Mp3-link op een website starten vanaf mijn server thuis

Status
Niet open voor verdere reacties.

vegt72

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 dec 2013
Berichten
1
Hoi allemaal, misschien stel ik een hele domme vraag, maar liever een domme vraag stellen dan nooit zeg ik dan maar.

Wat wil ik graag werkend wil hebben (maar steeds niet lukt:():

Ben zelf radio-programmamaker en heb sindskort een website (wordt gehost bij een provider).
Nu wil ik graag mijn radio-opnamen (die staan thuis bij mij op een server) vanaf de website (dmv een link) laten afspelen.

Dit zou toch niet al te moeilijk moeten zijn......., dacht ik:confused:.
Heb me rot gezocht op het internet, maar kom de juiste antwoord maar niet tegen.

Ik wil het niet in soundcloud zetten, omdat de opslagcapaciteit er beperkt is en op mijn server thuis heb ik genoeg ruimte en het is gratis.
Heb gepoogd met Google-drive en Onedrive, allemaal hetzelfde probleem... beperkte opslagruimte, terwijl ik thuis meer dan genoeg heb en alle opnamen er al heb staan.

Dus, hoe kan ik.. sterker.. welke weg moet ik bewandelen om via mijn website een mp3 te laten afspelen dat thuis op mijn server staat??

Hopelijk kan iemand mij de juiste richting wijzen hoe te handelen.....
 
Dan moet je thuis een webserver draaien. Op internet zijn een hoop tutorials. Maar kan je ze niet op je webhosting bij je provider plaatsen? Hoe groot zijn de bestanden? En hoelang wil je ze bewaren?
 
Laatst bewerkt:
Kort stappenplan:

-webserver bij jou thuis opzetten met daarop de MP3's.
-DNS naam aan je eigen webserver koppelen via de hostingprovider van je website
-Poorten openzetten op je router voor de webserver
-Op je website de verwijzingen naar de mp3's aanpassen naar je eigen webserver

Je hebt wel de rechten op de mp3's om deze te mogen verspreiden via je website?

Hopelijk heb je een vast IP adres thuis, anders zullen de mp3's niet bereikbaar zijn als je IP adres wijzigt
 
Onthoud wel dat jouw capaciteit en dataverkeer gebruikt wordt. Mocht er massaal worden gedownload, dan zal je snelheid ook omlaag vliegen. Dus let ook op de bandbreedtte van je internetprovider, en informeer ook of die het draaien van een webserver toestaat. Vaak wel, maar je weet maar nooit bij sommige.

Daarnaast moet je ook continu je PC aan hebben staan, alhoewel je ook een NAS kan draaien. Hoewel dit in de meeste gevallen toch een hoop kunst en vliegwerk vereist om het veilig te houden.
 
Laatst bewerkt:
Een NAS heeft zo'n Media Server én Externe toegang ertoe standaard in huis ... ik heb dat bv. en niet alleen voor muziek, ook bestanden met data, films, e-books etc... allemaal via een Synology NAS en de server-apps van het DSM operating system van die bak ...
 
Wellicht waard om te testen. Het scheelt thuis een hoop stroom. Idee komt van St. Overflow.

1. Zet de mp3 op Google Drive en vraag het linkje van het mp3 bestand op.
Bijvoorbeeld: https://drive.google.com/file/d/BESTAND_ID/view?usp=sharing

2. In het linkje is BESTAND_ID een lange code als ID van de mp3.
Gebruik hieronder de gevonden BESTAND_ID voor je website.

De mp3 afspelen (van docs.google.com)
Code:
<audio controls autoplay>
  <source src="https://docs.google.com/uc?export=download&id=BESTAND_ID">
</audio>

De mp3 downloaden (van drive.google.com)
Code:
<a href="https://drive.google.com/uc?authuser=0&id=BESTAND_ID&export=download">Download</a>

De 'autoplay' functie in de audiospeler werkt sinds 2018 niet meer.
Dit heeft Google in hun policy vastgelegd en anderen hebben dit overgenomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit vol belangstelling mee te lezen maar snap de vorige reaktie niet ... waar wordt de 'server thuis' dan geconnecteerd ?
 
Nee, maar ik kan toch lezen ??? of zie ik nu zo mis ...
Ik lees dat TS een server thuis wil benaderen én dat hij Google Drive al heeft bekeken maar de opslag te beperkt is. M.a.w. hij zoekt nog altijd naar een oplossing voor die server thuis, nietwaar ?

Ik heb aangegeven dat het kan met een NAS, maar ben zeer geinteresseerd of het ook directer zou kunnen.
 
Ik kan mij niet echt indenken dat Google echt beperkte ruimte heeft. Ik heb ooit eens een 1:50 uur durende audio-uitzending van 3FM gedownload:
150 MB ongeveer. Een onbetaald account heeft dacht ik iets van 15 GB gratis schijfruimte.

Ik neem aan dat je er een retentie opzet van een week. Want wie boeit een radio-uitzending van 5 weken geleden nog? Muziek kan iedereen zo terugvinden op YouTube als je een playlist onderhoudt.
Het enige waar luisteraars een uitzending voor terugluisteren zal wel met conversaties te hebben hebben, en die kan je net zo goed ook uitknippen als het interessant is.

Maar goed, een hosting bij een provider kan natuurlijk ook. All-in-one pakketje met je site meteen.
En die pakketten zijn ook erg fors tegenwoordig.
 
Ik zit vol belangstelling mee te lezen maar snap de vorige reaktie niet ... waar wordt de 'server thuis' dan geconnecteerd ?
TS heeft al een hosting provider met opslagruimte voor een website maar wil meer ruimte hebben. Dat kan met een thuis server maar het kan ook met online opslagruimte. Als de hosting provider niet meer opslag kan aanbieden dan kan Google uitkomst bieden, bijv. Google Drive 100 GB voor 20 E/jaar (voor ruim 5 dagen muziek). De kosten voor het optuigen van een thuis server die 24/7 stroom staat te trekken zijn volgens mij meer dan de opslagkosten bij Google. Testen kan altijd met de gratis opslag van Google.

Een ander dingetje is het mp3/192 upload dataverkeer van circa 60 GB per maand. Waarschijnlijk geen probleem maar ik weet niet of deze upload thuis onder de "fair use" policy van de internet provider valt. Altijd even navragen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan