• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Alternatief gezocht voor formule met veel ALS-functies

Status
Niet open voor verdere reacties.

dewes86

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2010
Berichten
33
Goedemorgen,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat iemand de oplossing voor mij weet.

De onderstaande formule doet precies wat ik voor ogen heb:

=ALS(ISGETAL(VIND.SPEC("VOORBEELD";D71;1));"UITKOMSTCEL")

Dit wil zeggen dat als in cel D71 het woord 'VOORBEELD' voorkomt, de uitkomst van de waarde van mijn cel in "UITKOMSTCEL" resulteert. Dit gebeurt ook als er meerdere woorden in D71 voorkomt maar er wel een match is met het desbetreffende woord (dus ook bij 'VOORBEELD 1234' krijg ik resultaat).

Waar ik nu tegenaan loop is het volgende. Eigenlijk moet ik een stuk of 50 ALS functies toevoegen om de formule werkbaar te krijgen voor mijn doel. Nu vind ik het niet eens zo een probleem om dat te doen en heb ik het ook werkend gekregen met meerdere ALS-functies. Echter loop ik tegen het limiet aan voor wat betreft het aantal karakters in een cel bij Excel waardoor ik de formule niet compleet kan maken.

Als alternatief heb ik de Verticaal Zoeken functie geprobeerd. Echter pakt hij lang niet altijd het gewenste resultaat bij de 'WAAR' functie maar is de 'ONWAAR' functie weer te beperkend. Het doel is eigenlijk in een heel concreet voorbeeld:

- Bij het woord Appel moet het woord Groente & Fruit verschijnen. Dit moet ook als er bijvoorbeeld Groene Appel of Rode Appel staat
- Dezelfde formule moet dit ook kunnen voor een stuk of 50 andere categorien

Kan iemand mij op weg helpen? Zoals aangegeven werkt de formule eigenlijk precies zoals ik wil maar kan ik niet de hoeveel ALS-functies kwijt die ik moet hebben.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest in mijn vraag. Ik zou het enorm waarderen als iemand mee zou willen denken.


Hartelijke groet en met dank,

Wesley
 
Er is niks duidelijker dan een voorbeeld document.
 
Voorbeeld document

Dank voor uw reactie. Zie bijgaand een voorbeeld.

Bij voorbaat dank!
 

Bijlagen

  • voorbeeldexcel.xlsx
    26,7 KB · Weergaven: 42
in de tabel, kolommen A en B tik je je 50 categoriën en wat je als resultaat wenst te zien.
Daarna kan je een tekst schrijven zoals in de kolom F en in de kolom G daar een rubriek bij zoeken.

Het wordt iets moeilijker als je een adamsappel niet als een stuk fruit wil zien of een aardappel toch niet als een appel.
Bij meerdere mogelijkheden is het resultaat niet consistent, als er maar 1 resultaat is, dan is het OK.
 

Bijlagen

  • voorbeeldexcel.xlsx
    17,2 KB · Weergaven: 41
Een mogelijke oplossing met een matrix formule.
 

Bijlagen

  • voorbeeldexcel JKP.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 39
Maar wat als je wel een exacte match wilt?
Dus koolraap is niet goed bij het woord aap.
 
er is wel een stukje VBA te schrijven, waarbij, als er meerdere resultaten mogelijk zijn, dan diegene wordt gekozen die het meeste overeenstemming (langste gelijke tekst en/of precies gelijke tekst) vertoont, maar het blijft toch altijd een beetje een lapmiddel heb ik ondervonden. De ene keer wil je de beslissingsboom toch die kant doen overhellen, de keer erop anders.
 
Allen super bedankt voor jullie aangedragen oplossingen! De opzet van Cow18 voldeed prima om te bereiken wat ik voor ogen had. Neemt niet weg dat ik uit interesse ook in die van jkpieterse ben gedoken. Het gebruik van Index is iets waar ik nog niet heel veel kaas van heb gegeten maar ik ga zeker met de opzet aan de slag, al is het alleen maar om wat meer verdieping te krijgen.

Nogmaals veel dank voor jullie hulp!
 
hou er wel rekening mee, dat zowel mijn oplossing als die van JKPieterse heel intense formules zijn.
Daarmee wil ik zeggen dat je er daarvan geen 1.000 op je werkblad moet zetten om dan vast te stellen dat het geheel wat trager, minder performant begint te werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan