Aanschaf NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

whittey

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Berichten
3.660
Beste leden,

ik wil nu toch eens een keer een (gebruiksvriendelijke) NAS aanschaffen,
en wil deze voornamelijk gebruiken om mijn muziekcollectie af te spelen via een Sonos Play 5Gen2 ,
maar ook als 'videospeler' dienen voor de filmcollectie die ik inmiddels heb.

Ik maak (nog) geen gebruik van 4K materiaal, ik denk dat verder ook niet te doen.
De audioformaten zijn voornamelijk MP3, FLAC en een WAV files.
Videoformaten zijn MKV en AVI

Waar moet ik bij aanschaf van de NAS opletten, het apparaat moet niet gaan 'stotteren' als ik een film wil kijken ..
Als opslag dacht ik aan 2x WD-RED 4TB schijven.


Vriendelijke groeten,
Whittey
 
Volledig mee eens !
En koop een van die bundels voor je harde schijven : WD RED NAS schijven zijn erg goed !

Het er hier zo één draaien en nog een DS214play ook van Synology...
 
Ik draai ook al jaren met een DS213+, met WD Red schijven, en het loopt al die tijd als een zonnetje. Prima keuze dus :thumb:
 
DS 412+ ( 2012 ) met 4x WD Green 3 Tb, draait vanaf begin perfect, intussen 2x dezelfde schijf in de RAID ( # 2 ) vervangen, de rest nog steeds prima.
DS 918+ ( 2018 ) met 4x WD Red 4 Tb, nog steeds probleemloos.
Dus ja, ik ben uitermate tevreden met mijn Synology's :thumb:
 
Da's overduidelijk dat Synology hét merk is onder de gereageerden ...
En ook met WD schijven :p
Maar hoe zit het met die schijven, er zijn schijnbaar 2 soorten NAS schijven op de (consumenten) markt, de EFAX(256MB) en EFRX(64MB) modellen. Is het model EFAX nu wel of niet geschikt voor een DS218(+) NAS ?
 
Ik heb zo m'n bedenkingen over deze speciale NAS schijven....
Getuige mijn DS 412+ die al 8 jaar draait met 4 "normale" WD Green schijven ( 5400 Rpm ).
Van de 4 is er 2 jaar geleden 1 kapot gegaan, deze vervangen door een nieuwe ( WD Blue ) maar die gaf in januari dit jaar ( na 2 jaar ) de geest.
Deze is wel op garantie vervangen maar het zijn dus geen speciale NAS-schijven.
De andere 3 draaien al sinds 2012 24/7 omdat ik op beide NASsen ook de beelden van mijn IP-camera's opsla die door bewegingsdetectie getriggerd worden.

De DS 918+ heeft wel de NAS-schijven uit de WD Red serie maar die draaien pas 2 jaar dus ik kan niet met overtuiging zeggen dat deze schijven beter zijn dan andere voor NAS gebruik.
Daarvoor moeten ze nog een aantal jaartjes langer mee.

Blackblaze publiceert elk jaar meerdere overzichten van uitval van bepaalde HDD's die zij in hun data-centra gebruiken...
Wellicht vindt je de schijven die jij aangeeft daar ook terug.
Het laatste overzicht, van kwartaal 1 2020, vindt je hier.
 
Ik lees dus vooral bedenkingen over de andere-dan-RED schijven, want van die laatste weet je het nog niet. Maar ze gaan toch alleszins al zo lang mee als sommige van de andere.
Voordien had ik in mijn NAS ook andere schijven (wel altijd WD) en ja, die zijn ter ziele gegaan, maar wel na een meer dan aanvaardbare periode.
Wat mij bij de RED vooral opvalt en wat ik ook lees :
  • extreem geruisloos, geen loopwerk-geluid te merken;
  • houden makkelijker lage temperatuur en houden de NAS dus ook stiller want die werkt met in/uit-schakelbare ventilatoren;
  • zeer geschikt voor slaapstand/wake-up ;
  • betrouwbaar.

Waarmee niet gezegd is dat die andere dat niet zijn, maar ik ga er vanuit dat WD ernstig met die kwalificaties omspringt...
 
Nu ben ik wezen kijken om het apparaat aan te schaffen, maar zie op de site van Azerty https://azerty.nl/product/synology/3266229/diskstation-ds218play-nas-server-2-bays?utm_source=tweakers.net&utm_medium=cpc deze kreet :
De processor ondersteunt nog geen Plex om media te streamen

Ik kan met/via dit apparaat toch wel films kijken op een SmartTV?

En kan ik eerst 1 (RED)schijf kopen en later nog 1 bijzetten zodat de data later ook op de tweede schijf geschreven word? (als wanneer de ene schijf het begeeft, de ander er nog is als reserve?)
 
Ik weet niet wat plex met de processor doet. Vertrouw je het niet kijk dan eens op het synology forum.
En je kunt nu 1 schijf plaatsen en later er 1 erbij. Ligt er natuurlijk aan wat je daar mee wilt doen.
 
De processor ondersteunt nog geen Plex om media te streamen
Ik kan met/via dit apparaat toch wel films kijken op een SmartTV?

Heb je Plex niet voor nodig : zet de Media Server van die NAS op en je hebt alle mogelijkheden op alle andere apparaten waar je maar wil ... Smart TV, tablet, smartphone ...

En kan ik eerst 1 (RED)schijf kopen en later nog 1 bijzetten zodat de data later ook op de tweede schijf geschreven word? (als wanneer de ene schijf het begeeft, de ander er nog is als reserve?)

Nee, dat is onzin : NAS moet je minstens in RAID 0 laten draaien dwz. 2 schijven van 3TB, als je 3TB data wil kunnen wegschrijven.
En dan heb je die 2de schijf als reserve voor als één het begeeft... Dat later doen zou niets geven hé ... dan ben je alles al kwijt.
 
En je kunt nu 1 schijf plaatsen en later er 1 erbij.

Ik dacht het niet... kan me vergissen maar Synology heeft géén 1-bay apparaten meer om de overduidelijke reden dat dit geen zin heeft in een NAS - dan ben je beter en goedkoper af met een gewone externe HD op USB.
Ook maar een fraktie van de mogelijkheden dan uiteraard.
 
Als je een 2 bay koopt ben je niet verplicht om er meteen 2 schijven in te plaatsen. Het werkt met 1 schijf erin. Ik zou het zelf niet zo doen maar het kan wel.

hier de link naar het synology forum https://www.synology-forum.nl/
gratis eenmalig registreren en je kunt vragen stellen.

en hier nog voldoende 1 bay nas te koop https://www.mobile-harddisk.nl/prod...&f53=1+slot&osCsid=6r9dnh14qbh35cti5hlphi5l32

en hier nog een linkje voor als je het op je mobiel wilt bewerken etc.... https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/Mobile/help
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar je kan dan beter een externe harde schijf kopen : voor 150 Euro ben je gesteld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat is een persoonlijke keuze.
 
Je kunt inderdaad met 1 schijf beginnen en er later een 2e bij plaatsen om opslagruimte te vergroten.
Dat heet JBOD ( Just a Bunch Of Disks ) maar daarmee heb je geen bescherming.
Als er 1 schijf stuk gaat, bijv. de 1e die je geplaatst hebt, staat daar ook de besturingssoftware ( DSM ) op.
Dan kun je dus niks meer totdat je de schijf vervangt en de software opnieuw installeert.
Gaat de 2e schijf stuk dan blijft de NAS werken maar verlies je dus de opslagruimte van die schijf.
Wil je een stukje data-bescherming zodat je niet alles kwijt raakt als 1 van beide schijven stuk gaat dan moet je beide schijven plaatsen en een RAID configuratie ( Redundant array of independent disks ) maken.
RAID is er in verschillende smaken maar in geval van 2 schijven komen alleen RAID 0 en RAID 1 in aanmerking.
Meer info hier.

Overigens zou ik zelf nooit voor deze 218 Play kiezen om de simpele reden dat er een Realtek SoC in zit....Bbbrrrrrrr.
 
Met het Synology DSM heeft TS een kans dat hij het ding goed kan configureren en beheren ... met een andere NAS à la QNAP etc... wil ik dat nog wel eens zien !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Plex is een applicatie die flink wat processorkracht kan vragen zeker als je video's wilt transcoderen. Ik heb zelf plex op een nuc draaien en die haalt de bestanden van de nas. Een nas die dat goed kan zit vaak aan de wat duurdere kant.
 
Na wikken en afwegen, toch maar de vraag verplaatst van "randapparatuur" naar "aankoop/upgrade".
Het gaat immers om de aanschaf (advies), niet om technische issues.
succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan