• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekenen kostprijs snijden folie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Theunie1965

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2018
Berichten
197
Hallo

ik zou graag een bestand willen hebben waar in ik de kostprijs van het snijden van Vinyl folie en of Flex folie of een andere soort kan berekenen

Bij gevoegd een excel bestand met uitleg hopelijk is er iemand die mij wil helpen ik kan geen keuze menu maken al helemaal niet met formules toveren

Alvast hartelijk dank
 

Bijlagen

  • Idee berekenen folie.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 86
Heb je ook een lijst met productprijzen (mag verzonnen zijn) en een beschrijving van hoe je de prijs op wil bouwen (uit welke onderdelen moet jouw prijs worden samengesteld, zoals materiaalkosten, snijkosten, opslag, BTW, ... ?)
 
Ik begrijp het niet goed. In deze topic heeft JVeer het een en ander uitgewerkt. Dan had je daar zo door kunnen gaan. Ik heb de indruk dat ongeveer dezelfde vraag telkens weer wordt gesteld.
Laat dan jouw eigen bestand zien en geef aan waar het niet naar wens is en de gewenste uitkomsten anders laat je helpers telkens het wiel opnieuw uitvinden.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal

Ik begrijp jullie vraag inderdaad heeft JVeer eens een bestand gemaakt daar was en ben ik nog steeds dankbaar voor.

maar ik zou het toch iets anders hebben merk ik nu na dat ik enige tijd met het bestand van JVeer heb gewerkt.

jkpieterse. de prijzen schommelen ligt eraan waar ik het koop en de hoeveelheid daarom moet ik dat appart kunnen invullen of bijvoorbeeld valt mij nu een lijst met groothandels maken en dan daarachter zelf de prijs steeds kunnen zetten als ik bij Janssen folie heb gekocht die nu 30 cm breed en 10 meer lang €30,31 kost en de volgende keer als ik bestel betaal ik misschien €28,45
Of bij Joep betaal ik nu 27,95 dan moet ik de prijs van Joep kunnen selecteren

Mijn idee was om zo min mogelijk zicht baar te hebben vindt ik rustiger en overzichtelijk kijken hopelijk kan ik mij goed uit drukken in mijn hoofd ziet het er goed uit en werkt het perfect

mensen ik ben echt dankbaar voor iedereen wat hij of zij doet begrijp mij niet verkeerd

Gr Theunie
 
Waar is het bestand dat je anders wilt hebben? Plaats dat dan! Je hebt ermee gewerkt, dan weet je ook wat je aan vragen, wensen, problemen bent tegengekomen. Natuurlijk wijzigen de prijzen en aantallen en daar is Excel uitstekend geschikt voor om deze te verwerken. En zo min mogelijk zichtbaar, rustiger en overzichtelijker is een kwestie van goed kijken, aanpassen en tijd voor nemen. Je kunt je goed uitdrukken in tekst en in je hoofd zal het er ongetwijfeld goed uitzien en perfect werken maar helpers kunnen niet in iemands hoofd kijken. Ze werken vrijwel altijd aan de vragen, problemen bij Excel aan de hand van een voorbeeldbestand.
 
Hoi ik mag en kan dat bestand niet uploaden omdat er veel gegevens instaan van klanten enz enz
 
Hoi ik heb dit nog gevonden
 

Bijlagen

  • Berekenen Folie kosten-2.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 67
Da's knap gevonden. Staat ook in 1 van de linkjes in #3.

Hoi ik mag en kan dat bestand niet uploaden omdat er veel gegevens instaan van klanten enz enz
Deze kan je vervangen door anonieme gegevens. Een paar formules in elkaar draaien is voor de meeste helpers geen probleem. Als jij niet kan aangeven wat het moet worden dan houdt het denk ik snel op.
 
JKPieterse stipte het al een beetje aan. Kostprijscalculatie kan een zware en duizelingwekkende kost zijn. Je kan deze op verschillende manieren berekenen ( https://ondernemersplein.kvk.nl/productprijs-bepalen-info-en-tips/ ) . Dit is een beetje afhankelijk van het soort bedrijf en de grootte van het bedrijf. Vuistregel in de kostprijscalculatie is: Je moet al jouw vaste en variabele kosten dekken met de verkoop van de folies. En vervolgens wil je ook nog winst maken :D, dus neem je ook nog een marge mee.

Alles binnen het bedrijf kost geld en dit alles moet je meenemen in je kostprijscalculatie, denk hierbij aan de volgende ( voor de hand liggende ) zaken:
- huur,
- hypotheek,
- salaris medewerkers,
- gas, water, elektra,
- internetverbinding,
- ict enz.

Er zijn ook minder voor de hand liggende zaken waar je rekening mee moet houden:
- Afschrijvingskosten,
- rente op het geld wat de baas verstrekt heeft aan de onderneming
- krijgt de baas een salaris?
- Reservering voor vervanging van machines ( Ik ga er van uit dat er print- en snijmachines binnen jullie bedrijf zijn )

Dus er zijn heel veel zaken waar je rekening mee moeten houden voor de calculatie. Om tot een goede kostprijsberekening te komen, heb je wel historische gegevens van je bedrijf nodig.

Ik begrijp uit een van je post dat je folie inkoop bij verschillende leveranciers voor verschillende prijzen. Je kan hier voor kiezen voor een gemiddelde prijs per rol. Voordeel is dat je een heel stuk makkelijker kan rekenen. Hierbij moet je je wel bewust van zijn dat de "weegschaal" twee kanten op kan werken. Stel je rekent met een bedrag van € 25,00 per rol en je kan ze kopen voor € 20,00 dan heb je geluk. Maar op het moment dat de rol € 30,00 kost heb je wat minder geluk. Dit is een risico die je neemt. Hiermee ga je je brutomarge tussen je omzet en je kostprijs verkopen mee beïnvloeden.

Aan de andere kant, als je weet wat je gemiddeld per jaar aan folie gebruikt, kan mogelijk prijsafspraken met de leverancier maken. Hierdoor neem je de prijsschommelingen van de prijs weg. Hierdoor weet je de prijs van een rol folie en dan kan je al wat mee gedetailleerder je kostprijs berekenen.

Dit zijn 2 manieren waardoor je een stukje van je kostprijs kan beinvloeden enz.
 
Laatst bewerkt:
Ja, goed dat laatste van M@arcel kun je net zo ingewikkeld maken als jezelf wilt, maar ik heb niet de indruk dat dat jouw bedoeling is. Nogmaals, als je geen voorbeeld plaatst, is het einde verhaal. Ik heb een voorbeeld gemaakt en dat is gebaseerd op eenvoud en kolommen. Je kunt alle leveranciers, kostenfactoren per rij/kolom invoeren en daarmee vermenigvuldigen en optellen etc. Dan kun je kolommen verbergen. Alles kun je kwijt ook de btw, winstmarge etc. etc. Kwestie van kolommen invoegen.
Succes verder.

Bekijk bijlage Folie berekenen.xlsx
 
eenvoud of verregaand simplisme in 10 ?

Er wordt gerekend met ergens een algemene (historisch gemiddelde ?) verliesfactor 130%, mogelijks rolafhankelijk.

voorbeeld 3, 1e kolom = volledige folie kan geleverd worden zonder knippen, dus zonder verliezen, dus deze kan je scherper aanbieden.
2e kolom = te knippen folies zijn breder dan de folie zelf, dus moet je ze achteraf aan elkaar lijmen of forfait geven.

vraag van TS was onduidelijk maar meer in de richting van ik wil via data-validatie iets kiezen en daar een resultaat zien zonder de achterliggende berekening (ergens buiten beeld of een 2e tabblad), dus je was er nog niet.

Vroegere topic waarnaar verwezen wordt, voor zover ik het snel kan beoordelen, er mocht ook soms aan slim versnijden gedacht worden, als bv. de lengte van het eindresultaat <= breedte van de rol, dan draai je de boel 90°.
 
Laatst bewerkt:
Ja, goed dat laatste van M@arcel kun je net zo ingewikkeld maken als jezelf wilt, maar ik heb niet de indruk dat dat jouw bedoeling is. Nogmaals, als je geen voorbeeld plaatst, is het einde verhaal. Ik heb een voorbeeld gemaakt en dat is gebaseerd op eenvoud en kolommen. Je kunt alle leveranciers, kostenfactoren per rij/kolom invoeren en daarmee vermenigvuldigen en optellen etc. Dan kun je kolommen verbergen. Alles kun je kwijt ook de btw, winstmarge etc. etc. Kwestie van kolommen invoegen.
Succes verder.

Bekijk bijlage 348194

Daarom geef ik in het begin van mijn post ook aan dat de manier van berekenen heel erg afhankelijk is van het type bedrijf.

Een ondernemer start een bedrijf met, onder andere, de reden dat hetgeen dat hij aanbiedt in de markt ligt en dat hij met zijn product/dienst een toegevoegde waarde is voor zijn klanten waardoor de klanten bij hem terug komen. En daarnaast moet er natuurlijk wat geld overblijven voor de ondernemer voor zijn dagelijks onderhoud. En daarom geef ik ook aan dat het ietsje meer is dan alleen de prijs per cm2 folie berekenen ( het is een heel goed begin, begrijp mij niet verkeerd ). Er zijn gewoon veel meer factoren waar je rekening mee moet houden.
 
@M@rcel
Ja, jouw antwoord is prima maar gezien de eerdere topics en bestanden van TS twijfel ik er aan of een uitgebreide berekening van de kostprijs aan de orde is. Als dat het geval is kan TS eerst zelf een concept maken. En JKPieterse vraagt ook naar die gegevens.

ik kan geen keuze menu maken al helemaal niet met formules toveren

In feite komt het er op neer dat TS hier verwacht dat helpers iets in elkaar draaien, echter zoals VenA schrijft:

Als jij niet kan aangeven wat het moet worden dan houdt het denk ik snel op.

Ik begrijp ook niet dat het allemaal zo moeilijk moet, want zijn oorspronkelijke bestand was helemaal niet slecht. Kijk als je een 'gelikte' bedrijfsmatige uitvoering/presentatie wilt dan ga je naar een software-ontwikkelaar die dat ontwerpt. Kost een paar cent maar mag dat dan ook?
 
Laatst bewerkt:
Toch iedereen bedankt

dit bestand heb ik nog gevonden. Om het bestand aan te passen waar is nu mee bezig ben staan 1500 artikelen in met prijzen leveranciers klanten die al wat gekocht hebben bijvoorbeeld een mok of een shirt wat bedrukt is kussen enz enz ik had het bestand wat ik nogmaals heb bijgevoegd los kunnen krijgen.

Gr Theunie
 

Bijlagen

  • Berekening Prijzen webshop.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 76
opmerking : 40% marge op inkoopprijs moet naar C6 verwijzen ipv. C7.
 
Aanpassing

Hoi zou je het voor mij kunnen aanpassen aub is heb er geen verstand van

Gr Theunie
 
@Theunie, rekentechnisch gaat het niet helemaal niet goed. Bij vakje totaal incl. btw ( € 7,26 ) staat volgens jou het totaal bedrag inclusief btw. Vervolgens tel je bij de totale verkoopprijs het bedrag incl. btw en de btw weer bij elkaar op ( € 7,26 + € 1,26 ). Dat is boekhoudkundig en rekentechnisch niet juist. Hierdoor snij je je zelf in je vingers. Je gaat te veel btw hierdoor afdragen. En op deze manier ga je omzet exclusief btw nooit en te nimmer kunnen herleiden. Hierdoor zal de boekhouder/accountant heel veel tijd kwijt zijn om te onderzoeken waar het mis gegaan is. De btw berekening is de allerlaatste stap in het bepalen van je verkoopprijs.

Ik heb geen inzicht in de indeling van het bedrijf, maar heb je niet een boekhoudafdeling/boekhouder die je hierbij kan helpen met de prijsbepaling van je kostprijs? Want er gaan meerdere dingen niet helemaal goed. Begrijp mij niet verkeerd ik wil je, en de andere hier ook, wel helpen met het stukje excel. Maar een verkeerde bepaling van de kostprijs kan, in het slechtste geval, desastreuze gevolgen hebben voor het voortbestaan van je onderneming.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan