Problemen met Bestanden/mappen delen Mac

Status
Niet open voor verdere reacties.

PleaseHelp

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 mei 2020
Berichten
1
Beste Lezers,
Ik ben bij een kennis een vreemd fenomeen tegengekomen. Mij was gevraagd om tussen de Imac (Catalina) en Macbook (Idem) de thuismap te delen (Thuismap op Imac moest toegankelijk worden voor de MacbooK).
In eerste instantie de boel gedeeld via de bestaande account. Gecontroleerd of op de thuismap en de onderliggende mappen lees- en schrijfrechten zaten. (Dit was het geval).
Het bijzondere was dat alle mappen van de thuismap (IMAC) te zien waren op de macbook, maar van sommigen werd echter de inhoud getoond. (Sommige wel , sommige niet. Hierbij identieke toegangsrechten).
Om te troubleshooten heb ik een nieuwe gebruiker aangemaakt waarbij ik ook voor deze gebruiker voldoende rechten op de thuismap en de onderliggende mappen heb toegekend.
Ook hierbij treedt dezelfde klacht op.
Mappen benaderd zowel via SMB als AFP.
Ik heb contact opgenomen met de Apple Servicedesk, maar zij kwamen er ook niet echt uit. Uiteindeljk kreeg ik van hun de suggestie om de boel maar compleet opnieuw te installeren. Dit vond ik voor Plan A een ietwat te rigoreuze maatregel, dus ik hoop dat iemand in het forum hier nog iets over kan/wil zeggen.
Opmerkelijk: Opvallend is dat de mappen die WEL getoond worden, maar waarvan de inhoud NIET getoond wordt na aanklikken voorzien worden van een klein pijltje (zie meegezonden afbeelding). Wellicht kan dit een hint zijn. (Wisten ze bij Apple niet waar dit door kwam).
Help en bij voorbaat dank !!!
 

Bijlagen

  • pictogrammen Mac klein.jpg
    pictogrammen Mac klein.jpg
    413,8 KB · Weergaven: 83
zou best eens de oplossing kunnen zijn!! dank je wel. ik ga er naar kijken en laat het nog even weten!!!
 
Mss kun je van deze webdav tool gebruik maken om te delen?
https://apps.apple.com/us/app/webdavnav-server/id747482894?mt=12
je hebt om te delen de webdav server nodig en om te gebruiken als client Webdav navigator.
Ik gebruik hem ook op mijn Iphone werkt goed.
Onder Linux gebruik ik de zelf gemaakt webdav die via Apache, SSL en fs-dav/dav werkt, maar das iets meer werk, maar wel erg krachtig.
Voor een snelle test zou ik de spullen v/d link eens gaan testen, is zo gebeurd.
Als de schijven een rommeltje zijn qua rechten... weet ik niet hoe deze tool daar mee om gaat en of ie dan goed of niet goed werkt.
Is zo gepiept of dat zo is.
 
In plaats van bestandsdeling kunt u ook iCloud Drive gebruiken.
Met iCloud Drive kunt u vanaf een iPhone, iPad, iPod touch, Mac of pc op een veilige manier bij al uw documenten. Je vindt all je documenten wanneer u ze nodig hebt.
ps.webdav is gelijk en niet meer dan een Finder.
 
ps.webdav is gelijk en niet meer dan een Finder.
???
Je kunt Finder gebruiken om een webdav schijf/partitie op een ander systeem te mounten, puur als hulpmiddel om het mounten voor elkaar te krijgen (=gedeelde schijf/partitie/map koppelen), je kunt dat ook via de commandline of mbv de disk utility. Webdav zelf is geen soort Finder dus, omdraaien lijkt me niet correct.
https://uvacollab.screenstepslive.c...how-do-i-set-up-webdav-for-mac-os-10-8-and-up

Samengevat:
Op die gedeelde webdav ruimte kun je dus bestanden plaatsen/delen.
Finder zelf is een programma..... is dus geen ruimte/schijf/partitie/map om bestanden neer te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Dit had ik nog vergeten bij te zetten.
In plaats van bestandsdeling kunt u ook iCloud Drive gebruiken zonder webdav.
Onnodig andere programma's installeren als je alles van Apple aangeboden krijgt.
Spreek een beetje in Apple taal a.u.b.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Finder_(software)
In Apple taal (wat is dat?)
De technische begrippen van MacOs zijn mij bekend, ik heb er ook mee gewerkt, in 1981 al op een Apple II (uit 1976) in een onderzoek en heb een paar jaar geleden intensief een systeem geïnstalleerd/gebruikt om data voor iemand te redden.
The Finder is the default file manager and graphical user interface shell used on all Macintosh operating systems.
In mijn perceptie van Linux OS en Windows OS en MacOS gebruik blijft het software: het is de standaard bestandsmanager en grafische gebruikkersschil , het is zelf pertinent geen webdav.
Je kunt er wel een webdav gedeelde ruimte zoals eerder ruim beschreven is mee mounten (Linux OS en MacOS termen) of koppelen (meer Windows OS term). Google translate geeft eigenlijk geen NL-vertaling voor "mount disk"

Plaatje van de Finder software voor meelezers die dit nog nooit eerder gezien hebben hoe deze software eruit ziet:
30876-50980-002-TItle-bar-xl.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heeft allemaal niets te maken wat de vraag van TS bereft.
In Post 5 is duidelijk geantwoord op zijn vraag.
 
Ja als je goed naar uw plaatje kijkt zie je dat Dropbox gebruikt wordt ipv iCloudDrive.
Ik zie daar negens dat daar webdav gebruikt wordt.:cool:
 
Beste Lezers,
Ik ben bij een kennis een vreemd fenomeen tegengekomen. Mij was gevraagd om tussen de Imac (Catalina) en Macbook (Idem) de thuismap te delen (Thuismap op Imac moest toegankelijk worden voor de MacbooK). !
Ik heb me geconcentreerd op het genoemde probleem, de thuismap te delen en webdav navigator daar kun je die map daarvoor gebruiken. Dan hoef je iig niet online.
Een iCloud oplossing, een online gedeeld iets, is een andere oplossing, maar voldoet niet aan de vraag van PleaseHelp.

Het Finder plaatje is een voorbeeld plaatje om medelezers duidelijk te maken dat Finder een programma is een geen webdav gedeelde ruimte, wat eerder gesuggereerd werd. Dit is verder niet relevant in het verhaal..

@PleaseHelp: Zijn er al testjes gedaan om het lokaal te doen zoals jouw vraag was? Kon de Webdav Navigator server client tool die als app beschikbaar is je daarbij helpen?

Beiden zijn nodig: De server op het ene systeem en de client op het andere.
https://apps.apple.com/us/app/webdavnav-server/id747482894?mt=12
https://apps.apple.com/us/app/webdav-navigator/id382551345

Het liefst zou je natuurlijk het echte probleem op willen lossen maar ik lees dit:
....met de Apple Servicedesk, maar zij kwamen er ook niet echt uit.
dan ga ik daar op afstand zeker geen oplossing voor vinden.
Een workaround heeft ook zijn dingen, maar het zou wel moeten werken.
Om 2 kanten uit te werken zal dit op elk systeem gedaan moeten worden met de map die gedeeld wordt. Ik heb nu geen MacOS systeem, dus kan het zelf nu niet testen.

Deze webdav app is door Apple's zware normen heen gekomen en is dus goedgekeurd en staat dus in de Store.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu geen MacOS systeem, dus kan het zelf nu niet testen.
Dat wist ik al.

Nu laat TS zelf de test doen. Ik heb webdav al vroeger geprobeerd. zie eruit als Finder.
2 Finders op mijn mac moet ik niet hebben.
 
Eindelijk ... op die test wachtte ik al op.....

Dat je Finder vroeger tegen kwam voor webdav is 100% logisch en dat het ik ook al gezegd, nadat je met Finder de webdav ruimte gemount hebt, kun je Finder als bestandsmanager daar in werken alsof je op een normale partitie/schijf werkt.
Als je geen toegang tot een webdav ruimte hebt... dan kan Finder zelf er geen webdav ruimte maken... in Finder zit geen webdav protocol, dat moet je met Apache of een andere webserver in combi met dav-fs & dav instellen (via a2enmod dav_fs &
a2enmod dav) .

De app WebDaV server doet dat blijkbaar allemaal voor je en dan kun je met de Navigator op het andere systeem er mee werken. De TS zou uit moeten zoeken of dat laatste ook via de Finder kan, want dan heb je het lokale adres en de inloggegevens van de webdav ruimte nodig (account naam + wachtwoord of in ieder geval op die manier als het via WebDAV Server ingesteld door de gebruiker)
 
Als je geen toegang tot een webdav ruimte hebt... dan kan Finder zelf er geen webdav ruimte maken... in Finder zit geen webdav protocol, dat moet je met Apache of een andere webserver in combi met dav-fs & dav instellen (via a2enmod dav_fs &
a2enmod dav) .
Dat is juist.
`
Maar... dat u niet wil toegeven dat iCloud een volwaardig en een goed ,en iedereen gebruikt dat, u zo maar met een andere software in de grond stampt gaat mij petje te boven. Doe eens gewoon en gebruik eerst de progamma's die Apple aanbied. Dan is iedereen vrij van andere software uit te proberen, dat doen wij ook weliswaar. Dat wil niet zeggen dat het beter is. Ik vraag maar een ding let op in het vervolg.

Laat ons een kat een kat noemen.
U bent een windows, Linux gebruiker. Laat het dan over aan de kenners van Apple.
Bedankt voor de gezonde discussie en het zal waarschijnlijk niet de laatste discussie zijn al het over APPLE gaat. Het laat ons toe om meningsverschillen hier in dit forum te plaatsen. Iedereen die het leest, leert bij "nietwaar!"
 
Webdav stat niet voor niets in de Apple store en mijn IT kennis is groot genoeg om daar een gefundeerde mening over te hebben.

Nogmaals: Ik ga terug naar de vraag van de TS
Beste Lezers,
Ik ben bij een kennis een vreemd fenomeen tegengekomen. Mij was gevraagd om tussen de Imac (Catalina) en Macbook (Idem) de thuismap te delen (Thuismap op Imac moest toegankelijk worden voor de MacbooK). !
De webdav tool uit de Apple store biedt mogelijk die oplossing en aan de TS of hij alsnog een Icloud, dus niet lokale oplossing wil.

Ik deel mijn persoonlijke data ook echt niet in de cloud als ik op een ander systeem zit, dat gaat via mijn webdav server of ik deel een map en juist dat laatste was zijn probleem.
Alleen de TS heeft het laatste woord hierin, ik heb alleen maar onderbouwd info aangedragen, zelfs dus nog uit de Apple Store.....

Voor alle duidelijkheid: Het gaat er niet om of Icloud zelf niet goed zou zijn, het is geen lokale thuismap optie om te delen en dat was imho echt de vraag van de TS. Zolang daar geen antwoord op is blijf ik zo kort mogelijk bij die vraag zelf.
 
Laatst bewerkt:
Webdav stat niet voor niets in de Apple store ????????????????????????,,


WAAR ? in Amerika
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan