Peaq laptop start maar heel soms op

Status
Niet open voor verdere reacties.

hithotline

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2003
Berichten
213
Alhier een laptop van Peaq die niet wil starten. Blijft heel lang hangen op zwart scherm, hij wil soms na een minuut of 4 wel verder gaan. het logo van peaq komt dan in beeld en start zonder moeite Windows 8.1. Bij herstart gaat het weer mis. 1 keer toen hij wel opstartte heb ik met rapid technology de schijf gecontroleerd en schijf controle gedaan, hier is niets uitgekomen.
Getracht vandaag te starten vanaf een installatie medium usb en later ook dvd. Maar blijft dan echt hangen op zwart scherm. Heb al tig geprobeerd de bios te benaderen met f2 maar dat lukt niet. Ik heb gekeken of dat de accu misschien even los te maken valt om e.e.a te resetten maar het apparaat bevat geen schroefjes. Weet iemand nog iets voordat ik hem afdank? Hij doet nu niets meer het HD lampje knippert af en toe 1 keertje dus lijkt het erop dat de bios verrot is omdat die niet benaderbaar is en geen schijven ziet blijkbaar.
 
Dag, Heeft het een UEFI bios (firmware) dan is dit niet meer benaderbaar na installatie van Windows. Als de laptop blijft hangen nadat Windows begint met laden dan is drie keer afsluiten met op Ctrl+Alt+Del drukken voldoende om de herstelopties tevoorschijn te doen komen. Misschien is opstarten vanaf het installatiemedium van Windows dan eveneens een optie om opstartproblemen te verhelpen maar ik verwacht dat Veilige modus helpt om bepaalde drivers te herinstalleren. Als u niet weet wat er is veranderd dan kan u misschien dan terug naar een systeemherstelpunt en schakel bij Update dan uit dat er naar updates van derde en drivers gezocht moet worden. Draai ook geen driver zoekers want werkende drivers zijn een wankel evenwicht en updates daarvan zijn bij een goed werkend systeem niet nodig.
 
Laptop geraakt niet in Windows. En wat ik al zei als hij doorstart naar de HD dan start alles normaal zonder fouten op. De herstel optie. Afsluiten met shift kom ik in opstart repair functie. Duurt heel lang en dan komt de mededeling dat het niet te repareren valt. Na nieuwe opstart is het exact hetzelfde of hij start niet of het duurt wel uren voordat hij het doet. De slaapfunctie geeft het zelfde probleem. Hij kan denk ik nog steeds de hd niet vinden. En de bios gaat ook niet open. Systeem herstel hadden we al eerder geprobeerd.
 
Als ik Afsluit met Shift ingedrukt dan slaat de computer alleen Snel opstarten over en gaat die helemaal uit. Bij Windows 10 is dat hibernatie (sluimerstand) misschien het probleem als de laptop niet goed ermee samenwerkt en dan Windows niet kan laden zoals het was bij afsluiten. U zou dan consequent moeten afsluiten met Shift + Afsluiten. Of, wanneer dat werkt, in Energiebeheer bij Gedrag van de Aan/Uit knop > Geavanceerd > Instellingen weergeven die niet worden getoond het afvinkje bij Snel opstarten weg halen.

U kan in de BIOS komen vanuit Windows Instellingen > Systeemherstel > Geavanceerde opstartopties. Hier kan u de opstartvolgorde en andere instellingen die mogelijk van invloed zijn aanpassen. Als dat niet werkt dan zou ik zelf kijken of de 3Volt knoopcel niet leeg is. Heeft u dit nagegaan dan kan u nog een andere schijf proberen en kijken of de onderdelen onder het luik goed vast zitten. Dan heeft u voldoende geprobeerd om aanspraak maken op garantie of consumenten recht bescherming, bij MediaMarkt waarschijnlijk. Een product dat niet doet wat iemand ervan kan verwachten maar voortijdig stuk gaat, in Nederland, moet de leverancier vervangen of de restwaarde vergoeden. Kijk daarvoor met Google naar andere problemen met deze laptops voor overtuigend bewijs dat er iets niet goed is met de kwaliteit.

Voor de rest moet ik het even overlaten aan advies van anderen.
 
Apparaat is 5 jaar oud en draait windows 8.1. Heb gekozen voor de herstel functie bij geavanceerde opstartopties. Daar gekozen opnieuw opstarten. Dan keuze uefi firmware settings en hij doet het weer niet. Apparaat heeft idd misschien een lege knoopcel. Maar apparaat heeft geen schroeven aan de onderkant. Hij is inmiddels gestart in de bios daar gekozen voor secure boot. Wederom een eeuwigdurend zwart scherm. Ik ga hem afdanken. Ook gezien de leeftijd van 5 jaren.
 
Hallo

"Maar apparaat heeft geen schroeven aan de onderkant"

Deze zitten "verstopt" onder de rubberen voetjes.

Eenvoudig te verwijderen met een beetje warme lucht .

H.d.d. is een mechanisch sata exemplaar , dus best eens cristaldiskinfo op loslaten ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Ja dat had nog gekund idd, toch als hij draait draait het apparaat best vlot vind ik, ook schijfcontrole heeft geen slechte sectoren opgeleverd oid.
Dat van die schroefjes dat moet ik onthouden dat wist ik niet.
Maar hij wordt nu in slaapstand gezet zodat hij meteen weer start, we gaan hem leegmaken en nog benodigde data er af halen, daarna kan ik nog wel eens de hdd controleren en misschien opnieuw voorzien van Windows zodat hij een2e leven krijgt.
Voor nu dus opgelost, alsnog bedankt voor jullie reacties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan