Twee 'spam' mappen in Thunderbird

Status
Niet open voor verdere reacties.

vtveen

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2012
Berichten
90
Ik heb sinds enige tijd twee spam-mappen in Thunderbird, t.w : "Ongewenst" en "Spam".
Ik kan "Spam" verwijderen, maar bij het opnieuw opstarten van de PC komt die map steeds weer terug.

Hoe raak ik één van die mappen definitief kwijt ??
 
Misschien in het webaccount van je mail gaan en kijken hoe het daar zit.
Daar verwijderen is dan een mogelijkheid.
 
Ik heb het zelfde. Heeft in elk geval te maken met het feit dat het een IMAP account is lijkt me. In de webmail zie ik dat de "Junk" map van de webmail overeenkomt met de "Ongewenst" map van Thunderbird.
De map "Spam" komt idd terug bij het opnieuw starten van Thunderbird.
 
Als ik op "Spam" zoek krijg ik ca. 30 meldingen.
Als ik op "Ongewenst" zoek helemaal niets.
 
Unwanted proberen?

Of je er gewoon niet aan storen, is ook een optie.
 
Of je er gewoon niet aan storen, is ook een optie.[/QUOTE]

Ik stoor me er juist wel aan !!
 
Ik volg je helemaal, maar ik heb dat ook al gezien met een mail-account die op een gehoste website wordt aangeboden met Roundcube als webclient en die ik in Outlook binnenhaal.
De reden zit hem niet in het ene, niet in het andere maar wel in het feit dat bepaalde configuraties van mailservers niet helemaal analoog zijn met de configuraties die je mailclient hanteert, welke dan ook ...

Je zegt niet waar je mail gehost wordt, hoeft ook niet, maar je mailserver hanteert dus duidelijk een 'Junk'-folder (engelstalig).
Je client - in jouw geval dus Thunderbird - heeft zijn eigen ideetjes en noemt dat 'Ongewenst' (nederlandstalig - dat is al meteen een eerste verschil).

De behandeling van mail om te bepalen of iets Junk is gebeurt op 2 niveau's : een eerste keer op de server, een tweede keer in je client of in je webmail ...
De mails die de server, door zijn instellingen en algoritmes, als ongewenst klasseert stopt hij in een map 'Junk'.
De server stuurt dan mails naar je Inbox en naar de map Junk.

Als dat binnenkomt in je client, bekijkt deze op zijn beurt alles wat binnenkomt opnieuw. Als je rules / regels hebt ingesteld om bepaalde afzenders als junk te bestempelen of als er generieke regels in je mailclient zitten (ik weet niet of Thunderbird zich installeert met zo'n algemene regels - ben Outlook gebruiker) dan klasseert hij die als ongewenst en stuurt die naar zijn folder 'Ongewenst' of 'Spam'.

Door het IMAP - syncroniseren krijg je dat dus moeilijk opgekuist.

Nu zijn er clients (vb. webclient van Roundcube) waar je 'aliassen' kan gebruiken. Als de server daar 'Junk' geeft kan je hernoemen naar 'Ongewenst' en dan zou dat als gevolg hebben dat de mails die de server in 'Junk' zet, bij het overbrengen naar een alias 'Ongewenst' gestuurd worden, waardoor ze dus allemaal, zowel server als client, in één en dezelfde map op je PC verschijnen, ook al staan ze bij de bron in 2 verschillende mappen.

Duidelijk ? Nu begrijp je het allicht, maar een oplossing heb ik je nog niet geboden - dat weet ik : ik kijk nog even verder ...
 
Laatst bewerkt:
@DigiCafee: Ik schreef in #4: "In de webmail zie ik dat de "Junk" map van de webmail overeenkomt met de "Ongewenst" map van Thunderbird."
Als aanvulling daarop: de map "Spam" blijft leeg. Het lijkt dus geen probleem met de naamvoering of overgang van ISP (Ziggo in mijn geval) naar Thunderbird.
Ik heb als proefje even de map "Spam" gerenamed en Thunderbird opnieuw opgestart. Er kwam weer direct een map "Spam" te staan.
Voor mij is het wel duidelijk. Mss bedoel je dat ook: Door de synchronisatie, maar ook door de eigen instelling neemt TB de "Junkfolder" van de provider over en vertaalt die naar "Ongewenste berichten". TB wil echter ook per se een folder met de naam "Spam". Ik zie het als een bug in TB voortkomend uit de omzetting van Engels naar Nederlands: De Nederlandse instelling is goed ingevoerd, maar men heeft verzuimd de Engelstalige goed te verwijderen.
Dat zou je dus kunnen bevestigen door de Engelstalige versie te installeren en te kijken of er dan maar één spamfolder komt te staan.
Die moeite wil ik er echter niet voor doen.;)
 
Laatst bewerkt:
Toch nog twee aanvullingen:
- De map "Spam" blijft bij niet leeg, daarin worden ook berichten geplaatst, overigens zonder dat dat in het hoofdscherm zichtbaar is.
- Ik heb ook een tweede mailaccount (niet of nauwelijks gebruikt), waar slechts de map "Spam" voorkomt en dus niet "Ongewenst"
 
Het blijft vreemd.
Mijn eigen verklaring is ook niet geheel sluitend: de map "Spam" krijg ik alleen in het IMAP account, niet in de POP3 accounts.
 
Het blijft vreemd.
Mijn eigen verklaring is ook niet geheel sluitend: de map "Spam" krijg ik alleen in het IMAP account, niet in de POP3 accounts.

Klopt ... de folderindeling van een mailserver is afwijkend tussen POP3 en IMAP.
 
@DigiCafee: Goed lezen/kijken is zo belangrijk:eek: Ik zie nu dat de mailserver idd. zelfs drie mappen heeft: Spam, Junk en Junk E-mail. Vraag die overblijft is waarom de mailserver drie junk mappen nodig heeft.
en of vtveen die mappen ook op de server heeft voor zijn IMAP account.
 

Bijlagen

  • Mappen1.jpg
    Mappen1.jpg
    10,6 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
@DigiCafee: Goed lezen/kijken is zo belangrijk:eek: Ik zie nu dat de mailserver idd. zelfs drie mappen heeft: Spam, Junk en Junk E-mail. Vraag die overblijft is waarom de mailserver drie junk mappen nodig heeft.
en of vtveen die mappen ook op de server heeft voor zijn IMAP account.

Waar kan ik dat IMAP account vinden ??
 
Volgens mij maakt je provider tegenwoordig automatisch een IMAP account aan als je een account op je mobiel op desktop installeert. Dit omdat je met IMAP op al je apparaten kunt synchroniseren. Met Pop3 kan dat niet.
Je moet naar de webmail van je provider gaan en daar met je username en wachtwoord inloggen. Je ziet dan al je email enz en wat er op de server voor mappen staan. Wie is jouw provider trouwens. Ik neem aan dat die webmail heeft.
Met webmail heb je geen eigen mail cliënt nodig maar communiceer je rechtstreeks via de mail server van je provider.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan