• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Om de 4 weken op zaterdag.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martvr

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2020
Berichten
6
Goedendag,

Ik ben opzoek naar een formule die van af een bepaalde datum de zaterdag om de 4 weken berekend.

Het idee is een weekplanner te maken, ik voer in cel A1 een weeknummer in en dan moet in cel A2 bijv: werken te komen staan. Dit alleen als het 19-5-2020 is daar elke 4 weken verder van.

Het begint vanaf za 9-5-2020 week 19.
Volgende zou zijn za 6-6-2020 week 23.
Enz.

Heeft iemand daar misschien een idee bij?

Was me eerste post hoop dat ik het goed gedaan heb.

Alvast bedankt ,
Mart
 
Met za 9-5-2020 in A1, het volgende in A2:
=A1+28

In B1:
=WEEKNUMMER(A1)
 
Was me eerste post hoop dat ik het goed gedaan heb.
Heel mooi gedaan en welkom. Omdat je wellicht nog veel meer vragen hebt over het prachtige Excel kun je beter in het vervolg even een voorbeeldbestand plaatsen (uploaden met paperclip in editor > Geavanceerd) met jouw vraag/probleem en gewenste uitkomsten. Dat werkt een stuk prettiger en de probleemstelling is vaak een stuk duidelijker.

Plaats geen persoonlijke en privégegevens in de documenten.
 
Laatst bewerkt:
ik snap je oplossing niet - TS wou een weeknummer invoeren en van daaruit vertrekken om de zaterdag van die week te bepalen en dan 4 weken telkens te springen...
 
Zoiets?
En dan die 2 rijen waar de datums en weeknummers instaan kun je verbergen
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 41
Edmoor dat is niet helemaal wat ik bedoel.
Digicafee, klopt ik voer een weeknummer in vandaar uit verder. Op de 9-5 heeft de cel werken aan dan week 20 niks 21 niks 22 niks en dan 23 weer werken.
JVeer, als ik op de link van de bijlage klik krijg een een fout pagina.

Moet nog even uitzoeken hoe ik per bericht kan reageren
 
Werkt hij nu?
 

Bijlagen

  • Map1.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 43
JVeer, je idee is goed, alleen zou ik willen dat oneindig door loopt, zonder elk jaar week nummers en datums aan de verwijzing toe te voegen
 
Dat is een kwestie van formules doortrekken en de bereiken aanpassen
 
Ik zie bar weinig verschil met de oplossing gegeven door Edmoor. Laat TS dan zelf een voorbeeldbestand plaatsen met opbouw en gewenste resultaten.
 
probeer dan zoiets
 

Bijlagen

  • doorlopende datum.xlsx
    12,8 KB · Weergaven: 41
In A1: 19

In A3: =DATE(2020;1;4)-WEEKDAY(DATE(2020;1;4);2)-1+7*$A$1+28*(COLUMN()-1)

A3 doortrekken naar rechts.

NB. - 4 januari valt in het ISO systeem altijd in week1
- een ISO-week begint op maandag
 
@snb
4 jan 2020 valt op maandag. Hoe kan 16/01/2021 in jouw bestand dan week 3 aangeven. Volgens deze kalender is dat week 2.
 
@Senso Als 1 januari 2020 op woensdag valt, hoe kan 4 januari 2020 dan op maandag vallen?
 
Heel erg leuk Ad.:d:d:d
De ideale echtgenoot is hij die begrijpt wat zijn vrouw niet zegt
Het is inderdaad heel onzorgvuldig van mij om daar 2020 te schrijven. Dit moet 2021 zijn. Mijn oprechte excuses.
 
ik vind dit niet zo leuk, je bent de eerste om iemand neer te sabelen en ook de eerste om op een vraag te antwoorden, ook als je die niet eens begrijpt.
Dan google je er op los.
Kijk wat een ISO-week eigenlijk inhoudt.
Die formule, die SNB aangeeft, die is al zo oud als de straat.
Google er op los, probeer ze te begrijpen en hou je adem 5 tellen in alvorens te reageren.
 
@cow
Tegen wie heb je het nou? Ik spreek snb op een normale manier aan. Niet leuk, niet verwijtend maar normaal. Ik begrijp althans dat denk ik dan dat hij schrijft: 4 januari valt in het ISO systeem altijd in week1. Dus dat nemen we dan aan. Echter ik voer uit wat hij schrijft in post 13, dus ik trek die formule horizontaal door. Dan krijg ik in kolom J met datum za 16/01/2021 er een weeknummer 3 bij i.p.v. 2 Daar wou ik graag een antwoord op. Als snb dan zegt, ja die kalender is niet volgens de ISO-norm dan neem ik daar genoegen mee. Echter ik vraag mij dan wel af wat voor zin een dergelijk 'onjuist' bestand heeft. Zet er dan gelijk bij dat dit volgens een ISO-norm is of moet zijn, anders ga je toch uit van mogelijk foutieve weeknummers.

vraag te antwoorden, ook als je die niet eens begrijpt.
Volledig mee eens. Anderen en ik zitten niet altijd te springen om antwoorden van de 'vaste' deskundigen. Iedereen op dit forum moet mee doen en kunnen doen in vraag en antwoord. Daar is Helpmij.nl voor en niet alleen voor een selecte groep 'deskundigen' die ook vaak nog eens 'voorwaarden' stelt aan de hulp. Ik help iedereen en onvoorwaardelijk en ook als ik er geen verstand van heb, help ik mensen toch op gang om zaken op te lossen.

Google er op los, probeer ze te begrijpen
Volledig mee eens. En dat doe ik ook. Echter bepaalde zaken kan en zal ik door mijn beperking nooit begrijpen. Dat is al erg genoeg.

Bij die uitleg op die link van snb begint het mij te duizelen. Ik ben altijd al een tegenstander geweest van dergelijke systemen. Altijd en overal storten vliegtuigen neer en dan is het weer zoiets ***ligs wat de oorzaak is.
 
Laatst bewerkt:
ach jongentje toch.
Ik doe dit ook zonder voorwaarden en als ik niet onvoldoende achtergrond heb, dan laat ik de vraag links liggen.
Een beperking inroepen, dat doe je niet, vanop deze afstand weet ik niet wat ik daarbij moet voorstellen.
Iedereen heeft wel iets, maar gooit dat niet in de groep.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan