Mijn PC kraakt

Status
Niet open voor verdere reacties.

iBenjamin

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2020
Berichten
7
Mijn PC kraakt sinds gister en het voelt/hoort heel ongezond aan. Als ik mijn PC openmaak, zie ik geen kabels of plastic tussen de ventilatoren.
Dit is hoe het klinkt; https://youtu.be/uBQsl9swXOU

Gelukkig doet mijn PC het nog wel zoals voorheen.

Soms kraakt het enorm, maar als ik dan m'n PC openmaak, en een beetje rondkijk, stopt het gekraak weer, maar daarna gaat het weer verder.

Ik heb alle ventilatoren gestopt, maar ik hoor het nogsteeds dan.

Kan iemand mij helpen?

mvg
 
Laatst bewerkt:
Wordt lastig helpen dan zonder te weten hoe het klinkt, met de telefoon opnemen? geen microfoon in je bezit?

Ventilatoren even stopzetten, kraken over?, lager droog b.v.

En je hoort toch wel waar het exact vandaan komt? voeding?anders even een trechter maken met een velletje papier.
 
Hallo

Het enige die volgens mij "krakende geluiden kan produceren is een eventueel gemonteerde harddisk.

Ventilatoren etc... produceren andere geluiden.

De bron bepalen van hetgeen die lawaai maakt.

het voelt/hoort heel ongezond aan

Mits je het zelfs kunt voelen , moet dit niet zo moeilijk zijn ...

Peter
 
Ik bedoelde met 'voelen' dat ik er geen goed gevoel bij heb. Als ik het probeer te voelen kan ik er niet achter komen omdat alles wel door die trilling trillt, en ik voel geen duidelijke trilling bij een plek
 
Wordt lastig helpen dan zonder te weten hoe het klinkt, met de telefoon opnemen? geen microfoon in je bezit?

Ventilatoren even stopzetten, kraken over?, lager droog b.v.

En je hoort toch wel waar het exact vandaan komt? voeding?anders even een trechter maken met een velletje papier.

Hoi Lange Pier,

ik heb een youtube video geplaatst: https://youtu.be/uBQsl9swXOU
zelfs als ik alle ventilatoren stop hoor ik het gekraak nogsteeds.
iemand die ik ken zei dat het inderdaad een droge lager kan zijn, alleen weet ik niet hoe ik dat moet verhelpen.
 
Hallo

Dit is volgens mij duidelijk ratelen van een ventilator.

Ik gok de ventilator van de g.p.u.

Die van de voeding zou het met veel verbeelding ook kunnen zijn , maar dan zou het geluid "iets meer opgesloten , van veel verder moeten komen)

Lijkt mij wel toch iets die al langer aansleept dan vandaag en gisteren.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Koppel de harde schijf eens los en start op, Windows laad dan niet als je 1 schijf hebt waar Windows op staat, ook die vreemde geluiden?

Indien je de ventilatoren stopt en het geluid gaat door kun je die vergeten als oorzaak.

Is het wel een ventilator, sticker voorzichtig losmaken en een drupje tefspray erin spuiten, geen olie, dat verdroogd of een nieuwe fan aanschaffen.
Kan het dan de ventilator in de voeding zijn?
 
Laatst bewerkt:
Soms kraakt het enorm, maar als ik dan m'n PC openmaak, en een beetje rondkijk, stopt het gekraak weer, maar daarna gaat het weer verder.

Dat lijkt mij wel heel stug. Is dat dan telekinese! Al zij die geloven in telekinese, steken nu mijn hand op!:eek::d:d:d
 
Koppel de harde schijf eens en start op, Windows laad dan niet als je 1 schijf hebt waar Windows op staat, ook die vreemde geluiden?

Indien je de ventilatoren stopt en het geluid gaat door kun je die vergeten als oorzaak.

Is het wel een ventilator, sticker voorzichtig losmaken en een drupje tefspray erin spuiten, geen olie, dat verdroogd of een nieuwe fan aanschaffen.
Kan het dan de ventilator in de voeding zijn?

mijn harddisk is toch al gekoppeld, of bedoelt u 'ontkoppel'? ik snap niks van computers, dat is het jammere hieraan.

Iemand die ik ken zei ook dat het de ventilator in het power supply kan zijn, alleen hoe kan ik daar achter komen?
 
naja, 'een beetje rondkijken' is wel erg genuanceerd, maar soms is het echt zo, echt vreemd
 
ik snap niks van computers,
Ja, goeie, die indruk gaf je niet.

Ik heb alle ventilatoren gestopt, maar ik hoor het nog steeds dan.
Ja, wat is daar dan moeilijk aan te begrijpen? De oorzaak ligt dan aan wat anders. Vraag me af of je alle ventilatoren wel kunt zien. Schijven, voeding of post 6 nog een keer lezen. Als je er helemaal geen verstand van hebt, breng de pc dan naar een shop ter reparatie. Straks breng je nog meer schade toe door ontladingen e.d.

Dit is volgens mij duidelijk ratelen van een ventilator.
Dat denk ik ook en die vindt dan net even zijn balans weer en het geluid is weg en later krijst die weer.
 
Laatst bewerkt:
Ik veronderstel dat de processor een passieve koeling heeft, die kan je niet horen... tenzij het een immense gaming PC desktop zou zijn ...
Bij een gewone desktop heb je de ventilator die in de voeding zit of er vlak achter : ventilatortje van een paar euro - die zie je zitten aan de achterkant van een desktop...
In een laptop zit er meestal ook maar één ventilator en met enige omleiding koelt die alles wat zich op het moederbord bevindt...

In bijna alle gevallen duidt lawaai van de ventilator op sleet op het asje, en dus speling waardoor hij uit balans draait en lawaai maakt.
Oplossing : vervangen van ventilator - kost bijna niks en kan je makkelijk zelf in principe - maar als je niet zeker bent van je stuk, niets weet over aarding en tegengaan van ontladingen etc... laat je dat ding beter dicht en brengt het binnen bij een repair shop.
 
maar als je niet zeker bent van je stuk, niets weet over aarding en tegengaan van ontladingen etc... laat je dat ding beter dicht en brengt het binnen bij een repair shop.
Goed gesproken dr. Diekstra.
 
mijn harddisk is toch al gekoppeld, of bedoelt u 'ontkoppel'? ik snap niks van computers, dat is het jammere hieraan.

Iemand die ik ken zei ook dat het de ventilator in het power supply kan zijn, alleen hoe kan ik daar achter komen?

Idd, even loskoppelen.
Als de ventilator draait van de voeding iets van plastic er even insteken zodat de ventilator even stopt, weet je het.
 
Idd, even loskoppelen.
Als de ventilator draait van de voeding iets van plastic er even insteken zodat de ventilator even stopt, weet je het.

Beste Lange Pier,

Velen hebben mij verteld dat het de power supply ventilator is.
de ventilator van een voeding zit toch erg verstopt? dan moet ik de power supply er zeker uithalen?

mvg
 
Laatst bewerkt:
Die moet er dan inderdaad uit, en ook open. Hou er wel heel goed rekening mee dat je spanningsloos werkt, want in de voeding staat dus gewoon 230V en dat is zeer gevaarlijk.

Maar zonder stekkers even kijken kan geen kwaad. Veel pc voedingen hebben geen losse stekker voor de ventilator, dus vervangen betekent dan ook dat je moet gaan solderen. Kom je achter als het ding open is.
 
Hallo

Mocht het de ventilator van de voeding blijken te zijn ....

Controleer dan even het merk/typenr van deze merkloze voeding.

Mocht dit een onbekend , naamloos , goedkoop geval blijken te zijn , is het beter om deze vertikaal te klasseren en een nieuw , kwalitatief goed exemplaar aan te schaffen.

Doorheen dit topic , is de rode draad wel , hoe weinig kennis / ervaring je bezit ....

Zou het niet veiliger / goedkoper zijn , als je dit door iemand met wel de nodige ervaring laat controleren / uitvoeren.

Peter
 
de ventilator van een voeding zit toch erg verstopt? dan moet ik de power supply er zeker uithalen?
Hoeft niet perse, ingang zit in de pc, kan onderin of bovenin zitten, fan zit achter het rooster.
De vraag blijft dan of die het probleem geeft zonder die test.

Merk en type opgeven kan ook handig zijn.
 
Hoi allen,

ik liet er vandaag iemand naar kijken. Blijkt het dat er een plasticje in de fan voorin de PC zat, terwijl ik niet eens wist dat daar een fan was. Alles is nu opgelost gelukkig, dankuwel voor al uw hulp!

mvg,
Benjamin
 
Hallo

"ik liet er vandaag iemand naar kijken" <--- :thumb:

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan