Minidisc: gegevens zijn verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Berichten
700
Ik heb mijn Minidisc Deck Sony MDS-JE510 lange rijd niet gebruikt. Nu wil ik het weer gebruiken maar als ik het inschakel krijg ik op het scherm alleen een knipperend STANDBY. In de handleiding van het toestel vind ik daarvoor het volgende: "Er is te veel tijd verstreken, zodat de gegevens voor de schakelklok zijn verdwenen, of de geprogrammeerde weergave werkt niet omdat de gegevens verdwenen zijn."
Als ik het toestel uitschakel en terug inschakel licht dan soms een ander deel van het scherm op maar een volledig scherm heb ik nog niet gezien.
Weet iemand of die gegevens kunnen teruggeplaatst worden en indien ja, hoe?
 
Hallo

Hier de servicemanual van dit toestel.

https://elektrotanya.com/sony_mds-je510_ver-1.1_sm.pdf/download.html

Voor zo ver ik kan zien , zit er geen r.t.c. of geheugenbatt. op het motherboard.

Dus :" "Er is te veel tijd verstreken, zodat de gegevens voor de schakelklok zijn verdwenen ...."

Zal een standaard foutomschrijving zijn en volgens mij niet echt representatief (korrekt zijn).

Gekende problemen bij deze 20 jaar oude toestellen zijn :

Droge / defekte / gescheurde soldeerverbindingen , uitgedroogde condensatoren , detektieschakelaar m.d. in of uit toestel .

Trekt heel goed op 300 reeks die hetzelfde motherboard gebruikt indien ik mij niet vergis.

Je zult dus de print (frontpaneel) , alsook motherboard print en ... de drive mechaniek moeten controleren.

Gelukkiglijk zit dit toestel relatief eenvoudig in elkaar.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Klinkt alsof het hele apparaat zijn configuratie kwijt is, niet?
 
Beste Toedeloe, ben zo vrij geweest om je vraag te verplaatsen naar audio en video apparatuur.
 
Bedankt VDK_P voor de raad. Ik ben op gebied van elektronica een volstrekte leek en als ik uw uitleg lees denk ik dat het toestel voor de schroothoop zal zijn. Spijtig . . . . . . . Tenzij ik een liefhebber (hobby elektronica technicus) kan vinden die er eens wil naar kijken.
Ook dank aan iEscape voor de handleiding maar . . . . die heb ik nog van bij de aankoop.

Nog een vraagje: is het normaal dat zo'n toestel, zelfs na 20 jaar, de door VDK_P aangehaalde mogelijke defecten vertoont?
 
handleiding zei:
Let op dat u de minidisc recorder binnen een maand na het voltooien van de schakelklok-opname in de standby-stand zet
Wanneer de minidisc recorder in de standby-stand wordtgezet, zal de inhoudsopgave (TOC) van de minidisc recorderworden bijgewerkt en de opnamen op de minidisc worden
vastgelegd. Als de opname-gegevens verloren zijn gegaan,zal de aanduiding “STANDBY” gaan knipperen wanneer u de minidisc-recorder weer inschakelt.
handleiding zei:
STANBY (knipperend)
Er is teveel tijd verstreken, zodat de gegevens voor de schakelklok zijn verdwenen, of de geprogrammeerde weergave werkt niet omdat de gegevens zijn verdwenen

Waarschijnlijk is het ding ooit uitgezet(stekker eruit) met de instelling nog op 'opnemen'
Een mogelijk oplossing zou dan zijn:

Do you have a minidisc in it? If yes, then unplug the unit. Slide the little switch from TIMER "OFF" to "PLAY", then plug the unit back in. After 10 seconds, it should turn on and start playing the minidisc.
 
Nog wat gevonden, dit is niet specifiek voor de MDS-JE510, maar wel voor een heleboel andere MDS-JE--- typen, geen idee dus of dit bij jouw speler werkt, maar proberen kan geen kwaad.
 

Bijlagen

  • sony.png
    sony.png
    92,9 KB · Weergaven: 78
Hoera, mijn probleem is opgelost en het toestel werkt weer als nieuw :) ! Ik ben daar zeer blij om ! ! ! Hoe het gegaan is kan je in de bijlage lezen.
Alvast bedankt aan allen die mij raad gegeven hebben. Ik zal nu niet zo lang wachten met het gebruik :) !
 

Bijlagen

  • SonyMinidisc MDS-JE510.docx
    8,5 KB · Weergaven: 55
Hallo

"Ik zal nu niet zo lang wachten met het gebruik"

Toestel inderdaad op regelmatige basis eens opstarten kan dergelijke toestanden misschien vermijden.

Zal in elk geval de veroudering van de condensatoren vertragen.

Je weet nu in elk geval ook de zwakke punten van dit toestel , en een gewaarschuwd mens is er 2 waard ....

Peter
 
Dus je hebt gewoon het hele apparaat naar fabrieks instellingen gezet, het is net een pc, werkt niks meer......een backup terugzetten :D
 
Wat mij wel verwondert is dat Sony, in alle "Gebruiksaanwijzingen" van hun MiniDisc Decks, bij de Foutmeldingen alleen de fout "STANDBY (knipperend)" en als Betekenis "Er is teveel tijd verstreken, zodat de gegevens voor de schakelklok zijn verdwenen, of de geprogrammeerde weergave werkt niet omdat de gegevens zijn verdwenen" aangeeft maar geen oplossing geeft voor die fout want blijkbaar bestaat die oplossing wel.
 
Ik heb dus die foutmelding in het engels gezocht en toen kwam ik uit bij het resetten naar 'factory settings', is wat omslachtig, maar werkt wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan