Runtime Error?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Sinds een paar weken overvalt het me af ven toe zomaar midden onder het werk aan de pc (W10) : Ik kan wel nog het browserscherm openen, maar vervolgens komt dan als ik een site wil openen "deze site (geen enkele) is niet bereikbaar" Tegelijkertijd kan ik ook in Thunderbird niks meer ontvangen/versturen, zelfs geen mail intern verplaatsen naar een andere map. In Thunderbid verschijnt bij verzendpogingen de melding 'onbekende fout 8007000E' . Na een herstart gaat het wél weer goed.
Ik heb ook enkele keren gewoon 's avonds maar afgesloten zonder herstelpoging. Bij de ochtendstart verschijnt dan bijgaande Error popup en heb ik alsnog hetzelfde euvel. Dan moet ik nógmaals herstarten en dan is alles weer OK. Is er iets aan te doen of begint mijn pc krakkemikkig te worden van ouderdom (een jaar of 7) en is het dus wellicht alarmerend?
RuntimeError.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb je wel alle updates op het systeem..?
Desnoods kun je proberen om Visual C++ bij te werken..
Mogelijke oplossing hier ( wel Engels ).
Anders kun je een Windows herstel uitvoeren vanuit Windows zelf of m.b.v. een installatie medium met de Win 10 installatie bestanden ( usb stick of dvd ).
 
Ik zie de vraag van Dorado (na Scrapheaps reactie) ineens niet meer om een log te maken/ plaatsen?? Is Dorado's verzoek weer verwijderd?? (toch niet relevant?)
 
Als je goed de foutmelding leest leer je er uit dat NIET de Visual C++ een probleem heeft maar dat runtime van VC vanuit de applicatie een ongewoon verzoek om er mee te stoppen heeft gekregen.
Komt er dus op aan welke applicatie dat is ?
Uit je beschrijving leid ik af dat je denkt dat het Thunderbird is ... op de screenshot is het pad niet helemaal te zien, maar ik denk dat je in de event logs van je PC meer te zien kan krijgen, vlak nadat het probleem zich heeft voorgedaan dus even gaan kijken ...

Als je weet welke applicatie de boosdoener is, kan je die applicatie best verwijderen, compleet ! herstarten van PC en dan opnieuw installeren.

PS : met de leeftijd of gezondheid van je PC heeft dit niets te maken, is duidelijk een softwareprobleem.
 
Als je goed de foutmelding leest leer je er uit dat NIET de Visual C++ een probleem heeft maar dat runtime van VC vanuit de applicatie een ongewoon verzoek om er mee te stoppen heeft gekregen.
Komt er dus op aan welke applicatie dat is ?
Uit je beschrijving leid ik af dat je denkt dat het Thunderbird is ... op de screenshot is het pad niet helemaal te zien, maar ik denk dat je in de event logs van je PC meer te zien kan krijgen, vlak nadat het probleem zich heeft voorgedaan dus even gaan kijken ...

Als je weet welke applicatie de boosdoener is, kan je die applicatie best verwijderen, compleet ! herstarten van PC en dan opnieuw installeren.

PS : met de leeftijd of gezondheid van je PC heeft dit niets te maken, is duidelijk een softwareprobleem.


Of Thunderbird de boosdoener is zou ik niet weten, ik weet alleen dat het tegelijkertijd optreedt. Misschien zijn Thunderbird en de internet browser gewoon beide slachtoffer van hetzelfde probleem? Waar/hoe vind ik de event logs van mijn pc? Ik ben nog altijd een halve digibeet in al dat soort dingen waar ik als het goed is nóóit naar hoef te kijken ;)
 
  • rechtsklikken op start
  • computerbeheer kiezen
  • daarin logboeken openvouwen
  • bekijk Windows logboeken, je hebt er waarschijnlijk een 5-tal, sommige met rood bolletje, die moet je hebben...

Speur daarin (van boven naar beneden) naar records met een géél waarschuwings of een rood stop-icoontje...
Inladen van zo'n logboek kan wel even duren, voor je iets ziet.
 
  • bekijk Windows logboeken, je hebt er waarschijnlijk een 5-tal, sommige met rood bolletje, die moet je hebben...

Speur daarin (van boven naar beneden) naar records met een géél waarschuwings of een rood stop-icoontje...
Inladen van zo'n logboek kan wel even duren, voor je iets ziet.

Ik heb er idd 5 waarvan alleen de 'Toepassingen' me zinvol lijkt zo te zien. In de andere zie ik niks bijzonders aan waarschuwingen e.d.

De enige gebeurtenis/waarschuwing/foutmeldingen die ik nu kan linken aan ONGEVEER (in mijn herinnering) het tijdstip van uitvallen gisteren zijn :
1) (maar die melding is bij vanmorgen niet terug te vinden toen ik óók weer moest herstarten, toen kreeg ik die popup foutmelding, die dan misschien nog van gisteren dateert)
-module met fout dwmcore.dll
-pad : C:\Windows\System32\dwm.exe
-de dwm-waarschuwing bijna op dezelfde tijd verwijst naar: Proces Beheer van bureaubladvenster is afgesloten.

2) Verder zie ik nogal wat foutmeldingen van mijn passwordmanager. Maar die meldingen staan er ook op tijdstippen dat ik verder nergens last van heb. Die kan ik wel deïnstalleren voor de zekerheid, maar dan ben ik mijn passwords kwijt (ik kan ze niet backuppen in mijn gratis versie ;). Dus daar wacht ik liever mee totdat ik eea zeker weet.....

Kan dit in de goede richting wijzen? Zo niet, dan moet ik sowieso wachten tot het nog eens een keer fout loopt om de exacte tijdstippen terug te kunnen vinden. En dat kán best weer een paar dagen duren.
 
Dat is idd. te lukraak... als het misloopt, meteen uur opschrijven en dan in de logs kan kijken ...
 
Mss toch een goed idee om wat logs te plaatsen
Log 1:
Download
51e15692b05a4-MiniToolbox.PNG
MiniToolBox en plaats deze tool op je bureaublad.

Let op: Sluit nu eerst alle openstaande programma's en browsers!
Start MiniToolBox
- Windows Vista,7,8,8.1 en 10: rechtsklik op "MiniToolBox.exe" en klik op"
RunAsAdmin.jpg
Als Administrator uitvoeren".

Bevestig de opstartmelding "Are you sure you want to continue?" met Ja.

Vink de volgende onderdelen aan:
  • Flush DNS
  • Report IE Proxy Settings
  • Reset IE Proxy Settings
  • Report FF Proxy Settings
  • Reset FF Proxy Settings
  • List content of Hosts
  • List IP configuration
  • List Winsock Entries
  • List last 10 Event Viewer Errors
  • List Installed Programs
  • List Devices (Only Problems)
  • List Users, Partitions and Memory size
  • List Minidump Files
  • List Restore Points

Klik op de knop "Go".
Na het scannen zal een logje verschijnen op je bureaublad, "MTB.txt".
  • Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
  • Klik daar op.
  • Klik op Voeg bestanden toe
  • Klik op MTB.txt
  • Klik op Uploaden
  • Klik onderin op In de tekst plaatsen

attachment.php

paperclip.png



Log 2:
  • Download
    57b47db378fc7-autoruns.png
    Autoruns for Windows
  • Pak vervolgens het ZIP-bestand met de naam "Autoruns.zip" uit.
  • Klik vervolgens met de rechtermuisknop op autoruns.exe en kies voor de optie
    RunAsAdmin.jpg
    als administrator uitvoeren
  • Ga naar File>Save, sla het op als AutoRuns.txt op je bureaublad.
  • Selecteer tekst van het uitrolmenu als bestandstype:

autorunstxt.png


  • Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
  • Klik daar op.
  • Klik op Voeg bestanden toe
  • Klik op AutoRuns.txt
  • Klik op Uploaden
  • Klik onderin op In de tekst plaatsen

attachment.php

paperclip.png
 
Mss toch een goed idee om wat logs te plaatsen

Wil ik wel doen, maar dat lijkt me pas zinvol op het moment dat het weer fout gaat, en ik dus dat moment met vrij grote zekerheid kan koppelen aan een errormelding? En dat kan zoals ik al zei best weer even een aantal dagen duren. Het overvalt zomaar ineens op een willekeurig moment tijdens het werken aan de pc. Ik kan het ook helemaal niet koppelen aan bepaalde handelingen van mij ofzo (misschien is die handeling er wel maar ik ben me er niet bewust van).
 
Je bent vrij om te doen en laten wat jij wilt.

Je kunt ze btw gewoon plaatsen. Die foutmeldingen worden immers opgeslagen in de logboeken.
 
Jawel, maar ik zag in het Toepassingen-logboek al dat er af en toe méér foutmeldingen/waarschuwingen staan, helemaal verspreid in de tijd en van verschillende herkomst, waardoor ik ze nergens kan koppelen aan de 'fatale' gebeurtenis (ook omdat ik het exacte tijdstip daarvan niet weet) . Bij de meeste van die meldingen heb ik er sowieso helemaal niks van gemerkt dat er iets niet goed ging, of het gaat om een programma dat even vastliep terwijl ik er mee werkte. Maar die meldingen herken ik dan ook meteen.
Hoe ver gaan dergelijke logjes trouwens terug in de tijd?? Dat is toch ook maar een paar dagen hooguit? Ik heb de MiniToolbox even laten draaien, maar daar zag ik alleen Errormeldingen van de laatste twee dagen die ik ook al had gezien in het Windows-toepassingen logboek.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mss toch een goed idee om wat logs te plaatsen

Gisteravond was het weer zover na drie dagen zonder problemen met normaal gebruik. In de bijlage de twee gevraagde logs, Minitoolbox en Autoruns vanmorgen gemaakt.
1) Gisteren ochtend probleemloos gewerkt. toen in slaap/standby gezet.
2) Bij het wakkerworden 's avonds was het direct al vanaf het begin mis zoals gemeld in #1 . Pc uitgeschakeld zonder verdere actie te ondernemen.
3) Op dat moment zag ik in het Windows-toepassingen logboek alleen 2 waarschuwingen Failed to bind local host en LMS service has a problem in achieving network resources, geen foutmeldingen.
4) De veel voorkomende foutmeldingen van ESENT (dagelijks) zijn continue overal verspreid , ook als er verder helemaal niks merkbaars aan de hand is.
5) Vanmorgen bij het starten weer precies dezelfde procedure met dezelfde error popup als in #1 : eerste opstart was niet voldoende, herstart was noodzakelijk. Daarna alles weer normaal.
6) Foutmelding van passwordmanager Dashlane: het opstarten van Dashlane gaf vanmorgen geen merkbaar probleem. Gisteren ook geen foutmelding.

Is hier een oorzaak uit te destilleren?
 

Bijlagen

  • AutoRuns.txt
    93,9 KB · Weergaven: 42
  • MTB.txt
    41,9 KB · Weergaven: 36
De foutmelding is Visual C++ gerelateerd.

Surf hier naar toe om Visual Studio 2015, 2017 en 2019 te installeren.

Installeer ook vc_redist.x64.exe.
 
Gedaan. NB: Bij de eerste download ben ik gestopt bij stap 4, de installatie van eventuele 'workloads'. Sowieso allemaal abacadabra voor mij ;) Ik neem aan dat dat ook niet nodig is, anders hoor ik het nog wel.
En dan nu maar afwachten of het geholpen heeft? Dank zover!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@dorado Het heeft niet geholpen helaas. Zojuist weer precies hetzelfde euvel. Even een uurtje weggeweest van de pc, bij terugkomst uit slaap gehaald en geen internet meer, zonder verder een foutmelding popup ofzo te zien. Nog niet opnieuw opgestart maar op een andere pc even dit berichtje nu geschreven. In het Windows-toepassingen logboek staan bij het tijdstip géén waarschuwingen en foutmeldingen. Wel weer de ESENT foutmeldingen maar die blijven altijd verspreid over de dag optreden los hiervan. Bij het opnieuw opstarten zal het ook wel weer hetzelfde gaan als in het verleden. Met de Error popup.
 
Bekijk bijlage 347347
Het zou dus optreden bij
Code:
Motorola Device Manager (HKLM-x32\...\{28DB8373-C1BB-444F-A427-A55585A12ED7}) (Version: 2.5.4 - Motorola Mobility)
Motorola Device Software Update (HKLM-x32\...\{894AB83D-A9AF-4E54-BFF3-A7262A0A6C13}) (Version: 13.09.3001 - Motorola Mobility) Hidden
Motorola Mobile Drivers Installation 6.4.0 (HKLM\...\{27986EDD-C9EC-4B52-B92F-06D073F0AA52}) (Version: 6.4.0 - Motorola Mobility LLC)
Movavi Video Converter 19 Premium (HKCU\...\Movavi Video Converter 19 Premium) (Version: 19.2.0 - Movavi)
Movavi Video Editor 12 (HKLM-x32\...\Movavi Video Editor 12) (Version: 12.5.1 - Movavi)
Mozilla Maintenance Service (HKLM\...\MozillaMaintenanceService) (Version: 56.0.1 - Mozilla)
Mozilla Thunderbird 68.7.0 (x86 nl) (HKLM-x32\...\Mozilla Thunderbird 68.7.0 (x86 nl)) (Version: 68.7.0 - Mozilla)

Mss moet je toch eens van die programma's verwijderen om er achter te komen waar het probleem door komt.
Motorola kun je altijd installeren wanneer je het nodig hebt en die video converter is ook wss een programma die je niet dagelijks nodig hebt....
 
Van deze Movavi Video Converter 19 Premium circuleert een gekraakte versie op internet die dit probleem heeft.
O.a. bij gebruik van deze converter openbaart zich dit in de vorm van het "hangen" tijdens conversie of spontaan crashen...
Als deze niet langs de officiële weg is geactiveerd zou ik deze als 1e verwijderen.
 
Bekijk bijlage 347347
Het zou dus optreden bij
Code:
Motorola Device Manager (HKLM-x32\...\{28DB8373-C1BB-444F-A427-A55585A12ED7}) (Version: 2.5.4 - Motorola Mobility)
Motorola Device Software Update (HKLM-x32\...\{894AB83D-A9AF-4E54-BFF3-A7262A0A6C13}) (Version: 13.09.3001 - Motorola Mobility) Hidden
Motorola Mobile Drivers Installation 6.4.0 (HKLM\...\{27986EDD-C9EC-4B52-B92F-06D073F0AA52}) (Version: 6.4.0 - Motorola Mobility LLC)
Movavi Video Converter 19 Premium (HKCU\...\Movavi Video Converter 19 Premium) (Version: 19.2.0 - Movavi)
Movavi Video Editor 12 (HKLM-x32\...\Movavi Video Editor 12) (Version: 12.5.1 - Movavi)
Mozilla Maintenance Service (HKLM\...\MozillaMaintenanceService) (Version: 56.0.1 - Mozilla)
Mozilla Thunderbird 68.7.0 (x86 nl) (HKLM-x32\...\Mozilla Thunderbird 68.7.0 (x86 nl)) (Version: 68.7.0 - Mozilla)

Mss moet je toch eens van die programma's verwijderen om er achter te komen waar het probleem door komt.
Motorola kun je altijd installeren wanneer je het nodig hebt en die video converter is ook wss een programma die je niet dagelijks nodig hebt....

Ik ga dan eerst eens aan de slag met Movavi converter. De editor is overigens een officiële gekochte versie die ik al jaren op de PC heb staan. De converter staat er ook al veel langer op, maar of ik die van de off. Movavi site heb gehaald weet ik niet zeker meer (maar ik dacht van wel).
Motorola zal ik ook deïnstalleren, kan inderdaad probleemloos. Beide programma's heb ik overigens al lang niet gebruikt op de pc. De storing heeft dus iig niet te maken met het bewuste gebruik er van.

Wat ik als leek vreemd vind is waarom er op het tijdstip van foutlopen geen foutmelding of waarschuwing in het logboek verschijnt? En dat die VisualC++ errormelding dan pas verschijnt bij een herstart? (en waarna dus nóg eens een herstart gemaakt moet worden voordat alles opgelost is). Vervolg zal wel weer een aantal dagen op zich laten wachten, het storingspatroon een beetje kennende ;)

Overigens zag ik nu vanmorgen in het logboek toch ook weer een foutmelding van passwordmanager Dashlane terwijl hij tóch gewoon normaal opstartte. Die vertrouw ik nu ook al wat minder...
 
Laatst bewerkt:
In dat geval toch dat Visual C++ maar eens opnieuw installeren zoals eerder aangegeven of proberen hiervan een herstel uit te voeren....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan