NAS maakt schaduwbestanden aan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0685

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
855
Goedemiddag,

Voor werk gebruiken wij een Synology NAS (DS418Play) welke door een aantal
gebruikers wordt benaderd vanaf hun eigen computer in hun eigen netwerk.
Nu is het echter sinds enige tijd zo dat er op de NAS allerlei lege bestanden en mappen
verschijnen. Zo heb ik bijvoorbeeld een Word-document opgeslagen in een map en dan
verschijnen er in die map een X aantal mappen en een X aantal bestanden die zo heten als het bestand maar dan met een reeks erachter:
NAS.png

De mappen zijn leeg en als ik ze weggooi kan ik ook nog steeds het document gewoon openen
maar dan verschijnen later de mappen en bestanden opnieuw. Weet iemand waarom dit gebeurd en
hoe het opgelost kan worden? De NAS wordt zo erg onoverzichtelijk. :eek:

Mvg,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt alsof er ergens een synchronisatie-taak actief is, echter heb ik geen idee waar ...
 
Komt vaker voor, was ooit een bug in Word vooral voor MAC???
Maar ik zie toch weer nieuwe problemen, 5 mei 2020 zelfs nog...

https://social.technet.microsoft.co...erdocxsb98c2cb88xxxxxx?forum=Office2016forMac
4 and a half years later, no answers. More upgrades from both Apple and Microsoft, and yet the problem has been totally ignored.

I have about 30 Mac users saving Word 2019 files to a Mac server, which now forces you to use SMB instead of the more reliable AFP for some reason.

We are still getting these odious folders and temp files that don't autodelete. They should not even be visible! Is ANYBODY at Microsoft working on this? It's getting stale!
Tuesday, May 5, 2020 1:10 PM

Meer hints....

Het lijkt als ik zo rond kijk mogelijk met het SMB protocol te maken te hebben. Het probleem is al vrij oude, zeker al uit 2016.
https://github.com/osxfuse/osxfuse/issues/485
https://community.spiceworks.com/to...creates-a-folder-file-docx-sb-xxxxxxxx-xxxxxx
 
Laatst bewerkt:
Idee?

I clean up the extraneous empty folders with a command like this, run from a macOS terminal:

find /path/to/share -name "*.sb-*-*" -type d -exec rmdir "{}" \;
 
Oké. Ik vermoedde al dat de mappen werden aangemaakt door de Mac maar wist het niet zeker. @Senso: kan ik dat commando rechtstreeks, zo letterlijk overnemen en plakken in Terminal of
moet er nog iets vervangen worden?
 
Ik heb geen flauw idee of dat zo toepasbaar is. Ik heb geen ervaring met NAS, netwerken en hoe die structuur/paden dan zijn. Mogelijk zijn er anderen op dit forum die daar meer inzicht in hebben.
 
Zie #3, heeft niets te maken met NAS of wat dan ook maar alles met een bug in Word for Mac....
Anders zou ik gaarne helpen.
 
Dat staat er toch ook niet. In alle artikelen staat en zie ik geen concrete oplossing. Kun je nog wel 3600 pagina's volschrijven maar die lossen ook niets op. Post 4 zegt, verwijder dan die mappen/bestanden, niets meer en minder dan dat. Hierbij het volledige artikel.
 
Laatst bewerkt:
Weet ik, Senso maar de TS vroeg waar hij dat commando moest uitvoeren / of hij bepaalde woorden erin moest aanpassen etc.
en kreeg als antwoord dat je niets van NAS kent ... daar is hij niks verder mee.

Dus stelde ik gewoon dat het niets met de NAS te maken heeft.
Ik veronderstel dat je hem wél kunt zeggen waar hij dat commando moet uitvoeren (nl. vanop de Mac die in de eerste plaats het probleem veroorzaakt, denk ik .???) + jij kunt hem ook zeggen hoe hij het commando dat je opgaf moet aanpassen aan de eigen situatie, niet ?
 
Triest dat uit de melding op het forum in #3 blijkt dat een probleem dat minimaal uit 20196 komt op May 5, 2020 1:10 PM... nog niet opgelost lijkt.
 
en kreeg als antwoord dat je niets van NAS kent ...
daar is hij niks verder mee.
Een stukje tekst er uit halen geeft een verkeerd beeld.
Er stond volledig:
"Ik heb geen flauw idee of dat zo toepasbaar is. Ik heb geen ervaring met NAS, netwerken en hoe die structuur/paden dan zijn. Mogelijk zijn er anderen op dit forum die daar meer inzicht in hebben."


Dus stelde ik gewoon dat het niets met de NAS te maken heeft.
Volgens mij hebben paden wel degelijk met een NAS/netwerken te maken, maar goed daar heb ik onvoldoende inzicht in.

Ik veronderstel dat je hem wél kunt zeggen waar hij dat commando moet uitvoeren (nl. vanop de Mac die in de eerste plaats het probleem veroorzaakt, denk ik .???) + jij kunt hem ook zeggen hoe hij het commando dat je opgaf moet aanpassen aan de eigen situatie, niet ?

Nee, dat kan ik niet en dat geef ik in de tekst duidelijk aan. Als ik dat wel kon had ik dat al lang gedaan. Hoe weet ik de paden bij een NAS en netwerken en dan is het nog steeds zo dat je bij het werken met dergelijke opdrachtregels heel vaak moet testen en dat kost vaak veel tijd. Ik heb de link van het artikel gegeven en het is zoals route99 aangeeft een probleem dat al uit 2016 stamt en nog niet is opgelost en blijkbaar niet op te lossen is. Mogelijk zijn er mensen die de opdrachtregel begrijpen en kunnen aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie. Ik was er nog niet aan toegekomen, iets met zelf geen Mac hebben...
Er staan hier en daar nog schaduwbestanden maar de meesten zijn net zo snel weer verdwenen als ze ooit zijn verschenen.:rolleyes:
De mappen zijn in ieder geval wel nu allemaal verdwenen, heb er verder ook niets aangedaan. Lekker mysterieus dus weer...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan