Tabel elke keer opnieuw maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lavi87

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2019
Berichten
57
Goedemorgen All,

Sinds kort ben ik me aan het verdiepen in Acces alleen kom er niet helemaal in uit.
Wie zou me kunnen helpen met het volgende?

Nu heb ik een tabel gemaakt in Acces.
Deze moet elke dag opnieuw ingevuld worden.
Moet ik hiervoor elke dag een nieuwe tabel voor maken?

Of kan dat ook anders?
 
De bedoeling van een tabel is dat je die één keer aanmaakt, en vervolgens (wanneer jij dat wilt) aanvult, dan wel wijzigt. Daarvoor gebruik je dan het beste een formulier, omdat je nooit in een tabel zelf moet werken. Met formulieren kun je ook heel veel handelingen automatiseren, en met knoppen de gebruikers handelingen beter sturen.
 
De tabel wordt op dit ogenblik nog gebruikt in Excel.
Het zijn zeg maar dagrapporten met excel heb ik iedere maand 30 losse excel bestanden en het is eigenlijk de bedoeling dat het in 1 bestand komt te staan.

Nu heb ik ook al geprobeerd om een formulier aan te maken alleen hier kan ik alleen maar nieuwe records invoeren en dat is dan weer net niet de bedoeling.
 
Dan doe je iets niet helemaal goed, want als je een formulier maakt op een tabel zie je in beginsel gewoon alle records, en kun je met een simpele knop (maken in de koptekst via de wizard bijvoorbeeld) dan een nieuw record aanmaken. Wél is het zo dat je een bepaalde Eigenschap van het formulier kunt aanpassen waardoor je alleen maar nieuwe records kunt invoeren. Of dat handig is betwijfel ik; ik gebruik die instelling in ieder geval zelden. Maar kijk eens in de eigenschappen van het formulier (in de Ontwerpweergave) en controleer of op het tabblad <Gegevens> de eigenschap <Gegevensinvoer> niet op "Ja" staat. Dan kun je namelijk alleen maar nieuwe records toevoegen, zoals je beschrijft.
 
Een goede methode zou kunnen zijn: elke dag het nieuwe excel bestand importeren in een nieuwe, tijdelijke import tabel en vandaar de gegevens, na kontrole, via append queries aan de juiste tabel(len) toevoegen. Nadat de gegevens aan de juiste tabel(len) zijn toegevoegd kan de tijdelijke import tabel terug verwijderd worden. Vergeet dan niet om de database ook regelmatig te comprimeren. Access heeft namelijk niet de mogelijkheden van een volwaardig database systeem en kan zichzelf snel opblazen en onhandelbaar groot worden.
 
Als je Excel bestand een vast bestand is, dan kun je makkelijk een koppeling leggen in Access om de gegevens op te vragen. Dan hoef je niks te importeren. Dat zou ik dan weer niet doen voor alle 30 bestanden (overigens lijkt mij dat sowieso niet nodig in Excel). De importprocedure zou dan inderdaad kunnen zijn: elke dag de nieuwe records toevoegen aan je Access tabel, waarbij je de gegevens wél goed moet checken, want een Update/Toevoegquery kun je rustig een paar keer achter elkaar uitvoeren, en dan zal de toevoegquery alle gegevens er gewoon nog een paar keer bij zetten. En dat wil je uiteraard niet: alleen de nieuwe records moeten worden toegevoegd. En heb je in je Excel bestand mutaties, dan zul je die dus óók willen doorvoeren. Tenzij je het Access bestand als leidend beschouwt. Wat de voorkeur zou moeten hebben natuurlijk :).
 
In je probleemstelling zeg je dat je momenteel 30 losse excel bestanden hebt en dat deze naar één bestand moeten. Bedoel je hier dat je de 30 excel bestanden wil consolideren in één Access bestand? Heb je dan een bestaande Access applicatie of moet je die nog bouwen? Of ga je eerst de verschillende bestanden in één grote excel samenbrengen en vandaar verder werken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan