data Excel in Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

corania17

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2012
Berichten
248
Na een mooi ontwerp te hebben gemaakt in Excel, wil de meerderheid toch wat anders en dat is Word omdat iedereen dat kent.
Ik krijg 2 bestanden met gedetailleerde data in Excel zoals Titel, initialen, roepnamen, voornamen, tussenvoegsels, achternaam, straat, huisnr., postcode enz. (dit zijn dus de namen van de kolommen)
Het is al weer vele jaren geleden dat ik formulieren heb gemaakt met een Userform in Word en ik weet er niet veel meer van.
In de te maken Word-formulieren moeten gegevens onder elkaar komen te staan uit de Excel bestanden zoals dus initialen en achternaam, straat en nummer, postcode en plaats en als vierde regel nog het land.
Is het mogelijk om in het Userform een overzicht te krijgen van de data van het Excel bestand waarin ik kan kiezen welke data ik op de brief wil hebben?
Dus er staan ca. 3000 regels in Excel waarvan ik er 20 wil selecteren waarvan de adresgegevens kunnen worden gebruikt op in dit geval dus 20 brieven?
Eigenlijk een keuzeveld op het Userform met keuzeblokjes/regels er in.
Ditzelfde geldt ook voor de andere data van het tweede Excel bestand met andere gegevens wat gebruikt gaat worden op hetzelfde formulier.
Of is er een heel andere methode om dit complex probleem op te lossen?
Groeten, Rubik
 
Ik snap niet helemaal wat je wilt, maar het riekt alsof je een (redelijk standaard) samenvoeging wil doen vanuit een Excel bestand. Daar heb je dus helemaal geen formulier in Word voor nodig, want dat zit er allemaal al kant en klaar in. Of lees ik je vraag verkeerd?
 
Geachte Octafish, bedankt voor uw reactie.
Nee het is geen samenvoeging, wat ik dus had gebruikt en men niet zo fijn vond.
Om de brieven te maken moeten er 2 Excel-bestanden worden gedownload van het internet.
In bestand 1 staan alle persoonlijke gegevens en in bestand 2 staan gegevens die betrekking hebben op de persoon in bestand 1.
Er zijn 4 standaard brieven en op 1 brief komen alleen de persoonlijke adres gegevens.
Op de anderen komt ook het adres met de gegevens uit bestand 2 die daar betrekking op hebben.
Waarom er niet één bestand is gemaakt is mij niet duidelijk maar het is nu eenmaal zo.
Nu zou het fijn zijn als er een Userform, in of op de 4 brieven zou komen waar men de gegevens kan kiezen uit de Excel bestanden.
Ik zat te denken aan een aantal Comboboxen waar de afzonderlijke gegevens in staan die kunnen worden gekozen door de macro met een bladwijzer op de brieven.
Maar dit is maar een gedachte en ik weet helemaal niet of dit uitvoerbaar zou zijn.
Heeft u een ander idee dan hoor of zie ik dat graag.
Met vriendelijke groet, Rubik.
 
Geachte forumleden,
OctaFish heeft een beetje gelijk met de opmerking dat het riekt naar samenvoegen.
Echter heb ik 2 Excel bestanden en samenvoegen lukt maar met één bestand.
De adresgegevens kan ik met samenvoegen gebruiken maar de gegevens uit het tweede bestand waar maar twee kolommen van worden gebruikt kan ik niet inlezen, want dan komt de melding dat de andere gegevens niet kunnen worden geladen.
Of is er misschien wel een andere oplossing misschien met een macro?
Ik stuur hierbij een voorbeeld van een Word-document met de samenvoegingscodes van 1 Excelbestand.
Denkt u dat het toch mogelijk is?
Met vriendelijke groet, Rubik.
 

Bijlagen

  • helpmij word.docx
    16,7 KB · Weergaven: 47
Ik zal er eens naar kijken. Idealiter voeg je de twee Excel bestanden samen, zodat je één (ook veel beter te controleren) bestand hebt. Ik vermoed dat het met VBA ook niet mogelijk zal zijn om meerdere gegevensbestanden te gebruiken, al is het dan wellicht mogelijk om de twee samen te voegen in een virtuele tabel. Maar daar heb je dan al helemaal verder geen controle meer over :).
 
Geachte OctaFish, Dank je voor uw meedenken. Vannacht dacht ik aan een andere oplossing als dat wel gaat lukken.
De beide Excel gedownloade bestanden worden gekopieerd naar een Master bestand.
Grafbeheer kan zo worden gekopieerd naar de Master eventueel met verwijdering van de rode kolommen waarin gegevens staan die niet worden gebruikt.
Begravingen moet worden omgezet zodat de gegevens achter dezelfde grafnummers, weer achter het juiste grafnummer komen te staan.
In het voorbeeld wordt dit denk ik wel duidelijk.
Maar omdat er max. 7 personen in een graf kunnen liggen moeten er ook 7 kolommen zijn waarin de gegevens kunnen worden geplaatst.
Als dan uiteindelijk alle gegevens achter elkaar staan kan dit Master bestand worden gebruikt voor de Word formulieren.
Wat denkt u zou dit een goede oplossing kunnen zijn?
Maar hoe is dit te realiseren?

Met vriendelijke groet, Rubik.
 

Bijlagen

  • helpmij-excel.xlsx
    21,6 KB · Weergaven: 44
Vannacht dacht ik aan een andere oplossing als dat wel gaat lukken. De beide Excel gedownloade bestanden worden gekopieerd naar een Master bestand.
Dat is niet een andere oplossing, maar exact wat ik voorstelde :). Maar prima dat je het zelf ook bedacht natuurlijk :thumb:. Ik zal eens naar je bestanden kijken vanavond, het is nu even te mooi weer om dat overdag te doen. Zelf beheer ik op het werk ook een uitvaartsuite, dus ik heb wel enige voeling met de materie :).
 
Geachte Octafish, ik heb een en ander opgezocht alleen krijg ik de macro niet werkende voor wat deze moet doen.
In de namen komen spaties voor die bij enkele worden meegenomen en daardoor verschuift alle data.
Zou u de code eens willen beoordelen?
Dim sv, d As Object, i As Long, j As Long
sv = Sheets("Begravingen").Cells(1).CurrentRegion
Set d = CreateObject("scripting.dictionary")
For i = 1 To UBound(sv)
For j = 2 To UBound(sv, 2)
d(sv(i, 1)) = d(sv(i, 1)) & Format(sv(i, j), "mm/dd/yyyy") & "|"
Next j
Next i
With Sheets("Blad2")
.Cells(1).CurrentRegion.ClearContents
.Cells(1).Resize(d.Count, 2) = Application.Transpose(Array(d.keys, d.items))
.Columns(2).TextToColumns , , , , , , , , -1, "|"
.Columns.AutoFit
End With
End Sub
Als ik deze macro uitvoer krijg ik de nummers wel in een kolom en de namen komen ook in 1 kolom wat eigenlijk verdeeld moet worden over 7 kolommen omdat er 7 persoenen zijn en dit geldt ook voor de datum.
Of misschien heeft u zelf al een andere oplossing gevonden?
Met vriendelijke groet, Rubik.
 
Los van dat je de code niet tussen codetags geplaatst hebt en het dus een onleesbare brei is, lijkt mij deze niet van toepassing op het bestand in #6
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan