• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Indien kolom een waarde bevat dan resultaat - formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

dewes86

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2010
Berichten
33
Goedemiddag,

Ik zit in de knoop met een formule. Ik wil graag het volgende bereiken:

- In tabel 1 staan verschillende waarden. In Kolom A van deze tabel wordt een volgorde van rangschikking ingevuld middels cijfers. In Kolom B en C staan respectievelijk productnaam en type.
- In tabel 2 wil ik een serie van formules in aparte cellen:
* Cel 1: Indien kolom A van tabel 1 het cijfer 1 bevat dan moet het resultaat van kolom B in dezelfde rij worden weergegeven
* Cel 2: Indien kolom A van tabel 1 het cijfer 2 bevat dan moet het resultaat van kolom B uit dezelfde rij worden weergegeven
* Cel 3: Indien kolom A van tabel 1 het cijfer 3 bevat dan moet het resultaat van kolom B uit dezelfde rij worden weergegeven

Ik krijg het vooralsnog niet voor mekaar. Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen.

De omschrijving is wellicht wat onduidelijk. Ik heb daarom een voorbeeld Excel opgesteld waarbij het hopelijk helder is.

Alvast dank voor jullie hulp en vriendelijke groet!
 

Bijlagen

  • Excelvraag.xlsx
    33,1 KB · Weergaven: 37
Zou je kunnen aangeven wat je verwachte uitkomst is? Vind je verhaal moeilijk te volgen. Ik zie ook geen tabel 2.

Gokje voor B14
Code:
=INDEX($C$5:$C$8;VERGELIJKEN(RIJ(A1);$B$5:$B$8;0))
 
Laatst bewerkt:
Nieuw voorbeeld

Bedankt voor je reactie! Ik snap dat het lastig te begrijpen is, heb het even iets anders omschreven in het bijgevoegde bestand. Er zijn nu twee tabs (wat ook de daadwerkelijke situatie is).

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Alvast bedankt voor je hulp!
 

Bijlagen

  • Excelvraag2.xlsx
    33,9 KB · Weergaven: 38
Het antwoord uit post #2 was al het juiste antwoord.

Plaats deze eens in C7 op tabblad 2 en trek door naar beneden
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(RIJ(A1);Blad1!$A$4:$C$7;2;0);"")

Optie 2
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Blad1!$B$4:$B$7;VERGELIJKEN(RIJ(A1);Blad1!$A$4:$A$7;0));"")

Optie 3 (ik zou voor de eerste of de tweede gaan)
Code:
=ALS.FOUT(VERSCHUIVING(Blad1!$A$4;VERGELIJKEN(RIJ(A1);Blad1!$A$4:$A$7;0)-1;1);"")
 
Laatst bewerkt:
Wow, werkt super. Bedankt!

Voor mijn eigen leerproces om te snappen wat er nu gebeurt, wat moet ik nu veranderen in de formule om niet de regio's (Blad 1 - Kolom B) maar de landen als resultaat te krijgen (Blad 1 - Kolom C)?

Nogmaals dank!
 
Verander de 2 in een 3

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(RIJ(A1);Blad1!$A$4:$C$7;[COLOR="#FF0000"]3[/COLOR];0);"")
 
Optie 4 (voor Excel 365)
Code:
=SORTEREN.OP(FILTER(Blad1!B4:B7;ISGETAL(Blad1!A4:A7);"");FILTER(Blad1!A4:A7;ISGETAL(Blad1!A4:A7);""))
 
Laatst bewerkt:
Toch eens wat meer verdiepen in die nieuwe functies. Met name de filter functie lijkt me handig
 
Zeker. Gebruik 'm heel vaak inmiddels, en vaak kan er hier ook een vraag mee opgelost worden.

FILTER, SORTEREN, SORTEREN.OP, UNIEK etc. zijn hele nuttige toevoegingen aan Excel.
 
Ik heb office 365 zonder die functies helaas...
 
Mannen, super bedankt! Werkt fantastisch. Ook fijn om iets meer verdieping te hebben om toch weer iets te kunnen leren. Ik ben uit nieuwsgierigheid de verschillende opties gaan toepassen.

Nogmaals veel dank voor jullie hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan