Pc start niet verder ik krijg melding van American Megatrends

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lowa

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Berichten
613
Goedemiddag vandaag startte ik mijn pc op en kreeg de bijgevoegde bijlage. Als ik op F1 druk start de pc opnieuw met zelfde melding. Enig idee wat de oorzaak is. Ik denk de voeding.1.jpg2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Unstable powersupply unit...

Juist! Je voeding is stuk.
 
Wat is het merk en type voeding wat erin zit?

Zal idd een andere worden, zoek een A merk, b.v. van Seasonic met hetzelfde wattage.
 
In de behuizing kan ik niet zien welk merk en model het is. Ik denk dat de info aan de onderkant van de voeding zit.
 
Normaliter zit de sticker met deze info aan de zijkant van de voeding.
Deze wordt in de regel zichtbaar als je het zij-paneel verwijdert.
 
Hij moet er toch uit en op zich het ook niet echt belangrijk wat er nu in zit, zelfde wattage is het enige, was nieuwsgierig naar het merk.
 
Wees hier op verdacht: een deel van de lage spanning wordt gemaakt op het moederbord. Er zitten een paar groepen kleine condensatoren op bevestigd, die 3 of 5 Volt leveren. Kijk daarom eerst naar deze zwart/zilver gekleurde torens die een metalen, in drieën gedeelde, bovenkant hebben. Deze stroomverdelers zitten in ieder elektronisch apparaat. Ze zijn makkelijk te vervangen. Stroom verdelende (spanning beperkende) condensatoren houden elektriciteit vast en kunnen na uitschakelen nog een schok geven of voor electronica schadelijke lading hebben. Een teken van defect is dat de bovenkant ervan bol staat, de huls ervan er los omheen zit of dat er hittesporen op zitten of zelfs dat je ziet dat ze compleet zijn ontbrand of ontploft. Vervuiling van het circuit op dat punt, is natuurlijk ook niet bevorderlijk. Condensatoren zijn makkelijk te vervangen en van klein tot groot vaak de oorzaak van falen. Ook de veel grotere condensatoren in de voeding kunnen stuk zijn. Hiervoor geldt de waarschuwing dat ze spanning vasthouden na uitschakelen des te meer. Succes
 
Het is een melding van de bios die de voltages meet van de voeding, dan wordt er een melding gegeven, zie foto 2, heeft niets met de spanningsdelers op het mobo te maken.

Als het een A merk is zou je die Anti Surge melding uit kunnen zetten maar de 2 waarden van de 3,3 en 5 Volt lijnen zijn niet goed.
 
Hallo

Toch echt nieuwsgierig naar het merk van deze voeding.

3 uitgangsspanningen die niet korrekt zijn (12V 5V en de 3.3V)

En toch geeft deze een power good signaal naar het motherboard toe , zodat deze kan en mag opstarten ....

Gelukkiglijk zijn de uitgangsspanningen te laag , en niet hoger ...

Zou je anders wel het een en ander van gesneuvelde i.c.'s in deze systeemkast hebben gehad.

Zo zie je maar het belang van een kwalitatieve voeding in een p.c. systeem.

Mits je nu toch aan het winnen bent , zou ik niet nalaten om met de lotto te spelen ...

Peter
 
Ik had het niet precies goed, de 3,3 volt wordt op het moederbord gemaakt door verschillende groepen stroomverdelers van de door de voeding aangeleverde 5 Volt. Dat houdt dus eveneens in dat mocht dit kapot zijn, dat de 5 Volt spanning er ook onder te leiden kan hebben. Kijk maar op het moederbord en je ziet de condensatoren zitten als die er zijn. Dit is voor stroomvoorziening.

Hier zie je ze en ook wel handleidingen over hoe je ze vervangt, zou er eentje stuk zijn. Het zijn haast slijtdelen te noemen dus hoeft niet per definitie te betekenen dat er wat anders stuk is:

https://www.google.nl/search?q=capa...kgXwxrKgCw&bih=492&biw=1023&safe=images&hl=nl
 
10,272 Volt op een 12 Volt rail is inderdaad niet OK maar de computer zou daarmee niet opstarten of crashen. Dit lage voltage is ook niet de foutmelding. Het zou kunnen betekenen dat de voeding toast is maar doorgaans wordt bij zo een 12 Volt probleem eerst zelf de spanning opgemeten met een multimeter want foute sensoren komen veel voor. Daarbij, als dit waar is of af en toe voor zou kunnen komen, de stekkers controleren. Wordt het daarmee niet opgelost, zijn zoals ik schreef de condensatoren goed, dan is een lezing van 11 Volt of lager een reden om een andere voeding toe kopen.
 
Ik heb de voeding losgemaakt want de informatie sticker zit aan de onderkant. zie bijlage.
Ik heb alle kabels nagelopen en aangedrukt.
En ook gelijk een nieuwe batterij CR 2032 ingezet.
En whalla de pc start normaal op. Ik moest wel de datum en tijd aanpassen.
Zie bijlage huidige bios.
Iedereen hartelijk bedankt voor de tips om dit probleem op te lossen.
Ik hoop dat het lang volhoud.
MGV.thumbnail_20200527_192444.jpgthumbnail_20200527_200913.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Dus blijkbaar "slechts" een niet compleet ingeplugde voedingsconnector die slecht kontakt maakte.

Heb je gecontroleerd of door vonkvorming geen schade is aan de connectoren (deze voedingslijnen moeten immers een serieus vermogen leveren)

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan