Is McAfee een goede virusscanner?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Scraphead, zoals ik zojuist aangaf ben ik niet bekend met die materie. Volstaat het die Acronis aan te schaffen en een externe HDD te hebben? Installeer je het programma op je portable of de HDD?
 
Je kunt proberen die scanner-driver te installeren in comptibiliteits-modus, hier uitgelegd.

Acronis installeer je in Windows, daarna moet je vanuit dat programma een opstart disc ( cd / dvd of usb-stick ) maken om de pc op te starten als je HDD niet meer werkt.
Deze opstartschijf werkt als een soort uitgeklede Windows en maakt het mogelijk om een schijf-image vanaf een ext. HDD terug te zetten op de HDD van de pc waarna je deze weer normaal kunt opstarten.

Vrijwel alle gangbare backup-programma's hanteren deze werkwijze.
Maar zoals eerder opgemerkt: er zijn ook gratis programma's waarmee je dit kunt doen, je hoeft dus niet persé iets te kopen.
Wat je gebruikt verschilt van gebruiker tot gebruiker, ieder heeft zijn voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
Overigens, de 970Cxi stamt volgens mij ergens uit 2000, die heeft zijn geld al opgebracht :d
 
Bedankt, Maestro12. Idd nulletje te veel (te zware vinger :) ). Heb die scanner ook al lang maar iets dat perfect werkt doe je toch niet zo maar weg hé? Er zijn al afvalbergen genoeg. Ga je link bekijken!
 
Vrijwel alle gangbare backup-programma's hanteren deze werkwijze.
Maar zoals eerder opgemerkt: er zijn ook gratis programma's waarmee je dit kunt doen, je hoeft dus niet persé iets te kopen.
Wat je gebruikt verschilt van gebruiker tot gebruiker, ieder heeft zijn voorkeur.
Aomei backupper Free en EaseUS Todo Backup zijn oa zulke gratis tools.
Bij al deze zaken heb je vrijwel altijd een boot usb stick nodig om te recoveren.
Die moet dan wel in orde zijn tav UEFI of een klassiek bios.
Wanneer weet je of jouw systeem een UEFI heeft?
Type in het zoekrtje van Windows 10:
Systeeminformatie

En daar kun je ziet wat je hebt. Zie plaatje.
Meer info over UEFI en zo:
https://www.ct.nl/achtergrond/hoe-start-uefi-systeem-op-bios-modus/

Lees goed bij het aanmaken van de USB stick in de image programma's dat je een UEFI USB stick aanmaakt en niet een klassiek, het legacy type.

Sterkte ermee, wel vervelend allemaal nu je het zo druk hebt.

uefistartsb.jpg
 
Route99, alvast bedankt voor de info. In bijlage mijn afbeelding van systeeminfo
Systeeminformatie.png
Al ik het goed begrijp moet secure bot state af staan? Hoe wijzig ik dat?
 
Idd, het gaat puur dat je weet dat het systeem in UEFI mode werkt en dat je bij imaging software bij het aanmaken van een USB-opstart tool daar op moet letten dat die USB tool UEFI gebaseerd is.
Soms gaat het automatisch, soms moet je een vinkje zetten bij UEFI.
Doe je dat niet.. dan krijg je na het herstellen van het Windows na opstarten alleen een knipperende cursor... waar je vervolgens niks mee kunt...
Aomei Backupper Free werkt voor de klassiek legacy biossen perfect en is handig. Daar van heb ik ook het terugzetten getest... Het terugzetten testen wordt vaak vergeten... en dan werkt het niet... als het niet uitkomt....

Voor de UEFI systemen moet ik het allemaal nog testen.
 
Laatst bewerkt:
Op een UEFI systeem de bootmenu key gebruiken, kan zelden in de UEFI worden aangepast en wordt er doorgestart via de Windows Boot Manager en niet via de usb stick, in het bootmenu staat er de UEFI vermelding bij.
 
Er waren bij dit tools vaker problemen om het goed bootable te krijgen.
Aomei adviseert tegenwoordig om een Windows-PE usb stick te maken via hun builder zodat de Aomei tool op de Windows-PE terecht komt.
https://www.ubackup.com/pe-builder.html
Double-Boot Mode Supported
The WinPE bootable media you created is compatible with both BIOS and UEFI so that you don't have to create two medias for those two boot modes separately.
Binnenkort maar eens testen, ik heb nu een test UEFI systeem, de rest is legacy.

Met zo'n Win-PE stick moet het dan een eitje zijn om een systeem/schijf backup terug te zetten.
 
Volledig mee eens.

Senso, ik heb een externe HDD met een backup van mijn gegevens. Maar een systeemkopie, hoe maak je dat? Zijn dat alle programma's en instellingen? Ik ben niet vertrouwd met die materie.

Iedereen kan dat! Aomei backupper, EaseUS Todo Backup, Acronis en noem ze maar op. Allemaal eenvoudige programma's voor het maken van systeemkopieën (besturingssysteem en programma's als die op dezelfde partities staan) meestal c:-schijf en maak een bootmedium met die software.

De naam van het virus werd mij nooit gegeven, hun verdachte van die Winzip Driver update.
Is ook niet mogelijk omdat er nooit sprake is geweest van een virus!

Wat die scanner betreft: blijkbaar is Windows 10 niet meer compatibel met de driver van die scanner (HP Deskjet 9700Cxi). Op de website van HP suggereren ze een nieuwe scanner. Vind ik nogal belachelijk. Op mijn vorige portable, ook Windows 10 maar waarschijnlijk een andere versie, werkt de scanner nog wel.
Ja, naar elkaar wijzen en HP is waardeloos. Kan best zijn dat Windows 10 op termijn nog met een oplossing komt.
 
Senso, Moet je dan ook expliciet een BU maken van je gegevens of worden die ook ineens meegenomen?
 
Alles wat op de schijf / partitie staat waar je de image van maakt staat erin dus als je de image terug zet heb je alle wachtwoorden, documenten, mail etc ook weer terug.
Het enige wat je mist is wat er veranderd is tussen de datum van de image en het moment dat je deze terug zet.
Als je elke week een image maakt, verlies je dus hooguit de gegevens van 1 week.
 
Het is zoals Scrapheap schrijft en Aomei maakt onderscheid tussen Systeem Back-up en Disk Back-up. Een systeemkopie bevat het besturingssysteem en de door systeem gereserveerde partitie(s). Op de Systeemschijf (C:) staan ook de programma's. Ik begrijp wel dat sommigen ook programma's op een andere schijf zetten. Dus daar gaan we hier even niet van uit.

Wat mensen ook doen is data en dan bedoel ik persoonlijke documenten, afbeeldingen, video's e.d. op een aparte dataschijf zetten D: E: dit i.v.m. ruimtegebrek. Dus ik dat geval moet je die dan ook back-uppen. Lijkt mij logisch! Schijven kunnen altijd defect raken en doen dat ook.

Verder is het altijd verstandig onafhankelijk van de systeemkopie te kijken naar de import en exportfunctie van een programma. Met name mail, telefonie, adresboeken, programma's die profielen, accounts, instellingen etc. etc. zou ik dan exporteren naar een externe HDD's. Kleine moeite en kan later door simpel te importeren een hoop werk besparen.

Geef schijven een naam/label. Want in een herstelomgeving kunnen schijfletters wijzigen. Maak een bootmedium met het back-upprogramma! Maak meerder systeemkopieën en databack-ups op verschillende externe HDD's.

Naam/label voor schijf:
SAN_1TB_P = SanDisk (merknaam) 1TB (grootte) P (is toegewezen schijfletter)
LAC_120_L = Lacie (merknaam) 120GB (grootte) L (is toegewezen schijfletter)
MYB_3TB_M = Mybook (merknaam) 3TB (grootte) M (is toegewezen schijfletter)

Bij een interne schijf kies je iets als W10C, W10B etc.
Dus jij weet altijd om welke schijf het gaat!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan