measured at 1,368 ms. This value is considered poor, your system does not appear very responsive. Your kernel responsiveness is also considered poor which is likely to be the cause of the problem. More info..

Report generated on 7-7-2020 15:02:45
Wanneer je op dat more info klikt, wat staat daar dan?
 
Wanneer je op dat more info klikt, wat staat daar dan?

Ik heb Whysoslow nog een keer laten draaien nu. Met hetzelfde resultaat behalve dan dat nu ook Memory load in het rood liep (met weer dat aanhoudende gepruttel van de pc) . Terwijl ik alleen maar 4 tabjes van Google Chrome open had staan (niet meer dan dat) en Thunderbird-mail, verder geen enkele app die een aanslag op het geheugen zo mogen doen.
Bij More info staat alleen algemene informatie over wat die kreten betekenen (en met welke extra apps ik het eventueel te lijf kan gaan):

The kernel responsiveness of your system is displayed in the status panel. The values represent the highest time interval in which the operating system kernel responded to a hardware signal.
Your kernel responsiveness is used as a measurement for the real-time processing capabilities of your system. If you wish to use your system for a task which requires real-time processing such as live audio, your system should be considered suitable only if highest kernel responsiveness is low and no latency spikes appear. If you do not need to use your system for real-time processing tasks, you should not need to worry about an occasional spike in kernel responsiveness or even if the values are poor.
Note that your kernel responsiveness does not reflect the overall performance of your system.
If WhySoSlow tells you that your kernel responsiveness is poor, you may want to use our product LatencyMon to further investigate the problem.


The application responsiveness of your system is displayed in the status panel. The values represent the highest time interval in which a running application (process) responded to a hardware signal.
Your application responsiveness is used as a measurement for the real-time processing capabilities of your system as well as a measurement of the general responsiveness of a system. If you wish to use your system for a task which requires real-time processing such as live audio, your system should be considered suitable only if highest application responsiveness is low and no latency spikes appear.
This value also says something about the general responsiveness of your system. Unlike kernel responsiveness, this value may be influenced by other running processes and services in the system.
If WhySoSlow tells you that your application responsiveness is poor, you may want to use our product LatencyMon to further investigate the problem.


The memory load of your system is displayed in the status panel. The status panel displays values for the current, minimum, maximum and average memory load in %. The value represents the percentage of physical memory (RAM) that is being used by running programs and the operating system.
The more programs you have loaded, the higher will be your memory load. Because Windows uses a concept of virtual memory with the use of a pagefile, your system is more likely to hit hard pagefaults as memory load increases. This will have an adverse effect on both performance and latency of your system. If you see that both memory load and the number of hard pagefaults per second is high, your system is likely to appear sluggish.
Reducing memory load: You can reduce the memory load of your system by closing down programs that you don't need that consume up memory. You can use Windows Task Manager for that as well as the AntiFreeze tool included in WhySoSlow. If it's an option to upgrade RAM on your system, you could consider adding more.
 
Best kans dat je geheugenreepjes aan het overlijden zijn of dat je processor het aan het begeven is.
Doe de test iig met Memtest86
 
Doe de test iig met Memtest86

Ik heb Memtest86 Image op stick gezet. Maarrrrr...
Bij de eerste poging moest ik met F12 naar de BIOS, en kwam ik daar op een lijst USB-mogelijkheden waarvan ik niet wist welke ik kiezen moest omdat de poorten niet genoemd stonden (Aanduidingen E:, K: etc ontbraken). Ik koos de eerste USB.....(zonder enige toevoeging), vervolgens verscheen er een leeg zwart scherm waar ik verder helemaal niks mee kon en waar ook niks leek te gebeuren (of moet ik daarvoor lang wachten?). De enige verder nog in aanmerking komende is USB-Generic Compact denk ik? Na zoeken op internet kwam ik op
2) Ik zag dat Memtest86 alleen werkt met UEFI, niet met de oude BIOS waarmee mijn oorspronkelijk W7 pc (nu W10) waarschijnlijk nog is uitgerust:


All MemTest86 images support UEFI boot only. If your system is unable to boot MemTest86, it is most likely that either:
You have an older system that does not support UEFI
Your system supports UEFI but is configured in legacy mode (ie. BIOS)
If (1) is true, you system will not be able to boot MemTest86 v5 or later. You will need to upgrade to a new system that supports UEFI in order to run MemTest86 v5 or later.

If (2) is true, you will need to go to the BIOS setup and change the necessary settings in order to boot from UEFI. The actual setting varies depending on the vendor but it is typically "Legacy Boot", "CSM" or "Compatibility Support Module", like the following screenshot for an ASUS system

Wat nu? Een geheugentest lijkt me idd heel nuttig, aderverkalking is gezien de leeftijd en toch redelijk intensief gebruik helemaal niet uit te sluiten. Zijn er nog alternatieve tests?
 
Oudere versie gebruiken of Memtest86+ die vaak meer ontdekt.
https://www.memtest.org/

Dank Lange Pier! Oude memtestversie v4 verliep vlekkeloos. Letterlijk. Eerste ronde leverde nul errors op. Maar na test-exit wilde hij niet meer fatsoenlijk opnieuw opstarten. Het opstarten brak de eerste twee keer plotseling af met een No Signal en verontrustend hard geruis uit de pc. De derde keer kwam een bericht dat Windows niet goed geladen leek te zijn. Ik kon kiezen tussen nog een keer proberen of een geavanceerde opstart. Gewoon maar geprobeerd en toen deed hij het gelukkig weer. was even schrikken. Maar al met al nog niet goed verder gekomen. Niet met het oorspronkelijke rare mankement en niet met de door Whysoslow geconstateerde zwakke responsiviness uit #27
 
Test de harde schijf eens met Crystaldiskinfo.
Ram goed, geen problemen in Windows buiten die je meld, blijft die over.
 
Test de harde schijf eens met Crystaldiskinfo.
Ram goed, geen problemen in Windows buiten die je meld, blijft die over.

Crystaldiskinfo meldt een goede gezondheid en een temperatuur van 32 graden ;) Er wordt op geen enkel punt alarm geslagen, dwz ik snap niks van alle kreten en waardes die er staan maar ik zie nergens code rood ;) Alles is blauw.
 
Zet het wisselbestand eens uit voor alle schijven, reboot, wis het pagefile.sys, dient in de mapopties wel alles zo staat dat hij is te zien in de root, en maak een nieuwe aan op een gewenste partitie.
Naar aanleiding van.
During the test hard pagefaults ranged from 0,0 to 44,0 pagefaults per second
 
Zet het wisselbestand eens uit voor alle schijven, reboot, wis het pagefile.sys, dient in de mapopties wel alles zo staat dat hij is te zien in de root, en maak een nieuwe aan op een gewenste partitie.
Naar aanleiding van.

Haha, ik zie nu in de systeemeigenschappen/prestaties/instellingen/virtueel geheugen dat het wisselbestand altijd uitgeschakeld heeft gestaan. Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit omgezet heb. Pagefile.sys zie ik ook nergens in C: (En dat kan dus kloppen dat ik dat niet zie, of kijk ik toch verkeerd? Verborgen bestanden worden weergegeven ;) )

De C: (500GB) is wel behoorlijk vol, nu nog ca 100GB vrij, maar dat was kort geleden nog minder dan 50GB. Is het logisch dat de pc moeilijk doet als 1) het wisselbestand uitgeschakeld is, 2) de C: behoorlijk vol is, en 3) ik werk met zwaardere programma's die nogal wat geheugen nodig hebben? (foto-video bewerking bv). Wat is in het algemeen een veilige leeg te laten ruimte op C:?

Al dat langdurige gepruttel wat-ie soms doet, en dat vertragend werkt in zo'n programma, daar werd eerder van verondersteld dat dat swappen was. Maar dat kan dus niet als er geen wisselbestand is??
Ik vond nu op www.schoonepc/optim/delete.html een hele waslijst van mappen die leeg gemaakt kunnen worden, moet ik ook eens helemaal nalopen.

Ik neem aan dat ik het wisselbestand nu wél moet gaan inschakelen? Met als ik het goed lees een ruimte van min. 6GB = 1,5x RAM? Automatisch laten beheren? Ik heb overigens maar één fysieke schijf, verdeeld in partities C: en D:
 
Laatst bewerkt:
Zet 'm vast op 12GB op de D: en zet daar ook wat progs op in plaats van op de C: via Steam Mover of wissen en installeren op de D:.
Je dient minimaal 25% vrij te hebben op de systeemschijf.
 
Zet 'm vast op 12GB op de D: en zet daar ook wat progs op in plaats van op de C: via Steam Mover of wissen en installeren op de D:.
Je dient minimaal 25% vrij te hebben op de systeemschijf.

Dank! ik ga groot onderhoud plegen wat beschikbare ruimte betreft. Klopt het wel dat puur het uitgeschakeld zijn van dat wisselstand regelmatig voor geheugenproblemen/traag werken en sputteren heeft gezorgd tijdens het werken met wat zwaardere programma's? Dat C: te vol is komt voor een groot deel door veel zaken die door Windows automatisch op C: worden geplaatst zoals Afbeeldingen, Video's etc. Niet eens zozeer de progs. D: is trouwens bij mij ook behoorlijk vol, tijd voor schoonmaak en reorganisatie ;)
 
Ja,ja...
Als u de standaard opslaglocatie wilt wijzigen, typt u Standaard sparen locatie in het zoekvak en drukt u op enter.
Fijn die vertaalde pagina's...
Sparen locatie moet natuurlijk Opslag locatie zijn....:p
 
Je bepaald zelf waar een bestand of software terecht moet komen, dat wordt altijd gevraagd, klik je door dan wordt op de default plaats gezet.

Natuurlijk bepaal je zelf waar alles terechtkomt, dat weet ik wel, maar bij mij was het in de loop der vele jaren over de hele linie wat erg volgelopen op beide partities. En ik dacht, dat kan-ie wel hebben. Niet dus. Het blijken nu bij schoonmaak vooral geen progs te zijn, maar allerlei videoprojecten te zijn die gigantisch veel ruimte ingenomen hebben, ook van zoveel jaar geleden. Projecten in verschillende stadia van productie die voor de zekerheid bewaard waren enzo. Zowel in C: in de Videomap als op D:. En toen vergeten ;) Het is nu al een hééél stuk leger ;) en volgens mij gaan dingen al een stuk sneller.
Weer wat geleerd ;) Nu het wisselbestand nog opnieuw instellen en dan eens kijken of het treintje weer soepel gaat lopen. Ik vond trouwens zojuist ook terug dat de pc niet 7 of 8 jaar oud is maar al 10. Petje af voor dat merk, waarvan iemand anders eens tegen me zei: dat merk? Noooooit kopen, zo slecht ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan