• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

te weinig geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik werk in Excel 2019 in een groot werkblad, bestaande uit 73.000 rijen en 2.000 kolommen (met 6 onderliggende tabbladen), en aantal macro's achter een wachtwoord.
Ik wil enkele kolommen uit het Excel-bestand verwijderen, maar krijg constant de melding
onvoldoende geheugen.JPG

Na het opnieuw starten van de computer heb ik alle niet-benodigde programma's en processen afgesloten, maar het probleem blijft.

Wie heeft er tips om toch kolommen te kunnen verwijderen.


Specificaties van mijn computer
 
Antwoord staat al in de foutmelding. Installeer een 64-bits Office.
 
Heb je automatisch berekenen ook even gewijzigd naar handmatig voordat je die verwijder actie doet?
 
Antwoord staat al in de foutmelding. Installeer een 64-bits Office.
Het is volgens mij een 64-bits versie.
(Ik zie overigens geen menu-optie met iets als Help - About... die dit kan bevestigen of ontkennen)
 
Kijk bij: Bestand > Account > Info over Excel
Wel even klikken op die laatste.
 
Lees ik op internet. Opties > Geavanceerd > Algemeen > Andere toepassingen negeren die DDE gebruiken aanvinken.
Nadeel: When I disable DDE, his shortcuts to Excel documents no longer work...
Als ik het goed begrijp kun je 32-bits versie gebruiken op een 64-bits systeem. Add-ons running? Temp-files opruimen. Locatie van het bestand op lokale schijf? Open Excel en dan de file. Virtueel geheugen automatisch?

Ik lees dat er ook een maximum voor de grootte, aantal MB van de file is?
 
Laatst bewerkt:
32-bit werkt zeker op een 64-bit systeem. Was ook jaren gebruikelijk om dit met Office te doen omdat de 64-bit veel minder stabiel was. Is nu niet meer zo.

Bij 32-bit zit je echter met een geheugenlimiet van 4GB per applicatie en een grote sheet kan daar ruim overheen gaan.
 
Alhoewel het een lapmiddel is, heb ik het probleem kunnen verhelpen door Office 2010 (64 bits) te installeren.
Ik heb het bestand kunnen inlezen en bewerken.
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken.

Vriendelijke groet,
Guido
 
Waarom noem je dat een lapmiddel?
De 64-bit Office is nu juist voor het werken met datasets die geheugen boven de 4GB adresseren.
 
Niet een lapmiddel omdat het 64-bits is, maar een lapmiddel omdat het een release is die over enkele maanden uit de ondersteuning gaat.
Het beste hulpmiddel zou natuurlijk zijn om Office 2019 64-bits te installeren.

(saillant detail: de geïnstalleerde Office 2010 herkende het commando DEEL niet in de Excel-sheet. Pas na de installatie van de updates werkte dat commando. Als ik nu Office 2010 verwijder en volgend jaar toch weer nodig heb, krijg ik wellicht de updates niet...).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is puur tekstbestand, geen berekeningen, maar ik kan het allicht proberen.
DEEL is dus geen berekening ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan