• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sommeren nav gevonden tekstdelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansAteB

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2015
Berichten
67
Zie bijlage.
Ik wil graag sommeren nav gevonden tekstdelen die niet op gelijke posities staan en hoofdletterongevoelig zijn.
Formule in e8 obv criterium a8 uit tabel a1:e7
Hopelijk kan dat.
 

Bijlagen

  • sommeren bij gevonden tekstdelen.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 40
Code:
=som.als($f$1:$f$6;$f$9;$e$1:$e$6)
 
Dank.
Maar dit is niet juist.
Zie vraagstelling; de te vinden tekst staat in kolom A.
 
Sorry, ja dan zoiets

Code:
=SOMMEN.ALS($E$1:$E$6;$F$1:$F$6;$F$9;A1:A6;"*"&$A$8&"*")
 
Kolom F is toch niet nodig?
Code:
=SOM.ALS(A1:A6;"*"&$A$8&"*";E1:E6)
 
In het voorbeeld idd niet. Wel als het in het originele bestand sommige niet worden meegenomen(als de a er niet voor staat). Maar dat is aan de TS:thumb:
 
Super.
Dank.
ik begrijp nu dat het ook gewoon met som.als kan (want slechts 1 criteriumbereik).
Mijn probleem zat in het uit de string halen van mijn tekstdeel.
 
Code:
=SOMPRODUCT(ISGETAL(VIND.SPEC($A$8;$A$1:$A$6))*($E$1:$E$6))

Nog een optie
 
In die laatste formule probeerde ik het zelf te vinden, maar daar kwam ik niet uit.

Veel dank aan beiden.
 
Kan iemand mij deze functie uitleggen?
SOMPRODUCT(ISGETAL(VIND.SPEC($A$8;$A$1:$A$6))*($E$1:$E$6))
Wat doet elk element?
Ik begrijp maar niet waarom dit een oplossing voor mijn vraag is.
Dank alvast.
 
Hi,

VIND.SPEC kijkt in welke rij het woord voorkomt en op welke plaats, daar komen dus getallen uit.
ISGETAL checkt vervolgens of de uitkomst van VIND.SPEC een getal is en geeft WAAR of ONWAAR.
Die rijen met WAAR worden door SOMPRODUCT opgesomd (het gebied (E1:E6)).
 
Dank.
Ik begreep steeds dat het bij VIND.SPEC ging om een specifieke positie in de cel, maar dat is dus niet zo, elke positie is juist en geeft een getal.

En ISGETAL zet dat dan weer om in WAAR.
En obv WAAR wordt er dan gesommeerd.
Super.

Is er ergens een vindplaats waar alle functies in Excel zo duidelijk in het Nederlands worden uitgelegd?
En daarmee bedoel ik niet de Help van Office want die bleek voor mij dus niet voldoende.
 
Het klopt wel dat VIND.SPEC een specifieke positie in een cel teruggeeft. Als hij een positie teruggeeft in een cel betekent het dat er een match is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan