De aanhef in een Merge bestand wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hdegeus73

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2019
Berichten
20
Ik ben bezig met een brief die gemerged moet worden met een bestand.
Nu moet er een woordje uit het mergefield, kan dat eigenlijk wel?

Geachte «de_heer_mevrouw» «voorvoegsels_en_aanhefnaam» , beste «roepnaam» ,

Het woordje "de" van de heer moet weggehaald worden. Weet iemand de oplossing?
In het samenvoeg bestand kan ik het niet weghalen
 
Dat hangt er van af wat je in je velden hebt staan. Zelf zet ik in het bronbestand nooit dingen als: "de heer", maar altijd "heer". Sterker nog: zelfs dát is niet nodig als je een veld "Geslacht" hebt met M/V (wat nog niet zo héél lang geleden voldoende was ;)). Op basis van dat veld kon je dan simpel de juiste aanhef genereren. En die werkwijze werkt voor jou dus ook, nu je de niet-gewenste informatie al in je bestand hebt zitten. Wat je moet maken is een <Als .. Dan .. Anders> veld. Dat is te vergelijk met de functie ALS in Excel, waarbij je een vergelijking maakt, die twee antwoorden kent: Waar of Onwaar. In het ene geval doe je dit, in het andere geval doe je dat. Je krijgt dan iets als:
{IF { MergeField de_heer_mevrouw } = "de heer" "heer" " mevrouw" }
 
In aanvulling op OctaFish.
Deze uitvraging kan je eenvoudig maken via het menu VERZENDLIJSTEN.
Daar klik je op REGELS en vervolgens selecteer je Als ...dan... Anders....
Heb je meer dan 2 waarden, dan kan je meerdere regels maken waarbij je per regel de als tak leeg laat.
 
Heb je meer dan 2 waarden, dan kan je meerdere regels maken waarbij je per regel de als tak leeg laat.
?? Als je bedoelt dat je ALS..DAN..ANDERS velden kunt nesten, dan ga ik er in mee. Ik zou ze niet achter elkaar zetten. Er is dus maar één regel leeg, de rest is gevuld met een WAAR en een ONWAAR element.
 
Nee, niet nesten, maar achter elkaar plaatsen.
De waar tak vul je dan; de onwaar tak laat je leeg.
Je krijgt dan dit effect. vb.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan