• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Artikel recepturen / ingrediënten vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

destrijdbijl

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2015
Berichten
14
Hoi,

Graag zou ik artikel recepturen met elkaar willen vergelijken en inzichtelijk willen krijgen wel recepturen "overlap" hebben / grotendeels met elkaar overeen komen.

Dus;

artikel x bestaat uit ingrediënten a b c d e
artikel y bestaat uit ingrediënten a b v r

Een uitkomst kan nu zijn dat deze artikelen 2 gelijke ingrediënten hebben. Echter staat het niet vast in welke vorm het resultaat weergegeven moet worden, dan kan dus naar eigen idee ingevuld worden.

Echter gaat het om circa 100 artikelen welke zijn opgebouwd uit circa 100 ingrediënten :)

In de bijlage heb ik een draaitabel gemaakt, maar hierin is het niet overzichtelijk te zien welke artikelen erg op elkaar lijken.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om deze klus te klaren!

Met vriendelijke groet,
David
 

Bijlagen

  • Ingredienten receptuur.xlsx
    291 KB · Weergaven: 54
Laatst bewerkt:
Lastig om te realiseren. Dat kan niet zomaar even overzichtelijk weergegeven worden. Je kunt wel starten met het artikel en de ingrediënten omdraaien in de draaitabel.
 
Laatst bewerkt:
Hallo strijdbijltje,

Ten eerste : je bijlage is geen draaitabel, maar een normale tabel.
Voor zover ik je begrijp wil je rijen met elkaar vergelijken.
Je kunt de rijen sorteren en filteren.

Op https://support.office.com/nl-nl/excel vindt je een inleiding tot het gebruik van excel
 
Lastig om te realiseren. Dat kan niet zomaar even overzichtelijk weergegeven worden. Je kunt wel starten met het artikel en de ingrediënten omdraaien in de draaitabel.

Dank voor je reactie. Dit had ik uiteraard reeds gedaan. Ik zoek het meer in "complexe" formules. Ik hoop dat iemand zich hier even in vast wil bijten, zou toch moeten lukken!
 
Misschien als je de draaitabel iets anders inricht?

In B3 kun je de ingrediënten kiezen.
In A4 kun je de gerechten kiezen.

Als je eerst je ingrediënten kiest kun je daarna je gerecht(en) kiezen.
Wil je weer alle ingrediënten van je gekozen gerecht(en) weten dan selecteer je weer alle ingrediënten.
 

Bijlagen

  • Ingredienten receptuur-2.xlsx
    260,7 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Misschien als je de draaitabel iets anders inricht?

In B3 kun je de ingrediënten kiezen.
In A4 kun je de gerechten kiezen.

Als je eerst je ingrediënten kiest kun je daarna je gerecht(en) kiezen.
Wil je weer alle ingrediënten van je gekozen gerecht(en) weten dan selecteer je weer alle ingrediënten.


Hoi Popipipo, Dank, deze draaitabel weergave had ik uiteraard ook al geselecteerd maar is niet echt overzichtelijk. Je wilt Excel het werk voor je laten doen, en niet naar een tabel staren met 100 rijen en 100 kolommen. Er moet toch iets slims te maken zijn?
 
Excel kan inderdaad hele slimme dingen alleen is het niet te maken als je met een algemene opmerking komt als:

Graag zou ik artikel recepturen met elkaar willen vergelijken en inzichtelijk willen krijgen wel recepturen "overlap" hebben / grotendeels met elkaar overeen komen.

Werk de verwachte uitkomst eens uit. Je kiest ergens een recept en dan wil je recepten zien die vergelijkbaar zijn?

Nb. Al dat quoten is niet nodig.
 
Welke input wil je dan geven en welke output verwacht je dan?
 
Hoi, hoe de output of het resultaat er precies uit moet zien heb ik niet voor ogen. Dit kan ik ook lastig definiëren want ik kan de mogelijkheden niet goed overzien, vandaar dat ik een beroep op iemand via dit forum doe. Wel heb ik zo duidelijk mogelijk proberen te omschrijven wat ik wil. Namelijk, er zijn circa 100 artikelen elk met hun eigen ingrediënten (totaal ook circa 100) samenstelling. Ik wil deze samenstelling met elkaar vergelijken (hoe exact weet ik dus niet) Het uiteindelijke doel is om artikelen met vrijwel identieke samenstelling gelijk te gaan trekken in ons productieproces op het werk. Zo hopen wij minder verschillende artikelen hoeven te gaan produceren.

Ik kan me voorstellen dat je Excel per artikel laat berekenen welke andere artikelen er veel op lijken. Je kan dus denken in de hoek van `aantal gelijke ingrediënten`. Elk ingrediënt heeft een uniek nummer, dus daar zou je iets mee kunnen lijkt mij.

Ik hoop dat iemand deze puzzel kan oplossen!
 
Het is niet echt handig als je zelf niet weet wat het moet worden.

Met een niet verder uitgewerkte macro krijg je de gegevens per IngredientNr op 1 regel.
Code:
Sub VenA()
  ar = Sheets("data").Cells(1).CurrentRegion
  Set d = CreateObject("Scripting.Dictionary")
  For j = 2 To UBound(ar)
    d(ar(j, 16)) = d(ar(j, 16)) & ar(j, 4) & "|"
   Next j
   With Sheets("Sheet1")
   .Cells(1).Resize(d.Count, 2) = Application.Transpose(Array(d.keys, d.items))
   End With
End Sub

Als er vanuit de andere kant geredeneerd moet worden dan zal je toch moet aangeven wat je voor ogen hebt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi VenA,

Dank, kan je de macro in de Excel file toevoegen, ik weet niet hoe dat moet. :)


In het Excel bestand in de bijlage heb ik een tabblad toegevoegd met het gewenste resultaat. Echter, er zijn meerdere wegen naar Rome, en sta dan ook open voor creatieve/slimme ideeën vanuit jullie!
 

Bijlagen

  • Ingredienten receptuur.xlsx
    293,9 KB · Weergaven: 41
met alt+F11 en dan nieuwe module en daar de code in plakken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan