leesbaarheid macro's (in bijv. Notepad++)

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik heb een macro gemaakt in Notepad++ en wil deze nog meer "human readable" maken dan dat ie nu al is.
In de macro staat een aantal zoek-/vervangopdrachten:
zoek A; vervang door B
zoek C; vervang door D
enz.

Ik zou bijvoorbeeld een lege regel willen tussen de zoek-/vervangopdrachten in de macro (maar het mag de werking van de macro niet aantasten). Echter, als ik de macro opgeslagen heb, Notepad++ heb afgesloten en opnieuw heb gestart, zijn de lege regels verdwenen.

Hoe maak ik de macro wel beter leesbaar?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Je wil tegenstrijdige zaken... ik veronderstel dat je met 'macro' in dit verband een batch-verwerking in Windows bedoeld ?
In dat geval mogen er gewoon géén lege lijnen in staan, want daarop stopt de uitvoering.

TIP : maak je macro zoals je hem wil zien in Word of andere Word Processor en sla hem daarop - hou deze versie bij de hand voor bekijken later.
Maar doe nu Save As ... naar een txt ... open in Notepad, ruim op en bewaar deze als uitvoerbaar bestand.
 
Nee, ik bedoel een macro in Notepad++ om in Notepad++ wijzigingen te kunnen doorvoeren in een ander bestand (vervangen A door B - zie mijn beginbericht).
Die macro's worden opgeslagen in het bestand C:\Users\guido\AppData\Roaming\Notepad++\shortcuts.xml

Vriendelijke groet,
Guido
 
Heeft dit er mee te maken?
 
Nee. Ik zal mijn vraag nader toelichten.
* Start Notepad++ op
* Type in een leeg document:
Koek
Snoep
* Kies in het menu Macro - Opname starten
Voer twee zoek-/vervangopdrachten uit: Vervang Koek door Appeltaart en vervang Snoep door Iets lekkers.
* Kies in het menu Macro - Opname stoppen
* Kies in het menu Macro - Opname opslaan, kies een naam en een willekeurige toetscombinatie
* Sluit het tekstdocument met de woorden Appeltaart en Iets lekkers.
* Sluit Notepad++
* Open Notepad++ opnieuw
* Open het bestand C:\Users\username\AppData\Roaming\Notepad++\shortcuts.xml - username is hier uiteraard de gebruikersnaam van jouw computer
In dit bestand vind je iets als:
Code:
        <Macro name="Helpmij 20200511" Ctrl="yes" Alt="yes" Shift="yes" Key="65">
            <Action type="3" message="1700" wParam="0" lParam="0" sParam="" />
            <Action type="3" message="1601" wParam="0" lParam="0" sParam="Koek" />
            <Action type="3" message="1625" wParam="0" lParam="1" sParam="" />
            <Action type="3" message="1602" wParam="0" lParam="0" sParam="Appeltaart" />
            <Action type="3" message="1702" wParam="0" lParam="770" sParam="" />
            <Action type="3" message="1701" wParam="0" lParam="1609" sParam="" />
            <Action type="3" message="1700" wParam="0" lParam="0" sParam="" />
            <Action type="3" message="1601" wParam="0" lParam="0" sParam="Snoep" />
            <Action type="3" message="1625" wParam="0" lParam="1" sParam="" />
            <Action type="3" message="1602" wParam="0" lParam="0" sParam="Iets lekkers" />
            <Action type="3" message="1702" wParam="0" lParam="770" sParam="" />
            <Action type="3" message="1701" wParam="0" lParam="1609" sParam="" />
        </Macro>

Je ziet hier twee blokken tekst onder elkaar waarin je de vervangen woorden herkent.
Ik zou dit graag willen weergeven als:


Code:
        <Macro name="Helpmij 20200511" Ctrl="yes" Alt="yes" Shift="yes" Key="65">
            <Action type="3" message="1700" wParam="0" lParam="0" sParam="" />
            <Action type="3" message="1601" wParam="0" lParam="0" sParam="Koek" />
            <Action type="3" message="1625" wParam="0" lParam="1" sParam="" />
            <Action type="3" message="1602" wParam="0" lParam="0" sParam="Appeltaart" />
            <Action type="3" message="1702" wParam="0" lParam="770" sParam="" />
            <Action type="3" message="1701" wParam="0" lParam="1609" sParam="" />

            <Action type="3" message="1700" wParam="0" lParam="0" sParam="" />
            <Action type="3" message="1601" wParam="0" lParam="0" sParam="Snoep" />
            <Action type="3" message="1625" wParam="0" lParam="1" sParam="" />
            <Action type="3" message="1602" wParam="0" lParam="0" sParam="Iets lekkers" />
            <Action type="3" message="1702" wParam="0" lParam="770" sParam="" />
            <Action type="3" message="1701" wParam="0" lParam="1609" sParam="" />
        </Macro>
 
Het is een xml bestand en daar horen geen lege regels in te zitten.
Notepad++ zorgt zelf voor de juiste opmaak dus ik verwacht niet dat je daarop kan ingrijpen.
 
Is het bijvoorbeeld mogelijk om commentaar-regels op te nemen (REMarks)?
Dan zou ik een lege regel kunnen creëren met alleen de remark.
 
Dat kan met:
Code:
<!-- Commentaar regel -->

Maar de kans dat Notepad++ deze er weer uit sloopt is groot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan