Is McAfee een goede virusscanner?

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.232
Ik had op mijn PC o.a. Office 2016 in 3 talen (met licentie) en de betaalversie van McAfee.
Op een bepaald ogenblik had ik allerlei problemen (in Outlook en in Teams; dat laatste had ik dringend nodig) en ging naar een PC service.
Die heeft er niet beter op gevonden dan Windows te herinstalleren en er een proefversie van een maand van Office 365 (in de verkeerde taal) op te zetten.
Ik was heel veel kwijt:

  • Office 2016 (waarvoor ik een licentie heb)
    Mijn mails
    Favorieten in Internet
    Instellingen
    Extra programma's
    McAfee (juist betaald) vervangen door Kapersky (dat ik na een maand zou moeten betalen)
    Paswoorden (o.a. voor dit forum)

Heeft me veel tijd gekost om alles terug te installeren, ik heb geweigerd te betalen (99€). Uiteindelijk heb ik Office 2016 (3 talen) terug geïnstalleerd + betaalversie van Office 365 zonder de klassieke programma's maar mét Teams. + McAfee dat ik nog 11 maand kan gebruiken.

Zijn argument om Windows te herinstalleren:
Er zou een virus op de PC hebben gezeten, te wijten aan WinZip Driver Updater. En McAfee zou een slechte virusscanner zijn.

Klopt er iets van dit argument? Ik zag daarstraks op deze site een link naar WinZip Driver Updater...
 
Krijg de indruk dat deze persoon van de Pc Service er zich op de makkelijkste manier, en dus met de minste moeite, vanaf heeft willen maken en aldus met 30 - 45 min. werk € 99 heeft geïncasseerd.
Hij had ook, m.b.v. de Kaspersky Rescue disk, een offline scan kunnen uitvoeren om de pc in kwestie van het virus te verlossen, als er al sprake van een virus was...
Dàt snap ik dus niet van iemand die Kaspersky zo goed vindt...
Uit de link van L.P. hierboven kun je wel afleiden dat echt slechte virusscanners eigenlijk niet meer voorkomen, een aantal is wel bekend om vrij regelmatige "false positives".
Een extern AV programma vormt vaak wel een grotere belasting voor je systeem omdat het niet zo in Windows geïntegreerd is als Windows Defender dus in dat opzicht valt een klein voordeel te behalen.

Voorts moet je verre blijven van wazige programma's als WinZip Driver Updater, iObit driver updater etc..
Die zooi heb je nergens voor nodig, de noodzakelijke updates krijg je via Windows update en mocht je onverhoopt een probleem hebben met een driver dan download je die van de website van de hardware fabrikant, niet via zo'n updater programma.
 
Ik kan me alleen maar van harte aansluiten bij voorgaande sprekers (nou ja, schrijvers dan)
Tenzij je een HiJack op de pc had, zijn de meeste virussen er wel weer, met meer of minder 'overtuiging', af te krijgen.
Vraag me dan ook gelijk af met welke klachten de computer naar de 'pc service' gebracht is, want als het alleen Outlook en Teams waren los je dat meestal op de ze te herstellen via apps en onderdelen, geavanceerde opties van het betreffende programma.
 
Sraphead, hij beweerde er 7-8 uur aan besteed te hebben. Nou ja, de gegevens kopiëren en terugzetten duurt een tijd, maar daar moet je niet bij blijven zitten.
Maar de reacties overtuigen me ervan dat ik wel gelijk heb niet te willen betalen.
Die WinZip DRiver Updater wou ik er sowieso af gooien, veel te veel pop ups. En op een bepaald moment gaf mijn PC geen geluid meer in video's en andere. Had het geïnstalleerd in de hoop een driver te vinden voor mijn HP Deskjet Scanner, maar een die compatibel is met Windows 10 bestaat blijkbaar niet meer.
 
Maestro 12:
In Teams zag ik geen "Kalender" knop.
Outlook: Kon geen categorieën toekennen, met PST bestand van een vorige PC te importeren werden mijn mailadressen en regels niet meegenomen, kon geen Teams vergadering plannen.
Het was eigenlijk een kwestie van tijd, had dringend Teams nodig voor een online training. Achteraf gezien waren die Teams problemen waarschijnlijk te wijten dat ik enkel Office 2016 had.
 
Afgezien van de hele gang van zaken kun je weer zien dat je juist als alles goed draait altijd meerdere systeemkopieën moet maken op verschillende interne en externe HDD's met een bootmedium. Dan had je dit geintje bij problemen zelf 15 minuten gekost om jouw systeem te herstellen.
 
Senso, het was op een nieuwe PC met Office 2016 voorgeïnstalleerd. Problemen van meet af aan.
 
Op een bepaald ogenblik
Dat stond er. Dus ik kan niet weten dat het om een nieuwe pc en installatie gaat. Wellicht had je dan beter even de problemen kunnen aankaarten op Helpmij.nl. Maar goed, reclametools op welke website dan ook moet je nooit installeren. Ze veroorzaken problemen, lossen niks op of lossen tegen betaling problemen op, maar niet echt, want er waren geen problemen. Overigens kun je mogelijk in de "geschiedenis" van McAfee zien wanneer (datum) en hoe lang iemand met de pc bezig is. Ja, en dat Office 365 en Outlook zijn volgens mij zeer slechte programma's. Ik zie daar op internet heel veel problemen en lange topics over, die altijd heel moeilijk op te lossen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Senso, idd niet duidelijk uitgedrukt. Het was "op een bepaald ogenblik" dat mijn opdrachtgever me vroeg om een opleiding via Teams te geven. Dus geen andere keuze. Pas toen heb ik die problemen van de kalenderknop en de Teams vergadering vanuit Outlook gezien, maar heb geen reden om aan te nemen dat die plots zijn opgedoken. Ik heb trouwens de vraag gesteld op dit forum maar niemand heeft een oplossing aangebracht. En doordat McAfee gewist was zal ik ook de geschiedenis niet kunnen nagaan.
 
Ik heb trouwens de vraag gesteld op dit forum maar niemand heeft een oplossing aangebracht.
Dat ligt niet aan dit forum, want nagenoeg alles wordt hier opgelost. Echter, zoals ik al schreef, Office 365 en Outlook blijven een geval apart. Zie/lees het lange artikel in jouw andere topic.
 
Ik zeg ook niet dat het aan het forum ligt, veel van mijn problemen zijn hier al opgelost. Maar zoals eerder aangegeven, had ik dringend een oplossing nodig.
 
Nooit andere dan Windows update drivers gebruiken.... de kans op een rotte appel tussen die tools is gewoon groot...
Winzip kun je gewoon zelf instellen in het menu van die tool meen ik:
http://kb.winzip.com/help/ZH/WZ/hel...&mah=DA39A3EE5E6B4B0D3255BFEF95601890AFD80709

Je kunt aan de naam al zien dat ie vals is....
"WinZip Driver Updater..."
Winzip is een programma en heeft geen speciale driver nodig...
Drivers zijn er normaal eigenlijk meestal alleen voor hardware om die te laten werken.

Peazip en 7-Zip zijn trouwens prima open source zippers die vrijwel hetzelfde kunnen en gratis zijn....

Tip nav jouw verhaal:
....Ik was heel veel kwijt:
Office 2016 (waarvoor ik een licentie heb)
Mijn mails
Favorieten in Internet
Instellingen
Extra programma's
McAfee (juist betaald) vervangen door Kapersky (dat ik na een maand zou moeten betalen)
Paswoorden (o.a. voor dit forum)

.
Heb je wel eens het maken van backups overwogen?
 
Laatst bewerkt:
Maestro 12:
In Teams zag ik geen "Kalender" knop.
Outlook: Kon geen categorieën toekennen, met PST bestand van een vorige PC te importeren werden mijn mailadressen en regels niet meegenomen, kon geen Teams vergadering plannen.
Het was eigenlijk een kwestie van tijd, had dringend Teams nodig voor een online training. Achteraf gezien waren die Teams problemen waarschijnlijk te wijten dat ik enkel Office 2016 had.

Als er nog twijfel zou zijn : dat is standaard zo bij het gebruik van Teams als 'gratis' tool - de kalender funktie is uitgeschakeld. Je moet een betalende licentie hebben die het Team aanmaakt of aangemaakt heeft om planning via Kalender te kunnen gebruiken. Dus niet noodzakelijk zelf hé, maar wel de samensteller van het Team.
 
Hé, wel raar dat ik op gisteren dit forum een link zag om dit programma te downloaden :rolleyes:... Maar goed, het heeft me niet geholpen. En een driver voor mijn HP Deskjet scanner bestaat blijkbaar niet meer voor Windows 10 (gelezen op de site van HP)
Ik had een backup van mijn gegevens, gelukkig ook mijn PST bestand waardoor ik mijn mails heb kunnen recupereren. Maar o.a. Office 2016 in 3 talen heb ik opnieuw moeten installeren. Als iemand me kan zeggen hoe ik ervoor kan zorgen voor een backup waarmee ik gewoon ALLE programma's en instellingen kan terugkrijgen zou ik heel blij zijn!
Maar hoe dan ook, een PC service mag toch niet zomaar Office 2016 verwijderen en vervangen door een gratis proefversie voor één maand van Office 365? En een betaalde virusscanner eraf gooien en vervangen door alweer een proefversie van een andere? En ervan uitgaan dat ik mijn mails wel zelf zal recupereren?
En zoals in een eerder antwoord werd gezegd: de mogelijke aanwezigheid van een virus is toch geen reden om de hele Windows terug te installeren?
 
DigiCafee, dat gegeven was me op dat moment jammer genoeg niet bekend. Heb ik pas later gehoord van een collega. Denk dat het voldoende was geweest mijn hele PC gerust te laten en enkel het abonnement van Office 365 zonder MS Office maar mét Teams erop te zetten. Die PC service was niet eens op de hoogte van het feit dat zo een abonnement bestaat.
Ik had ook gegoogled op dat Teams topic, veel vragen gevonden van mensen met zelfde probleem, maar niet het antwoord dat jij nu geeft.
 
Die link is gewoon reclame en daar krijgen Google en websites denk ik geld voor. Natuurlijk beoordelen ze niet de inhoud van die reclame of het moet wel heel extreem zijn. Soms lost Windows 10 wel hardnekkige problemen met printers op. Heb je ingebouwde probleemoplosser van W10 al geprobeerd? Ook compatibiliteitsmodus?

Als iemand me kan zeggen hoe ik ervoor kan zorgen voor een backup waarmee ik gewoon ALLE programma's en instellingen kan terugkrijgen zou ik heel blij zijn!
Ja, dat is een systeemkopie van toen alles nog goed werkte. Ik heb er wel tien, want externe HDD's (opslagmedium) kosten niet meer wat. In jouw geval lag dit dus net even anders. Problemen vanaf de start. Erg vervelend.

Maar goed, ik ben het volledig oneens met de werkwijze binnen Office (ook in het algemeen) en Outlook. Iedere gebruikers zou op een eenvoudig en prettige manier bestanden en instellingen/voorkeuren moeten kunnen im- en exporteren. En gezien de duizenden problemen op fora is dat niet het geval. PST kun je beter omdopen in FLUT. Zoek een ander voor die PC Service die het wel in orde maakt zoals jij aangeeft. En een virus, inbreken, hacken kan volgens mij wel onherstelbare schade aan het systeem aanbrengen. 'Mogelijk' is natuurlijk onzin, noem dan man en paard. Welk virus is dat dan?
 
Laatst bewerkt:
Als iemand me kan zeggen hoe ik ervoor kan zorgen voor een backup waarmee ik gewoon ALLE programma's en instellingen kan terugkrijgen zou ik heel blij zijn!
Maak met een backup programma een schijf-image die je , in geval van nood, kunt terug zetten.
Daarmee heb je dan direct weer een volledig werkende Windows incl. alle gebruikte programma's terug.
Als je 1x per week zo'n image maakt, of een incredimentele backup ( waarbij alleen nieuwe en gewijzigde bestanden worden gebackupd ), verlies je dus hooguit de laatste week aan data ( documenten, mail etc ).
Dat is dé manier...
Zo doe ik het ook, als de nood aan de man is zet ik binnen 30 - 45 min. een complete image terug en heb weer een werkend systeem.
Zelf gebruik ik daar overigens Acronis voor ( backup en restore ) maar je kunt ook bijv. het gratis Minitool of Macrium Reflect gebruiken om zo'n schijf-image te maken om er maar een paar te noemen.
 
Senso, ik heb een externe HDD met een backup van mijn gegevens. Maar een systeemkopie, hoe maak je dat? Zijn dat alle programma's en instellingen? Ik ben niet vertrouwd met die materie.

De naam van het virus werd mij nooit gegeven, hun verdachte van die Winzip Driver update.

Wat die scanner betreft: blijkbaar is Windows 10 niet meer compatibel met de driver van die scanner (HP Deskjet 9700Cxi). Op de website van HP suggereren ze een nieuwe scanner. Vind ik nogal belachelijk. Op mijn vorige portable, ook Windows 10 maar waarschijnlijk een andere versie, werkt de scanner nog wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan