Modem en router in dezelfde IP-range of juist niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Berichten
140
Hallo,

Ik heb een Ziggo modem die ik in bridge modus heb staan met een IP-range xxx.yyy.178.zzz. Nu wil ik daarachter een router hangen die als DHCP-server gaat dienen. Mijn vraag is of die router dan een range moet gebruiken die hetzelfde is (dus bv. xxx.yyy.178.2 (als de modem xxx.yyy.178.1 is), of dat ik juist een andere range moet gebruiken (dus bv. xxx.yyy.1.zzz) of dat het niet uitmaakt.

Graag jullie advies.

J
 
geen nood voor die xxx.yyy hoor : local moet altijd '192.168.x.zzz' zijn...
 
Modem gebruikt het externe ip adres en staat buiten die van de router die de interne uitdeelt in zijn eigen range via zijn DHCP server.
Modem werkt als doorgeefluik en meer niet.
 
Dat is dus die local waar ik het over had : van modem naar router en downstream.
In BE is dat beetje anders omdat hier meestal modem en router in één en hetzelfde toestel zitten (Telenet, Proximus, ...)

TS weet het nu dus ...
 
Het is overal hetzelfde hoor, in een modem router zoals de TS die heeft is het gecombineerd, die op bridgemode zetten dan staat de router uit en kan er een andere achter, zo heb ik het ook, veel modem routers die ISP's leveren hebben een slechte wifi en lost je het zo op.
 
Ah ja, zo heb ik er nog nooit naar gekeken want ik heb ook nogal wat dekkingsproblemen als ik enkel de modem / router van mijn ISP gebruik. Die staat overigens in de kast in de berging.
Maar ik heb dan modem en router wél ongemoeid gelaten en dus DHCP aktief.
In totaal heb wel 3 access points geinstalleerd door mijn huis en bijgebouwen heen :
1 Devolo Satelite = ingeplugde base in die modem / 2 draadloze extenders in huis
1 afgedankte router ingesteld als Access Point of zolder, verbonden met de modem via powerplug
1 outdoor Access Point op de patio, ook verbonden met powerplug...

Andere benadering, werkt prima ... maar ik hou je insteek in het achterhoofd.
 
Bij een modem/router in bridge mode doet inderdaad 2e router de NAT, zoals dat heet, naar het locale ip-range, bijv 192.168.x.y.
De NAT in de 1e modem/router combi staat dus uit (=bridged mode).
In lijn met wat Lange Pier in iets andere woorden al schreef.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan