• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Fomule voor verschil tussen datums in weeknummers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zanrado

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 mei 2020
Berichten
3
Goeiedag,

zoals de titel zegt ben ik op zoek naar een formule die het verschil tussen 2 datums in weeknummers uitdrukt.

De formule die ik met behulp van google heb gevonden is ISO.Weeknummer(A1-B1). Deze lijkt prima te werken, zelfs over jaarovergangen heen maar wanneer de 2 datums gelijk zijn is het resultaat 52 in plaats van 0.

Ik heb al wat geprobeerd met als.voorwaarden zoals dit:

=ALS.VOORWAARDEN(ISO.WEEKNUMMER(A1-B1)=52;"0";ISO.WEEKNUMMER(Y3-X3)>52;???)

maar daarbij ben ik er niet achter gekomen wat er op de plek van de vraagtekens moet komen om de werkelijke waarde van de berekening te tonen.
Op dit moment is voor die formule het resultaat bij gelijke datums 0, maar bij verschillende nog #N/B

Is er wellicht iemand die een idee heeft wat een juiste formule hiervoor zou kunnen zijn?
 
Waarom weeknummers en niet gewoon in weken?
 
herreken je 2 datums tot de maandag van die bepaalde week, deel het resultaat door 7 en je hebt het verschil in weeknummers, ook over de jaren heen.
Of moet het echt jaaronafhankelijk zijn ?
Code:
=ABS(A1-WEEKDAG(A1;1)-A2+WEEKDAG(A2;1))/7

eigenlijk begrijp ik ook niet waarom je hier isoweek gebruikt?
zijn de 2 datums gelijk, dan is het verschil 0.
0 = za 31/12/1899, die zaterdag valt inderdaad in de 52e week van het jaar 1899. Logisch als je de redenering achter die formule toepast.
Op dezelfde manier is bij een verschil van 1, dus zo 1/1/1900, het resultaat ook de 52e week (van het jaar 1899)
Pas vanaf 2, dus ma 2/1/1900 zit je in week 1 van het jaar 1900.

Besluit het gebruik van Iso.week is niet verantwoord hier, ofwel had excel toen een ander startjaar moeten gekozen hebben die netjes op een maandag viel ofwel moet er even diep nagedacht worden en bv 2 bijgeteld worden bij het absolute verschil in dagen en daar de isoweek van genomen worden ofwel, en dat moet er duidelijkheid zijn, wat het gewenste resultaat is, het absoluut verschil tss de datums gedeeld door 7 of zoiets.
 
Laatst bewerkt:
Waarom weeknummers en niet gewoon in weken?

Ik ben nog niet erg bekend in Excel (bovenstaande heb ik gericht naar gezocht in google), wat is het verschil hiertussen?

Is het dan zo dat bij weken er geteld wordt vanaf de eerste datum?
Als voorbeeld bijvoorbeeld 24-05 & 01-06. Dit zou dan in weken 1,14 worden (afgerond 1) maar in weeknummers zou dit 2 zijn.
In dit voorbeeld is het resultaat waar ik naar op zoek ben 2.

Voor waar ik naar op zoek ben zal de oudste datum nooit veranderen, de jongste datum zou elke daarop volgende week kunnen veranderen, maar niet op een vaste dag in de week.

Ik heb de aanname gedaan dat ik hiervoor weeknummers zou moeten gebruiken, maar als het met ook op een andere (simpelere) manier kan dan is dat ook prima.
 
Ik ben nog niet erg bekend in Excel (bovenstaande heb ik gericht naar gezocht in google), wat is het verschil hiertussen?
Een weeknummer is een getal met een maximum van 53.
Een aantal weken is iets heel anders.
 
zoals je het nu stelt, dan zou het het absoluut verschil zijn in dagen, gedeeld door 7 en afgerond naar boven moeten zijn.
Dus moet de formule nog voor dat laatste aangepast worden.
 
plaats in het vervolg zelf een voorbeeldje van wat je wil, dat scheelt een paar gokpogingen.
 

Bijlagen

  • volle weken.xlsx
    8,6 KB · Weergaven: 42
Code:
=DATUMVERSCHIL(A4;C4;"d")/7
Met bovenstaande rond die naar beneden en boven af. Om van 4,29 5 weken te maken, is 35 dagen is wel een erg groot verschil. En 6,86 naar 42 dagen is ook te groot verschil.
 
als de begonnen weken tellen moet je wel naar boven afronden
 
De keuze is aan TS. Vroeg me af hoe je:
Code:
=ABS(A1-WEEKDAG(A1;1)-A2+WEEKDAG(A2;1))/7
naar boven kunt afronden.
 
Senso, zucht, denk eerst 3 keer na voor je een nutteloze reactie plaatst ! Zo kan ik ook vlot Giga Senior worden.

Je haalt iets uit reactie #3 aan, waarvan het resultaat een integer is, dus wat moet je daar aan afronden ???
Als je de formule er goed op na leest, dan herleidt je beide datums terug naar de zondag van de vorige week.
Het verschil tussen 2 zondagen is in België, bij uitbreiding vermoedelijk ook in Nederland, een veelvoud van 7, dus de deling door 7 is een integer.

Op dat ogenblik was het bijlange nog niet duidelijk wat TS precies wilde, ik was wel een beetje op verkeerde voet gezet met die ISO-week , vandaar die iets complexere formule.
15 minuten later, minder dan anderhalf uur na de start van de topic en dus ruim voor jouw dubbeltje zo net viel met een formule, die een double als resultaat gaf, gaf ik al de juiste aanzet.

Ik lees nergens nog iets met een toegevoegde waarde na Emields reactie #8.
 
Het is wel duidelijk dat als je een dergelijke lange en ingewikkelde uitleg geeft zoals in post 12 dat blijkbaar de Belgische taal heel anders is dan de Nederlandse. Wij houden van kort, duidelijk en hebben geen uitleg achteraf nodig.

Jij komt met deze formule:
=ABS(A1-WEEKDAG(A1;1)-A2+WEEKDAG(A2;1))/7
en later schrijf je:
zoals je het nu stelt, dan zou het het absoluut verschil zijn in dagen, gedeeld door 7 en afgerond naar boven moeten zijn.
Dus moet de formule nog voor dat laatste aangepast worden.
Dus wat is dat dan voor onzin dat je daar schrijft! Wie plaatst er dan een nutteloze reactie? Zo kan ik ook vlot Mega Senior worden.
 
Laatst bewerkt:
Senso, je bent, zoals vaak hier, een paar maatjes te licht om ernstig mee te kunnen praten.
Maak in het vervolg de ganse quote rood en vergelijk die dan met de formule voorgesteld door Emields en SNB.
Of laat dat doen door iemand met background.

Die lange uitleg, ontdaan van emotie, puur technisch, was nodig om iemand van je kaliber duidelijk te maken, dat er afronden niet eens nodig was, toen nog in het licht van ISO-week.

Verder stopt voor mij hier de discussie met jou.
 

Bijlagen

  • OIP (2).jpg
    OIP (2).jpg
    2,9 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Bedankt snb, dat is de oplossing.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan