Zelf gebouwde website online zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Area

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2012
Berichten
92
Hi allen,

Ik zit nu met een vraag/probleem.

Heb zelf een website gebouwd (HTML5 en CSS3) en wil die nu online zetten.
Echter heb ik nu een probleem omdat ik geen kennis heb hoe ik mijn href's moet aanpassen naar die van de server van de hostingbedrijf.

Hebben jullie tips, links voor mij?

Alvast bedankt!

De groeten,
Area
 
Als je website goed gebouwd is moet je niets aanpassen ... Alle href's moeten relatief zijn ten opzichte van de website root ...
Want met sites die vaak wijzigingen krijgen moet je gewoon bestanden uit je lokale installatie kunnen doorsturen naar je hosting met FTP, of een soort file transfer die je hosting provider je aanbiedt.
 
Je eerste zin is mij niet geheel duidelijk. Wat zou ik dan moeten aanpassen om het relatief te krijgen dan?

De website zit op mijn laptop, dus local.
Mijn hosting provider heeft mij duidelijk gemaakt dat ik de links, dus index.html moet aanpassen naar de bestanden van hun server, zodat de website ook volledig online te zien is.
Nu is hij zonder layout (CSS) online. Zeg maar in de vorm van een lelijke kale HTML-pagina.
 
Laatst bewerkt:
Als je root vb. "" wordt aangeduid, staat daarin je index.html
Als bij je provider de css-definities in een onderliggende folder "\css" staan moet je er zo naar verwijzen nl. href="css\css-bestand" (de root is verondersteld).
Maar stel dat ze bij die provider in "\defs\user\css" staan (zomaar een voorbeeld hé ....) dan zou je ernaar moeten verwijzen met href="defs\user\css\css-bestand"...

Als je in de toekomst je site goed wil onderhouden zorg je ervoor dat onder de root de structuur op je PC volledig identiek is als op de server ...

vb :

C:\websites\mijnsite\ ....(index.html hierin)
met onderliggende folders
\beeldjes
\grapjes
\tekst

etc.

wordt dan bij provider

\ ....(index.html hierin)
met onderliggende folders
\beeldjes
\grapjes
\tekst

anders wordt overzetten na wijzigingen een hel en onbeheersbaar.

PS : welke web builder software gebruik ? Want de meeste doen zo iets automatisch ... MS Web Expression / Visual Studio / etc....
 
Ik gebruik Atom.

Kreeg deze reactie..

U maakt uw website op uw pc dus alles verwijst naar uw pc ook in die map welke u overigens zelf had aangemaakt. Alle href regels staan nu gericht op uw pc en het moet juist verwijzen naar de server, dus mijnwebsite.nl/ [naam map/ bestand enz]
 
Dat geldt inderdaad, maar enkel voor externe links - als je dus op je website een verwijzing maakt langs de URL om ...
Alsof je op je web server op je eigen PC ook "C:\Users\website ..... " in al je links zou zetten... ipv. naar de website-root te verwijzen.

Dat is noch lokaal, noch op het net een haalbare kaart. Je website is dan immers compleet vastgeklonken aan één welbepaalde plaats en indeling... je mag er niet aan denken dat de provider ooit iets verandert op zijn schijven of nog erger... dat je van provider zou wijzigen.
 
Wat raad je mij aan dan? En wat is het beste of makkelijkste manier om mijn website volledig in de lucht te krijgen?
 
Ik gebruik Atom.

Atom is een text, program editor ... géén website builder.
Kan ervoor gebruikt worden, dat is duidelijk en het is een hele krachtige. Maar dan moet je de ganse werking van en opzet van een website wel zélf in de vingers hebben ! en ik vrees dat je daar niet aan toe bent.
 
Wat biedt de hosting je aan ?
Bij nagenoeg elke huur van webspace is een of ander web building pakket op het platform aangeboden : Joomla ? Wordpress ?
 
Atom is een text, program editor ... géén website builder.
Kan ervoor gebruikt worden, dat is duidelijk en het is een hele krachtige. Maar dan moet je de ganse werking van en opzet van een website wel zélf in de vingers hebben ! en ik vrees dat je daar niet aan toe bent.
Klopt, daarom mijn topic ook hier.

Met een website builder heb ik volgens mij niet alle vrijheid om een website te bouwen naar mijn volle smaak, daarom dat ik een text-editor gebruik.
Maar als ik mijn website code kan gebruiken bij een website builder, dan zie ik daar geen bezwaar voor om hem te gebruiken.

Wat biedt de hosting je aan ?
Bij nagenoeg elke huur van webspace is een of ander web building pakket op het platform aangeboden : Joomla ? Wordpress ?
Ze hebben mij het advies gegeven om de website via hun website builder te gaan bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Dat schat je verkeerd in : er zijn inderdaad een groot aantal website builders die werken met voorgebakken layout en templates onder het motto : je website in 5 minuten !
Dat bedoelde ik niet want zou ik ook niet willen gebruiken.

Maar er zijn een aantal pakketten die meestal worden aangeboden online door de provider vanuit zijn beheersportaal (CPanel ? ) en die de TECHNIEK volledig meedragen om een website te maken en beheren, maar die je niet in een keurslijf stoppen - die werken met extensies (vaak in PHP), met een MySQL database, etc... en daarvan zijn JOOMLA en WORDPRESS voorbeelden.
Maar ik zou vooral bij de provider in je beheersportaal van je hosting eens kijken wat hij allemaal ter beschikking stelt.

Ik bewonder en begrijp je ijver om zelf je ding te kunnen doen, maar kennis/kunde moeten natuurlijk voldoende zijn om daarin te slagen.
Hoe je dat dan moet doen is binnen het bestek van dit forum niet mogelijk vrees ik ... best proberen wat tutorials, handboeken etc.. te doorlopen, YouTube staat er vol van ...
 
Inderdaad... biedt nagenoeg niks nuttigs aan op dat vlak omdat ... zij eigenlijk liefst je een website design opdracht willen laten geven aan hen, zoveel is duidelijk.
Ik werk zelf met Neostrada.nl (ja, zelfs als Belg !)
en die bieden er 3 aan : Magento / Joomla / Drupal ... maar zal iets duurder zijn en véél uitgebreider !

Ik kan in mijn omgeving op de server een paar tientallen apps / servers installeren : website / mail server / mailing list automation / bulletin board etc ... maar dat is waarschijnlijk niet wat je nodig hebt.
Wned lijkt me echter wel héél minnetjes ...
 
Misschien kan ik beter vragen welk hosting provider het meest geschikt is om een zelfgebouwde website (html5 en css3) online te zetten.
 
Best grappig dat dit je besluit is ... daar zit het hem dus niet ... Het zit erin dat je blijkbaar een website hebt gemaakt die niet als een (verplaatsbare) website is opgezet en je mag zoveel providers proberen als je wil dat zal er niets aan veranderen.
Je mag gerust een website volledig zelf maken (ik heb er hier een die met minimale ondersteuning is gemaakt - waar de hosting ook niets heeft aangeleverd) maar die moet dan wel aan de basisprincipes voldoen...

Ik schrijf die op mijn PC, copieer die naar een testserver die hier naast mij staat - bekijk die in mijn browser (localhost etc...) en copieer die dan in één ruk naar de hosting : werkt vlekkeloos.

Maar ik wens je echt alle succes en vooral - wees niet bang er wat op te studeren !
 
Gebruik dit niet: uploads\images\foto.jpg
Gebruik dit wel: uploads/images/foto.jpg

Dit is een absoluut linkje: https://www.example.nl/pages/index.html
Dit is een relatief linkje vanaf de pagina waar je bent: pages/index.html
Dit is een relatief linkje vanaf example.nl (vanaf de root): /pages/index.html


Gebruik relatieve linkjes tenzij het een linkje is naar een andere website dan geef je een absoluut linkje.
 
Gebruik dit niet: uploads\images\foto.jpg
Gebruik dit wel: uploads/images/foto.jpg

Dit is een absoluut linkje: https://www.example.nl/pages/index.html
Dit is een relatief linkje vanaf de pagina waar je bent: pages/index.html
Dit is een relatief linkje vanaf example.nl (vanaf de root): /pages/index.html


Gebruik relatieve linkjes tenzij het een linkje is naar een andere website dan geef je een absoluut linkje.
Op mijn laptop staat hij zo.. file:///Users/mijnnaam/Desktop/Mapnaam/index.html

Maar kan ik het nog aanpassen en op welk manier?
 
file:///Users/mijnnaam/Desktop/Mapnaam/index.html
Ah, dat is je probleem. Dit is een verwijzing naar bestand "index.html" op jouw bureaublad, daar kan de provider niet bij :)

Hieronder een relatief linkje (aanbevolen):
Code:
<a href="index.html">Klik dit linkje</a>

Hieronder een absoluut linkje:
Code:
<a href="https://www.example.nl/index.html">Klik dit linkje</a>
 
Laatst bewerkt:
file:///Users/mijnnaam/Desktop/Mapnaam/index.html
Ah, dat is je probleem.

Hieronder een relatief linkje (aanbevolen):
Code:
<a href="index.html">Klik dit linkje</a>

Hieronder een absoluut linkje:
Code:
<a href="https://www.example.nl/index.html">Klik dit linkje</a>
In mijn HTML-bestanden, zoiets..

<li class="current"><a href="index.html">Home</a></li>
<li><a href="contact.html">Contact</a></li>
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan