NAS / Server

Status
Niet open voor verdere reacties.

dvted

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2020
Berichten
6
Goedemiddag!

Ik zou graag een eigen server/nas willen hebben. Ik heb hier nog totaal geen ervaring mee. Handig ben ik wel op ICT gebied en ik leer snel. Ik ben al een week online aan het zoeken naar tutorials of stappenplan. Er is veel te vinden maar ik zou graag van een ervaringsdeskundige willen horen wat voor mij de beste optie is. Ik heb een oude PC die ik graag als home server wil gaan gebruiken. Ik zou dan graag willen dat ik altijd erop in kan loggen en overal. Op de oude PC staat Windows 8, is dit een juiste OS om een beginnende server mee op te stellen? Graag hoor ik van iemand.

Vriendelijke Groeten
Ted.
 
Een NAS is iets heel anders dan een server ... zoek maar eens bij Synology, QNAP en zo - Google "NAS" ...
Een oude PC kan ingericht worden als een server, maar niet met Windows 8. Als je dat gebruikt kan je enkel met 'drive sharing' werken en dat is niet wat ik onder een server versta ...

Een server die naam waardig draai je met Windows Server 2012 R2 of recenter of met een Linux Server distributie (dat laatste is overigens waar alle NAS dozen op draaien).
 
Bedankt voor je antwoord!

Ik heb inderdaad gelezen dat Linux of Windows server de betere opties zijn. Is het mogelijk om Linux of Windows server te installeren ipv van de Windows 8? En welk van de twee zal dan voor iemand die alleen de pinguïn van Linux kent beter zijn?
 
Test FreeNAS eens op je oude PC.
https://www.freenas.org/

De nodige tips:
https://www.henkberger.nl/index.php/ict/nas-server

Je kunt het ook even aankijken door het testen op je eigen hguidige PC, gaat sneller..
Hoe?
Installeer op je huidige pc FreeNAS in een Oracle Virtual BOX, das freeware...
Kun je eea al mooi proberen...
You Tube Filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=ndYKt0olOMA


Een Linux server kun je zo ook testen in de Virtuele Box op je huidige PC.... Debian, Mint, Ubuntu, er zijn nog meer smaken.
Ben zelf een aanhanger van Debian, werkt l probleemloos sinds 2011.
 
Laatst bewerkt:
Linux distributies leggen een geringer beslag op de resources van je bak - als dit dus al een ouder ex. is kan WS 2012 R2 wel eens te zwaar uitvallen, terwijl een Linux nog wel kan.
Overigens een licentie op die WS kost je een pak geld (als je het legaal doet, waar we hier op het forum toch maar even van uitgaan....)

Persoonlijk heb ik weinig kennis van Linux - over naar anderen hier op het forum ??? Kan je geen advies geven wat te kiezen om als server in te zetten.

Een tussenoplossing is FreeBSD - een volledig server georiënteerd OS gebaseerd op UNIX ... lees maar even : https://www.google.com/search?q=fre...1.69i57j0l7.5072j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Ik heb die ooit draaiend gehad en vond FreeBSD leuk, toegankelijk en performant.
Draai nu echter WS 2012 R2 maar wel op hardware die spec. als server is ontworpen ... met een Xeon Quadcore.
 
Wat Route99 vertelt is aanvullend en gelijklopend...
FreeNAS is een opensource OS gericht op het NAS gebeuren / FreeBSD idem maar voor server-based programma's beter geschikt.

Ze vertonen overigens véél gelijkenissen.

PS : met die gratis distributies op een oude PC riskeer je / investeer je niets - behalve je tijd natuurlijk :thumb:
 
wil je alleen maar een pc overal ter wereld kunnen aanspreken, ligt er verder geen gedachte achter?
Dan zou ik geen server gaan installeren dan kun je ook een pc met remote desktop gebruiken.
Wil je bestanden en dergelijke vanaf afstand willen benaderen dan zou ik voor een NAS gaan.
Server windows licentie kost een paar euro, server 2012 daar stopt de ondersteuning in 2023.
Als je voor jezelf eruit bent wat je wilt gaan doen dan is de keuze en het advies makkelijker te geven.
 
FreeNAS dus.... :D
De basis van FreeNAS is een uitgeklede versie van het besturingssysteem FreeBSD, aangevuld met een eenvoudige installatie- en configuratieprocedure.
:p
Heb het in het verleden ook gebruikt op een Zotac itx bordje met Atom cpu en 8 Gb ram erachter.
Werkt prima maar als je veel opslagruimte hebt ( meerdere HDD's ) kom je al snel ruimte te kort in je behuizing en een oude pc is niet erg energie vriendelijk.
Dat is de reden waarom ik ben afgestapt van de "eigen"NAS-server en heb gekozen voor Synology NASsen.
Daarnaast is DSM ( de beheer software / OS ) van Synology eenvoudig en stabiel, wordt automatisch ge-update dus je hebt er weinig tot geen omkijken naar.

Het was een leuk project om eens te doen maar ik geef de voorkeur toch aan een kant-en-klaar toestel zoals ik nu heb.
Overigens zijn er uiteraard meer merken, o.a. QNAP, Thecus etc...
Ga wel voor een gerenommeerd merk, niet iets als Netgear, WD Mycloud , Buffalo of ander meuk....
 
Bedankt allemaal voor jullie hulp!

Ik heb de exacte specs van m'n PC niet voorhanden nu maar ik vermoed dat de Windows Server 2012 zwaar gaat vallen voor hem. Ik ga het een en ander proberen in de virtuele box vanmiddag. Ik wil de Server inderdaad gaan gebruiken voor het uitwisselen van bestanden en niet alleen als Remote Desktop.

Ik laat mijn bevindingen / aanvullende vragen zeker weten!
Groetjes
 
Lijkt mij interessant als een Server überhaupt mij bevalt om met de tijd een Nas-server aan te schaffen. Bedankt voor je reactie.
 
uitwisselen van bestanden....
Ga dan voor een nas.
bijvoorbeeld synology kijk daar eens naar dan kun je ook een bestanden server activeren.
 
Ik ben een absolute superfan van Synology ... eindeloze mogelijkheden, mooie interface, stevig OS !
Hier draaien er naast mijn Windows Server (zie hierboven) zo 2 van elk 3TB opslagruimte in Raid 0 ... nog géén dag spijt van gehad.
 
Wat zou een goede starter model van een Synology NAS zijn? Ben benieuwd wat de kosten hier eventueel van zouden zijn. Dit omdat deze zuiniger zullen draaien dan mijn oude PC.
 
Zie hier : https://www.synology.com/nl-nl/products/series/home

Kies als starter voor een DS2xx, met 2 sleuven/schijven dus die je in mirror kan zetten voor veilige opslag...

Ik heb een DS214play en een DS218+ II , de verschillen zijn miniem - heeft vooral te maken met het moment van aankoop.

Prijzen : vb. hier (er zijn nog anderen die dit aanbieden maar prijzen lopen weinig uit elkaar...

https://www.coolblue.be/nl/nas/syno...-harde-schijven:2/type-nas:staand/raid:raid-0

Enkel de goedkope DS220j zou ik absoluut afraden : is verouderd model en te zwak om nog te kopen. Heb die gehad, maar dat is jaren geleden...
Gebruik de vergelijkfunktie van de website van Coolblue als je wil vergelijken tussen die modelletjes.

LET OP !!! Deze worden verkocht ZONDER schijven erin.
Je moet dus nog de prijs voor 2 goede NAS HDD (en géén andere, goedkope !) voorzien.

https://www.coolblue.be/nl/interne-harde-schijven/voor-nas/top-10

Maar als je dat in huis haalt heb je : Media Server / File Server / Photo Server / Music Server / Video Server / Web Server/ Downloader etc ... etc... honderden apps mogelijk te installeren, nagenoeg allemaal met toegang vanop Internet, goed beveiligd - maar wel deelbaar met vrienden, familieleden etc...
Er komt wel een leercurve bij kijken, maar als je wat een goeie verstander bent komt je er zeker uit - handleidingen in het NL beschikbaar overigens.
 
Wat zou een goede starter model van een Synology NAS zijn? Ben benieuwd wat de kosten hier eventueel van zouden zijn. Dit omdat deze zuiniger zullen draaien dan mijn oude PC.

Ze hebben allemaal een sleep/wake-up funktie en vb. mijn DS214 staat op mijn bureautafel en die hoor je gewoon NIET ! Kan ook in de kast, uit het zicht, in de hall aan je router ... je moet er nooit fysiek aankunnen - alles gebeurt via webinterface.
 
Bedankt voor al jullie reacties. De oude PC die ik onderhanden wou nemen is helaas nergens meer te vinden. Niemand in mijn huishouden weet waar hij is. Dus houdt het hier op voor mij. Ik ga erover nadenken om een NAS aan te schaffen.

Groetjes
 
In mijn omgeving heb ik verschillende kennissen en vrienden die een NAS in huis hebben, de meesten een Synology, 1 heeft een QNAP en een ander een Thecus.
Zelf heb ik hier een DS212+ ( al 8 jaar ) en een DS918+ ( 2 jaar ) draaien, beide 4-bay modellen.
Heb er nog geen dag spijt van gehad, ben er zeer tevreden mee.
Over Thecus hoor ik ook in meerderheid positieve berichten, van QNAP weet ik vrijwel niks alleen dat mijn maat die dat ding heeft, met name in het verleden, niet echt tevreden was met de GUI maar dat is waarschijnlijk een persoonlijk iets.
Ik, persoonlijk, vind de investering het meer dan waard...:thumb:
Succes met je uiteindelijk beslissing en keuze.
 
Laatst bewerkt:
De opmerking over de GUI van QNAP is een bekende ... en net daar steekt Synology met kop en schouders boven de rest uit met zijn DSM, inderdaad ..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan