• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vervolgkeuzelijst laat waarde eerste lege cel zien

Status
Niet open voor verdere reacties.

9781

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2011
Berichten
9
Beste medeforumers,

Ik ben bezig om voor een collega een uitleenadministratie te bouwen in Excel. Om bij een boek de juiste druk te selecteren, maak ik gebruik van een vervolgkeuzelijst. Op zich werkt dit prima, maar de lijst laat alleen de eerst volgende lege cel zien ipv de waardes die er boven staan. Als ik een waarde wil selecteren dan moet ik eerst naar boven scrollen.
Wat ik wil is dat de vervolgkeuzelijst de bovenste waarde van de lijst laat zien. Bij een normale keuzelijst via gegevensvalidatie is dit wel het geval. Hebben jullie hier een oplossing voor? In de bijlage staat het excelbestand, het gaat om kolom I op tabblad Uitlenen. Om de gewenste druk te selecteren moet eerst in de blauwe regel een boek worden geselecteerd. Vervolgens kan in kolom I de gewenste druk worden gekozen, hier gaat het mis :(. De vervolgkeuzelijst verwijst naar tabblad Menu Druk.

Ik hoop dat iemand van jullie mij verder kan helpen.

Groet,

Theo
 

Bijlagen

  • Voorbeeld vervolgkeuzelijst.xlsx
    36 KB · Weergaven: 40
Bedoel je dit?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld vervolgkeuzelijst (1).xlsx
    36,8 KB · Weergaven: 35
Zo past het automatisch aan
 

Bijlagen

  • Voorbeeld vervolgkeuzelijst (1).xlsx
    36,9 KB · Weergaven: 33
Beste 9781,

Nog even 2 tips:
- Als je het uitleenbestand sorteert op ISBN / Druk, dan is het niet nodig een apart tabblad te maken voor de vervolgkeuzelijst. Als deze sorteervolgorde niet mogelijk is, dan zou ik het tabblad automatisch samenstellen met een draaitabel. (Scheelt een hoop werk)
- Ik zie overal ALS (IF) functies om de nulwaarden niet weer te geven; dit maakt je bestand onnodig complex; voor alternatieven zie: Geen nulwaarden weergeven in Excel
 
@Carloschouw

Dank voor je reactie, maar dit is niet de oplossing die ik bedoel. Deze oplossing werkt alleen voor dit betreffende ISBN nummer. De keuzelijst is afhankelijk van het ISBNnummer (obv de zoekcode in kolom A). Met deze oplossing moet voor ieder nieuw boek de formule in de keuzelijst worden aangepast.
 
@9781 even voor je uitgewerkt.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld vervolgkeuzelijst VDCO.xlsx
    42,7 KB · Weergaven: 37
Iedereen bedankt, de oplossingen van HiHans en JVeer zijn nagenoeg identiek. Uiteindelijk voor de oplossing van HiHans gekozen vanwege het gebruik van de draaitabel. Maakt een hoop vba code overbodig, even een blinde vlek gehad vermoed ik :).

@HiHans: hoe laat je de draaitabel automatisch updaten bij openen van het bestand, heb geen VBA code gevonden.
 
Kan je aangeven in de opties van de draaitabel.
 
@9781

Dit kan je als optie instellen.
klik op de draaitabel.
Selecteer in het menu Analyseren (van de draaitabel) op het meest linker icoon.
Selecteer vervolgens Opties
In het dialoogvenster selecteer je het tabje Gegevens
Hier vink je de 3e regel ook aan.
(zie afbeelding)
dt.jpg
 
@HiHans: had beter moeten zoeken, oplossing gevonden. Tnx
 
Je kan ook de eerste cel leeg laten in de kolom dan komt je keuzelijst op de 1e cel te staan - de lege cel en daar onder de getallen.
 

Bijlagen

  • Lege cel.png
    Lege cel.png
    3,1 KB · Weergaven: 40
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan