• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken naar eerste lege cel in kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterBijns

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2008
Berichten
110
Beste allemaal,

Ik wil graag een macro hebben welke met een knop gestart wordt en de eerste lege cel in een kolom zoekt en in die cel de waarde van de bovenliggende cel verhoogd met 1.
In de bovenliggende cel staat een datum.

De macro starten met een knop op het werkblad is niet het probleem wel de macro op zich dus.

Alvast bedankt voor het meedenken en blijf gezond.

Groet, Peter
 
Plaats een voorbeeld documentje.
En wat bedoel je dan met 1?
Een dag?
Een week?
Een maand?
Een jaar?
 
Laatst bewerkt:
Lege cel in Kollom zoeken

Ik vul elke dag in kolom B gegevens in en in kolom C staat steeds de datum van de dag.
Dan vul ik in andere cellen welke weer in ander kolommen staan gegevens in, als dat gedaan is sluit ik na opslaan het bestand af
dan de volgende dag moet ik weer naar de laatste lege cel van kolom C gaan, omdat de reeks elke dag langer wordt moet ik steeds langer scrollen naar beneden.
Dit kan ook met CTRL pijl naar beneden als ik boven in kolom C ga staan maar is toch lastig.
Ik wil vergeet wel eens de datum in de lege cel onder de laatste datum te verhogen met 1 dag, vandaar dat mijn wens is dat de macro die lege cel invult met de datum van de vorige cel verhoogd met 1 dag.
Wat ook kan is dat de macro naar de eerste lege cel in kolom A gaat de cellen in die kolom worden ook elke dag gevuld, de cellen in Kolom B worden niet altijd gevuld met gegevens.


Ik hoop dat mijn vraag nu duidelijker is.
en weer bedankt voor het meedenken
Groet, Peter
 

Bijlagen

  • Lege cel zoeken.xlsm
    8,4 KB · Weergaven: 41
Dit achter de knop:
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
    lr = Cells(, 3).CurrentRegion.Rows.Count
    Cells(lr + 1, 3).NumberFormat = "[$-nl-NL]d/mmm;@"
    Cells(lr + 1, 3) = Cells(lr, 3) + 1
End Sub
 
Zo kan je gelijk beginnen met invoeren.

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
  Application.Goto Cells(Rows.Count, 3).End(xlUp).Offset(1, -2), True
  ActiveCell.Offset(, 2).Value = ActiveCell.Offset(-1, 2).Value + 1
End Sub
 
Dank je wel Edmoor voor je reactie, als ik de macro uitvoer krijg ik een foutmelding X 400 en gebeurt er ogenschijnlijk niets.

In het lege voorbeeld blad doet hij het wel in het bestaande niet helaas.

Na het bestand te hebben opgeslagen en weer opnieuw te hebben opgestart doet de macro het wel goed.
Alleen springt het blad nu dusdanig omhoog dat de cel net buiten het zicht is en ik een paar klikken moet geven om het in beeld te krijgen

Maar wederom zeer bedankt.
Groet, Peter
 
Laatst bewerkt:
Op welke regel?
Doet het hier prima in je eigen document.
Maar kijk ook eens naar die van VenA.
 
Dank jullie allemaal, De macro van VenA doet het in het bestaande bestand wel goed maar pas wanneer ik eerst het bestand heb opgeslagen en afgesloten en daarna weer het opgestart.
Waarom dit zo is mag een raadsel zijn.
Maar ik ben er mee gered, voor mij werkt het zeer goed.

Bedankt allemaal en maar weer groetjes, Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan