Runtime Error?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Update van het oorspronkelijke probleem: dat bestaat nog steeds. Ca 1x of 2x per week hetzelfde euvel waarna een herstart het probleem verhelpt. Nog steeds is geen enkele foutmelding of waarschuwing in welk logboek dan ook aan het tijdstip te relateren: het lijkt er op dat Windows het als een legitiem commando beschouwt om zomaar de toegang tot websites af te sluiten en Thunderbird niet meer te laten verzenden en ontvangen, waar dat commando vandaan komt mag Joost weten. Is ook niet te linken aan het gebruik van bepaalde programma's. Verschillende tussentijdse Windows updates en een opruiming op de schijf hebben niet geholpen. De paar oorspronkelijk verdachte programma's zijn allang verwijderd of geheel geherinstalleerd.
Wat me wel opvalt: ik kan Chrome dan nog altijd normaal openen, en kan daar zelfs in de zoekmachine werken of bv iets vertalen via Translate. Zodra ik echter naar een andere site buiten google wil doorklikken kan hij die site niet vinden en komt "Controleer uw netwerkverbinding". Als ik dat doe krijg ik de mededeling dat Windows het probleem niet kan oplossen. Sites die eventueel nog open stonden op het moment van uitval kan ik (kennelijk via het cache) nog zien, de NOS site bv wordt kennelijk bijna in zijn geheel geladen en kan ik dan nog altijd een heel eind doorkijken. Tot ik daarvandaan weer naar een externe link doorklik. Als iemand nog een ideetje heeft in de hoge hoed houd ik me aanbevolen ;)
 
Als ik dat allemaal zo lees dan begrijp ik de helft niet. Feit is dat je zonder meer een wisselbestand moet hebben en zeker bij W10. 4GB RAM en laat automatisch beheren of zet Virtueel op minimaal 4-6. Verder vraag ik mij af of dat systeem 10 jaar oud geschikt is voor W10.

i3 is volgens mij langzaam en je zou eens meer taakbeheer moeten bestuderen. Verder denk ik dat de schijf niet meer goed is. Maar in dat rapport staat dat veel zaken goed zijn en dat heb ik ook meegemaakt met mijn systeem, maar het reageert niet meer goed, is langzaam, en random gebeuren er rare dingen. De schijf pruttelt ook. En of dat dan alleen de schijf is of ook de overige software kan ik niet zeggen maar één ding is zeker, zo kan ik er niet meer mee werken. 10 jaar oud en dat soort problemen, dan kun je beter helemaal vervangen.
 
Verder vraag ik mij af of dat systeem 10 jaar oud geschikt is voor W10.
Heeft totaal niks met leeftijd van het systeem te maken maar met de hardware support ervan.
Draait hier een systeem , ( gebouwd in 2009 ) met hardware van productiejaar 2008 probleemloos Win 10 met SSD en 4 HDD's etc.
Win 10 bevat zoveel generieke drivers dat ook hardware van 15 jaar oud nog best kan werken..
 
Ja, goed. Jij hebt er verstand van. In computers zit toch meer hardware dan alleen schijven? Dat kan ook defect raken.
 
Aangezien ik al ruim 25 jaar zelf mijn pc's samenstel en bouw durf ik wel te zeggen dat ik goed op de hoogte ben als het om computer hardware gaat ja....
Denk dat ik dat van jou niet kan zeggen, ik lees alleen gezever over Microsoft en wat er niet deugt aan Windows.
Zou Linux gaan gebruiken in jouw geval, daarmee heb je veel meer mogelijkheden om dat naar je hand te zetten.
@femke98 helpt je daar graag bij :thumb:
 
Error: (05/06/2020 09:18:05 AM) (Source: VSS) (User: )
Description: Fout in de Volume Shadow Copy-service: onverwachte fout bij het aanroepen van routine CoCreateInstance. hr = 0x8007045b, Systeem wordt afgesloten.
https://www.800error.com/error-code...otify-Systemwiederherstellung-Microsoft-unter
https://www.itexperience.net/1-minute-fix-for-event-id-455-esent-error/

Probeer die fixes eens en is er wel voldoende ruimte op de systeemschijf?

Herinstalleer ook die Dashlane, die veroorzaakt ook fouten.

Date: 2019-09-08 18:07:42.344
Description: Code Integrity determined that a process (\Device\HarddiskVolume3\Windows\System32\browser_broker.exe) attempted to load \Device\HarddiskVolume3\Program Files\FileZilla FTP Client\fzshellext_64.dll that did not meet the Microsoft signing level requirements.

Een chkdsk /r draaien op dat volume.

McAfee geeft ook fouten i.c.m. passwords.
Ook herïnstalleren.


Draai erna weer die Minitoolbox na een reboot.


Een schone installatie een optie?
Of;
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/12415/windows-10-recovery-options
 
Probeer die fixes eens en is er wel voldoende ruimte op de systeemschijf?

Probleem blijft dat die foutmeldingen in de logboeken helemaal niks te maken lijken te hebben qua tijdstippen met de tijdstippen van uitval. De foutmeldingen zitten daar altijd minstens uren van uit de buurt. Er verschijnt ook geen enkele foutmelding als popup ofzo.
De eerste Error die je noemt lijkt te verwijzen naar Windows update problemen? Daar ervaar ik ook geen enkele probleem mee.
De tweede (ESENT) heb ik nu volgens de aanwijzing gefixed, maar ook die lijkt helemaal niks met mijn probleem te maken te hebben qua tijdstippen, die meldingen komen iedere dag meerdere keren voor. Wellicht verholpen nu.

Na de al genoemde opschoning (er was inderdaad erg weinig ruimte op C: ) is daar nu bijna 30 % leeg, met een max. wisselbestand van 12 GB.
Dashlane is intussen al ge-herïnstalleerd omdat ik die ook wantrouwde, maakt ook geen verschil..
McAfee zit er wel op, maar die heb ik nooit in gebruik genomen, is nog helemaal blanco.

Om nu de hele Windows te herinstalleren, dat heeft voor mij zoveel voeten in de aarde (zo heel handig ben ik nu ook weer niet) dat ik dan inderdaad het beestje maar beter kan vervangen zo langzamerhand om alle ouderdoms risico's uit te sluiten. Dit probleem op zich is nu nog te overzien en roept af en toe dus wat ongemak en ergernis op, maar een ramp is het (nog) niet.
 
Dat McAfee kun je er ook gerust aftrappen als je het toch niet gebruikt, daarbij kan het Windows Defender dan ook niet meer in de weg zitten..
Overigens is het zo dat als je een 3rd party virusscanner / software installeert, Windows Defender automatisch wordt uitgeschakeld.
Dan rijst bij mij de vraag hoe je dit verklaart gelet op bovenstaande:
McAfee zit er wel op, maar die heb ik nooit in gebruik genomen, is nog helemaal blanco.
Er zal toch iets van beveiliging aanwezig moeten zijn..?
 
Shutdowns vind je niet terug in de logboeken, er is geen tijd om het op te tekenen, met de minidump aan zou Whocrashed die wel uit kunnen lezen.
En die fouten staan gewoon in de log van Minitoolbox, staan duidelijk een paar regels over een shutdown.....
 
Shutdowns vind je niet terug in de logboeken, er is geen tijd om het op te tekenen, met de minidump aan zou Whocrashed die wel uit kunnen lezen.
En die fouten staan gewoon in de log van Minitoolbox, staan duidelijk een paar regels over een shutdown.....

Onder een shutdown versta ik volgens mij iets anders: een crash van het hele systeem, waar hier helemaal geen sprake van is, of een helemaal vastlopen van één programma?
Tsja, en tóch lijken die fouten in de Minitoolboxlog (die ik volgens mij óók allemaal terugvond in de gewone Windows-logboeken) in geen enkel verband te staan met de 'shutdowns' qua tijdstippen. Daar zitten uren tussen, een laatste foutmelding of waarschuwing van bv 13.00 uur, terwijl de shutdown pas optreedt om 14.12 uur of zoiets of nóg veel later. . Waarna die daadwerkelijke 'shutdown' achteraf inderdaad helemaal niet terug te vinden is. Geen tijd om op te schrijven? Het is geen shutdown van het hele systeem, het is alleen maar een afbreken van een klein onderdeeltje van dat systeem, waarbij de rest heel normaal doordraait...Zo'n fout moet dan toch gewoon weggeschreven kunnen worden? De veelvoorkomende ESENT foutmeldingen hebben met de logboeken te maken, dat probleem zou nu verholpen moeten zijn (#47) maar is het ook nog steeds niet helemaal, er verschijnen weer meldingen mbt de volgens de aanwijzingen nieuw gemaakte map TileDataLayer:
svchost (13180,R,98) TILEREPOSITORYS-1-5-18: Fout -1023 (0xfffffc01) is opgetreden tijdens het openen van logboekbestand C:\WINDOWS\system32\config\systemprofile\AppData\Local\TileDataLayer\Database\EDB.log. Maar deze fout heeft dus géén shutdown tot gevolg.
 
Er zal toch iets van beveiliging aanwezig moeten zijn..?

Defender is gewoon actief. Waarschijnlijk geen enkel probleem omdat McAfee helemaal niet geactiveerd/geregistreerd is door mij. Dat is nu een loos progje waar Defender helemaal geen last van heeft (denk ik ;) )...
 
Normaliter zou Win Defender uitgeschakeld moeten zijn als er een 3rd party AV-toepassing is geïnstalleerd, vandaar mijn opmerking.
Als je het niet handmatig uitgeschakeld hebt ( McAfee ) zou Win Defender dus niet actief moeten zijn...
 
Normaliter zou Win Defender uitgeschakeld moeten zijn als er een 3rd party AV-toepassing is geïnstalleerd, vandaar mijn opmerking.
Als je het niet handmatig uitgeschakeld hebt ( McAfee ) zou Win Defender dus niet actief moeten zijn...

Beetje off topic natuurlijk, maar Defender staat gewoon ingeschakeld en ik krijg braaf de meldingen dat-ie geen bedreigingen gevonden heeft. Ik heb veel vaker gelezen dat het verstandig is om NAAST, dus niet in plaats van, een tweede scanner te hebben omdat Defender er niet alles uithaalt. Maar ik neem aan dat je die dan ook alleen offline kunt laten scannen. McAfee IS (al dan niet handmatig, dat zou ik niet meer weten) uitgeschakeld, maar hij staat wél in de app-lijst. daarvandaan kan ik hem gewoon openen en desgewenst activeren.
 
Ik heb veel vaker gelezen dat het verstandig is om NAAST, dus niet in plaats van, een tweede scanner te hebben omdat Defender er niet alles uithaalt.
Verkeerd gelezen? NOOIT 2 AV's gebruiken en Defender is één van de betere AV's.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/
En het is echt ongelooflijk onduidelijk wat het probleem nu is, geen shutdown, geen crash maar een onderdeeltje wat niet werkt?
 
Verkeerd gelezen? NOOIT 2 AV's gebruiken en Defender is één van de betere AV's.
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/
En het is echt ongelooflijk onduidelijk wat het probleem nu is, geen shutdown, geen crash maar een onderdeeltje wat niet werkt?


Dat het onduidelijk is kan ik me voorstellen ;) , maar ik zou niet weten hoe ik het nog duidelijker kan uitleggen... Het lijkt ook voor jullie vanaf het begin al schieten in het wilde weg en er zijn hier intussen al de nodige zijdelingse dingen langsgekomen die er niet veel mee te maken hebben en die het allemaal niet overzichtelijker gemaakt hebben. De kern zit nog steeds in de oorspronkelijke vraagstelling met de kanttekening dat de oorspronkelijke popup foutmelding (helaas) allang niet meer verschijnt (en de mogelijk op grond van die meldingen in aanmerking komende apps intussen verwijderd/geherinstalleerd zijn, de schijf opgeruimd en gecontroleerd is), en ik dus volkomen in het duister tast naar wat de oorzaak kan zijn, gewoon omdat er geen enkele logboekmelding direct aan te relateren is. De storing op zich is al die tijd exact dezelfde gebleven. Voor de overzichtelijkheid in de warwinkel: verdere aanduidingen van het probleem zijn nog wat gemakkelijker na te lezen in oa #12 #21 #23 #41 #47......
 
Ik heb je posts nog eens overlopen omdat het ook mij blijft intrigeren wat er bij jou gebeurd...
en ik moet toegeven : je bent daar inderdaad héél onduidelijk over en dat blijft zo.

12 : 'fatale gebeurtenis', maar je zegt niet welke ?
21 : wat gaat er mis ? uit wat je schrijft kan ik enkel afleiden dat je PC even zijn internet/gateway/DNS connectie kwijt is
23 : 'hetzelfde' - ja, maar wat ?
41 : opnieuw volgens mij terug te brengen tot verlies van internet gateway of DNS in de routing op LAN
47 ....

Tot nu toe, alles wat ik lees denk ik dat je PC met tussenpozen zijn connectie verliest met de router en meer bepaald met de internetgateway op die router.
Dat kan verschillende oorzaken hebben :

* conflict in IP-adres : gebruik je DHCP (dynamische toewijzing) of fixed ? --> zet eens een fixed IP op die PC
* slechte verbinding : gebruik je misschien een powerplug verbinding ? Die zijn gevoelig aan dit soort drops

Plug je PC in kwestie eens een paar uur in je router, mét kabel UTP, rechtstreeks terwijl je hem een fixed IP toewijst binnen de range 192.168.x.x - Komt het dan nog voor ?
+ uiteraard alle vorige tips ivm. dubbel AV en dergelijke van collega's hier ook blijven ter harte nemen : zij hebben overschot van gelijk !
 
Laatst bewerkt:
12 : 'fatale gebeurtenis', maar je zegt niet welke ?
21 : wat gaat er mis ? uit wat je schrijft kan ik enkel afleiden dat je PC even zijn internet/gateway/DNS connectie kwijt is
23 : 'hetzelfde' - ja, maar wat ?
41 : opnieuw volgens mij terug te brengen tot verlies van internet gateway of DNS in de routing op LAN

Tot nu toe, alles wat ik lees denk ik dat je PC met tussenpozen zijn connectie verliest met de router en meer bepaald met de internetgateway op die router.
Dat kan verschillende oorzaken hebben :

* conflict in IP-adres : gebruik je DHCP (dynamische toewijzing) of fixed ? --> zet eens een fixed IP op die PC
* slechte verbinding : gebruik je misschien een powerplug verbinding ? Die zijn gevoelig aan dit soort drops

'fatale' gebeurtenis en 'hetzelfde' : dat is steeds precies dezelfde gebeurtenis: de totaal onverwachte storing in het internet die nergens aan te relateren valt in de logboeken. Met de voor mij zeer merkwaardige constatering dat ik bv nog wel steeds in Google Chrome kan Translaten of dingen in google opzoeken zolang ik maar niet doorklik naar extern van Google.....
Het is niet 'even' de verbinding kwijt zijn alsof er een tijdelijke routerstoring is, die is er niet (een andere laptop blijft gewoon doorwerken). Het herstelt ook alleen maar door een herstart, niet door korter of langer gewoon te wachten. Verder is de pc permanent direct gekabeld verbonden. Heeft nooit enig probleem gegeven. Het probleem is zomaar uit de lucht komen vallen zonder enige aanwijsbare connectie met een actie van mijzelf (programmainstallatie oid). En komt nog steeds op de meest rare momenten gewoon uit de lucht vallen 1 à 2x per week, maakt niet uit waar ik mee bezig ben.

En moet ook een dergelijke storing in de verbinding (vanuit de router of een kapotte kabel oid) niet gewoon in de logboeken mét tijdstip terug te vinden zijn????

Wat betreft * conflict in IP-adres : gebruik je DHCP (dynamische toewijzing) of fixed ? --> zet eens een fixed IP op die PC: Waar kan ik dat ergens vinden? ;) Ik ben waarschijnlijk niet handig genoeg om met succes aan allerlei handmatige configuraties te gaan sleutelen die bij een foute klik alles in de soep gooien ;) ....Als dat alleen maar een vinkje ergens is dan durf ik dat wel ;)

Het raadsel waar ik ook nog steeds mee zit in dit verband: Waarom verschijnt die oorspronkelijke error popup helemaal niet meer na die eerste paar keer? Terwijl het euvel precies hetzelfde lijkt te zijn gebleven? En toen in het begin moest ik bovendien vaker 2x herstarten, nu is steeds 1x voldoende.
 
'fatale' gebeurtenis en 'hetzelfde' : dat is steeds precies dezelfde gebeurtenis: de totaal onverwachte storing in het internet die nergens aan te relateren valt in de logboeken.

OK... daar beperken we ons dan maar toe.
Ik ga proberen zo gericht mogelijk te antwoorden op wat je schrijft :

"Met de voor mij zeer merkwaardige constatering dat ik bv nog wel steeds in Google Chrome kan Translaten of dingen in google opzoeken zolang ik maar niet doorklik naar extern van Google....."


Dat kan dus perfect wijzen op wegvallen van de verbinding met internet, want daarbij kan het perfect zijn dat je werkt in en binnen wat in de cache van je PC browser opgeslagen zit. Als je dan naar buiten gaat om iets op te halen wat niet in de cache zit (wat jij extern noemt) gaat het dus fout.

"alsof er een tijdelijke routerstoring is, die is er niet (een andere laptop blijft gewoon doorwerken)"


Ook dat kan perfect : een PC binnen een klein thuisnetwerk (LAN) kan zijn verbinding met de internetgateway individueel verliezen. De netwerkkaart werkt dan nog wel, de PC ziet in het beste geval nog de andere PC's én de router, maar hij ziet de gateway en/of DNS (typisch is dat het IP-adres van de router en/of de DNS servers van je ISP) niet meer. Dat wil niet zeggen dat een ander toestel gelijktijdig hetzelfde probleem heeft. Enkel als de router op zich zijn gateway 'verliest' liggen alle PC's van je thuisnetwerk van het Internet.

"En moet ook een dergelijke storing in de verbinding (vanuit de router of een kapotte kabel oid) niet gewoon in de logboeken mét tijdstip terug te vinden zijn????"

Neen, want het wegvallen van internet is voor het OS (Windows) géén probleem, het kan ook offline verderwerken. Voor je browser is het uiteraard wel een probleem als bepaalde sites niet meer kunnen gevonden worden, bereikt worden, maar dat zie je dus niet in de event logs van Windows.

IP-adres, gateway en DNS settings zijn allemaal te vinden in je Netwerk- en Internet-instellingen : (rechtsklikken op het icoontje in de taakbalk/systeemvak) en naar beneden scrollen... ik geef mijn instellingen even als vb.
Bekijk je de jouwe ook even ? post ze hier maar... of doe meteen wat @scrapheap je in post hieronder gelijktijdig aan het tonen was !!!

2020-08-03 16_47_24-Instellingen.jpg
 
Laatst bewerkt:

Ha, dat kan ik vinden totdat ik kom bij de keuze handmatig of automatisch: daar staat dan IPv4 en IPv6 die nu beide op UIT staan. Zodra ik er eentje op AAN zet kom ik in voor mij totaal onbegrijpelijke invulvakjes-kretologie terecht waar ik me niet aan ga wagen, dan zie ik nl vrijwel zeker kans om de internetverbinding voorgoed onmogelijk te maken door minstens ergens één verkeerd cijfertje/lettertje of streepje te tikken ;) Excusez-moi dat mij dat (ver) boven de pet gaat waarmee ik alleen maar brokken kan maken. Of is op Handmatig zetten alleen al voldoende? Of hoef ik IPv4 en/of IPv6 alleen maar in te schakelen zónder verder iets in te vullen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan