Mappen in Thunderbird Mozilla veilig stellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
En doet hij het nu ?
Of zoniet : wat staat er in het archiveringsprofiel dat je binnen Mailstore hebt aangemaakt ... wel degelijke voor locale mailclient gekozen ? Outlook of een andere ...
Als ik Persoonlijk archief aanklik dan zie ik niets wat hij heeft gearchiveerd.
Ik zie wel dat hij vermoedelijk de data heeft gearchiveerd maar kan het niet zien.
Ik maak gebruik van de laatste versie van Mozilla Thunderbird.
 
En doet hij het nu ?
Of zoniet : wat staat er in het archiveringsprofiel dat je binnen Mailstore hebt aangemaakt ... wel degelijke voor locale mailclient gekozen ? Outlook of een andere ...

Als ik Persoonlijk archief aanklik dan zie ik niet wat er is opgeslagen.
Er is wel data opgeslagen in C:\Users\Sappas\OneDrive\Documenten\MailStore Home totaal iets van 2,37 Mb.
Ik maak gebruik van de laatste versie van Mozilla Thunderbird.

Pffff ik dacht dat het gemakkelijker was.
 
Vooraf : als je reageert op een bericht hoef je niet onnodig 'Quote' te gebruiken .. Kies gewoon voor reageer, dat houdt het hier allemaal wat rustiger...

Heb je bij het aanmaken van je archiveringstaak gekozen voor de email-client, niet voor de account (bijlage1) en dan gezien wat in bijlage 2 staat ?

Dat is nl. de beperking van de gratis editie ...
 

Bijlagen

  • Bijlage1.jpg
    Bijlage1.jpg
    39,8 KB · Weergaven: 58
  • Bijlage2.jpg
    Bijlage2.jpg
    28,6 KB · Weergaven: 54
Ik heb gekozen voor een email-client en niet voor de account.
 
Dat was dus juist ... verdekke, en bij mij werkt dat als een zonnetje - al jaaaren ! (wel Outlook)
Het enige wat ik zie is dat in je folder géén indexbestand staat : "index0001.dat" - dat hoort er wel.
Misschien omdat je zo'n kleine inhoud hebt dat hij niet getriggered is of zo - 'k weet het niet he ...

Kijk eens bij 'beheermiddelen' naar die index ?
Of zoek eens op je PC naar een vandaag aangemaakt bestand met die naam ?

zie bijlages
 

Bijlagen

  • 2020-05-04 23_29_27-Window.jpg
    2020-05-04 23_29_27-Window.jpg
    22,6 KB · Weergaven: 48
  • 2020-05-04 23_32_36-Window.jpg
    2020-05-04 23_32_36-Window.jpg
    45,5 KB · Weergaven: 49
"Raar maar waar .. het archief van Mailstore MOET op de C:-schijf staan, mag niet op een andere interne, of externe schijf"
Raar zou het idd. zijn. Ik heb het Mailstore archief van Thunderbird al jaren op mijn E:-schijf staan: E:\Xxxxxx\E-mail Mailstore
Bekijk bijlage 347571
 
De bijgevoegde bijlage kan ik niet openen. Maakt u ook gebruik van Mozilla Thunderbird en zo ja hoe heeft u dit geregeld.
 
Bijlage is een .jpg welke ik had ge-upload. Bevatte allen maar een screenshot van de url van de E:drive, dus vergelijkbaar met E:-schijf staan: E:\Xxxxxx\E-mail Mailstore
Ja, ik gebruik ook al weer jaren Thunderbird.
Hoe ik dat gedaan heb weet ik niet eens meer. Het is al jaren geleden maar waarschijnlijk eerst het pad ingesteld onder "Beheerhulpmiddelen" en vervolgens een profiel aangemaakt.
Dan klik je het profiel en dan opent er rechts een venster en klik je op "uitvoeren"
Een erg duidelijke user interface vind ik het niet maar ik hoef er ook niet veel bij na te denken.
 
Heb je dit al geprobeerd? Ik lees er niet over....
Het is vaak niet handig om het in het mailprogramma zelf compleet uit te voeren.
Dit adviseert Mozilla zelf om je mail over te brengen naar een andere PC, dus kun je het ook gebruiken om het te backuppen = "veilig stellen"...
De NL-vertaling:
https://translate.google.com/transl...-thunderbird-data-to-a-new-computer&sandbox=1
De originele website:
https://support.mozilla.org/en-US/kb/moving-thunderbird-data-to-a-new-computer
 
Los van Mailstore back-up ik ook de gehele folder met het profiel van Thunderbird. Die folder staat zowiezo op mijn data schijf maar ik houd er van om voldoende back-up mogelijkheden te hebben. Het ge-back-upte profiel kan ik zo terugzetten en als Thunderbird echt de geest geeft kan ik Mailstore gebruiken. Bovendien vind ik het in Mailstore gemakkelijker om in één keer alles te doorzoeken dan in Thunderbird zelf.
 
Beste Veng,

Het lukt mij niet om een back-up te maken van de mailbestanden vanuit Thunderbird.
Vermoedelijk kan je mij helpen en vertellen wat ik fout doe.

Onderstaand geef ik nog eens weer hoe ik dit heb gedaan.
Installeren MailStore Home.

Ik maak gebruik van Mozilla Thunderbird en onder Thunderbird heb ik
6 accounts gedefinieerd namelijk:
- @Home,
- @Kpnmail.nl
- 4x @Gmail.com

Begin van dit jaar ben ik overgestapt door een verhuizing van Home naar Kpnmail.nl
Aangezien ik nog steeds mails krijg heb ik Home nog niet verwijderd.

Onder Kpnmail.nl heb ik een hoofdmap gemaakt met de naam “Overzicht mappen”
en onder deze “Overzicht mappen” heb ik verschillende sub mappen gemaakt en onder deze sub mappen heb ik al mijn belangrijke e-mails geplaatst.

De map “Overzicht mappen” en de onderliggende sub mappen en daaronder de e-mails wil ik archiveren met MailStore Home en dat lukt mij niet.
Voordat ik met MailStore Home ben gestart heb ik een ‘Herstelpunt” aangemaakt zodat ik steeds terug kan en MailStore Home vanaf de basis opnieuw kan starten.
Dit heb ik meerdere malen toegepast.

De volgende stappen heb ik gedaan:
1. MailStore Home installeren.
2. Ik verklaar mij accoord …..
3. Op deze computer installeren.
4. Voltooien van Set-up-wizard van MailStore Home.
5. Beëindigen.
6. Configuratie.
Directory c:\Users\Sappas\OneDrive\Documenten\MailStore Home
Deze directory wordt automatisch aangemaakt.
7. Emails archiveren aanklikken.
8. Profiel maken.
9. Emailclients is Mozilla Thunderbird.
10. Mozilla Thunderbird archiveren.
Profiel: default.
11. Volgende.
12. Mappen. E-mailmappen selecteren via …
13. Toevoegen.
14. Onder @kpnmail.nl “Overzicht mappen” selecteren.
15. OK.
16. OK.
17. Filter Alleen berichten archiveren die ouder zijn dan: 1-1-2010
18. Beëindigen.
19. Mailstore heeft een nieuw profiel “Mozilla Thunderbird default” voor u aangemaakt.
20. OK.
21. Dubbelklik erop om te beginnen met archiveren.
22. Het voltooien van het proces is gelukt.
23. Sluiten.
24. Als ik “Persoonlijk archief” aanklik dan moet ik de gearchiveerde map “Overzicht
mappen, sub mappen en bijbehorende e-mails zien”.
25. Ik zie echter niets, ik vermoed wel dat er data is gearchiveerd.
26. Ik maak gebruik van de laatste versie van Mozilla Thunderbird.

Op Locatie: C:\Users\Sappas\OneDrive\Documenten\MailStore Home zie ik het volgende:
Grootte: 2,37 Mb
Inhoud: 6 bestanden, 0 mappen
IndexFolder 4-5-2020 Tekstdocument 1kB
MailStoreFileGRoup.fdb 4-5-2020 FDB-bestand 1.088 kB
MailStoreFileGRoup 4-5-2020 Keynote-document 3 kB
MailStoreMaster.fdb 4-5-2020 FDB-bestand 1.344 kB
MailStoreMaster 4-5-2020 Keynote-document 3 kB
rr.prp 4-5-2020 PROP-bestand 1kB

Van alles geprobeerd en het lukt mij niet.

Mvg Sappas
 
Als je op "Archiveren" klikt en links boven op "Persoonljk archief" kiest, krijg je dan linksboven al je accounts te zien? Want dat moet wel.
Mailstore.jpg

In die Mailstorefolder moet je x.dat files zien staan. Daar staan volgens mij de mails in.
Volgens mij heb ik niet appart ingevuld welke mappen ik wil archiveren. Ik wil alles archiveren. Kan daar mss iets mee aan de hand zijn?
Ik lees in jouw verhaal ook nergens dat je een email adres met wachtwoord hebt moeten invullen. Dat moet blijkbaar voor elk account een keer gebeuren.
Hij vraagt daar om als je een account wilt aanmaken (maar nogmaals, het is lang geleden)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een gebruiker van Mailstore, maar géén gebruiker van Thunderbird..
Wil dus enkel maar een paar gedachten kwijt, kan niets testen maar @Veng is beter geplaatst.

Ter overweging :

1. Ik blijf denken dat die OneDrive deel van het probleem is : de communicatie tussen een PC (en dus lokaal mailbestand) en een Cloud-service verloopt volgens mij anders dan local-to-local (trager ? check I/O ?). Vindt het overigens verbazend dat die map standaard tevoorschijn komt bij de installatie van Mailstore, want die kijkt naar je My Documents om zich daarin te nestelen. Zou het kunnen dat de gebruiker zijn 'My Documents' op zijn PC helemaal heeft omgeleid naar OneDrive ?

2. In de folder waarvan gebruiker de inhoud liet zien ontbreekt het index bestand ... er ligt geen index over de mails en dus te verwachten dat ze niet getoond worden, want dat gebeurt aan de hand van die index. Ik heb gebruiker al eens erop gewezen dat hij dit kan checken in de beheerstool van Mailstore waar die index precies staat en of die OK is ... ik weet niet of er daar iets mee gedaan is.
 
Ik zie ook staan in #32 : 'enkel mails ouder dan 1/1/2010'... dat is lang geleden ! zijn die er wel ?
 
"Ik zie ook staan in #32 : 'enkel mails ouder dan 1/1/2010'... dat is lang geleden ! zijn die er wel ?"
Heel goed. Datum zag ik over het hoofd:thumb:
 
Enkel mails ouder dan 1/1/2010 houdt in dat alle mails na 1/1/2010 worden gesaved.
Dus ook mails van 2019 en 2020.
 
sorry, maar dan begrijp ik geen Nederlands meer...
Als ik van 1957 ben en jij vb. van 1990 dan ben ik ouder dan jij, omdat 1957 voor 1990 ligt ... je vraagt dus uit die mappen alle bestanden die voor 01.01.2010 als datum hebben ...
 
Het misverstand zit blijkbaar in de interpretatie van het woordje "filter". Je kunt een filter maken dat dingen niet doorlaat maar je kunt ook een filter maken dat dingen wel door laat.
Hier gaat het om een doorlaatfilter (dat in dit geval alleen e-mails van voor 1/1/2010 doorlaat).
 
Laatst bewerkt:
DigiCafee je hebt volkomen gelijk, ik zal dit vandaag aanpassen.

Stom van mij :-(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan